Gå til innhold

Norsk kontakt paa engelsk forsterker.


Anbefalte innlegg

Har en engelsk gitarforsterker, i fra 70 tallet, med engelsk kontakt.

Det virker som de, har samme opplegget som oss, bare annerledes kontakt.

Kan jeg ikke bare kople paa den norske jordingskontakten og plugge i?

Paa bildet, ligger den gamle engelske, til venstre, den norske og ledningen som skal koples paa. Vet jo hvotdan jeg gjoer det, men vil bare forsikre meg om, at det ikke smeller. Ser det ligger en sikring, i den gamle. 

IMG_20240125_200349.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er helt ok, skal være sikring i engelsk støpsel da kursene deres ofte er 32A men støpselet kun godkjent for 13. 

Norske stikk skal sikres med maks 16A så behovet for sikring er mindre. 

 

Endret av SirAmp
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare nyskjerrig, hva slags gitarforsterker er det, navn ect?

Jeg tror kanskje du vil trenge en spenningskonverterer også. Mener det samme gjalt når jeg skulle kjøpe en sjelden 80s Mesa Boogie Mark lll fra Canada/USA, mener det var noe som måtte gjøres før den kunne kobles i veggen her.

Hvis du er kjent med Reddit hør der under f.eks «/rGuitar Amps» eller så er det mange internasjonale gitarforsterker forum på nett, eventuelt forum.gitarnorge.no

Jeg tror dessverre det ikke er nok å bare bytte støpslet, men mulig jeg husker feil altså. 

Lenke til kommentar

Det gjelder for Nordamerikanske utstyr, som er beregnet for 110V 60hz.

 

Gammelt Engelsk er strengt tatt 240V 50hz, mens vi i resten av Europa brukte 220V

Vi møttes på midten og skal stengt tatt ha 230,men det er fortsatt mye i Norge som fortsatt er 220 og mye i England som er 240

Det et dog nær nok hverandre til at det skal gå veldig fint for alt annet en svært ømfintlig utstyr. 

👍

Endret av SirAmp
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tok den paa naa.

Ikke smalt det, ikke royker det og ingen varmgang enda. Lar den staa paa en stund foer jeg sjekker varmgangen igjen.

Og best av alt, den virket, det kom lys.

Takk for gode raad, det ble tryggere aa proeve naa. 

Endret av Karltorbj
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, SirAmp said:

Det gjelder for Nordamerikanske utstyr, som er beregnet for 110V 60hz.

 

Gammelt Engelsk er strengt tatt 240V 50hz, mens vi i resten av Europa brukte 220V

Vi møttes på midten og skal stengt tatt ha 230,men det er fortsatt mye i Norge som fortsatt er 220 og mye i England som er 240

Det et dog nær nok hverandre til at det skal gå veldig fint for alt annet en svært ømfintlig utstyr. 

👍

Kjekt å vite 😊

Lenke til kommentar
SirAmp skrev (På 25.1.2024 den 8:53 PM):

Det gjelder for Nordamerikanske utstyr, som er beregnet for 110V 60hz.

 

Gammelt Engelsk er strengt tatt 240V 50hz, mens vi i resten av Europa brukte 220V

Vi møttes på midten og skal stengt tatt ha 230,men det er fortsatt mye i Norge som fortsatt er 220 og mye i England som er 240

Det et dog nær nok hverandre til at det skal gå veldig fint for alt annet en svært ømfintlig utstyr. 

👍

Etter suksessen med tilkoplingen, fant jeg frem den andre engelske forsterkeren jeg har, med det samme problemet, engelsk kontakt.Den virket bra, men stoeyer med en dur, som blir hoeyere naar du skrur opp volumet.

Er det bare normalt, er det noe, en kan forvente av en 60 - 70 talls, 15 w forsterker, eller kan en svakstroemelektrikker trylle vekk den stoeyen? 

Forsterkeren er ikke jordet, det var bare to ledninger?

Husker i 14 aars alderen, startet band, oevde i kjelleren, fikk meg noen elektriske stoet, som det sang av, av og til.

Trodde det var statisk elektrisitet, har det med jording aa gjoere?

Det er en transistorforsterker.

 

Endret av Karltorbj
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...