Gå til innhold

Ny Gaming/StuePC-oppsett under 100k. 2 oppsett. Noen tips?


Anbefalte innlegg

Det er 10 år siden sist oppgradering av noe slag. Jeg har 2 24" 60fps skjermer. 4690k R9 290x osv. Så det er på tide med en oppgradering. 

 

Bruk: Jeg gamer litt, streamer litt, jobber mye. Overklokkes gjerne. Og det overføres mengder til NAS. 

Har kommet frem til 2 ok oppsett. Hvilket gir mest mening?

Kompletthandlekurv INTEL

Kompletthandlekurv AMD

 

På intel-oppsettet blir det valgt en 360AIO pga varmen 14900k gir fra seg. Den settet fremme i kabinettet. AMD blir luftkjøling. 
Jeg hadde vært på tanken med custom vann loop. Men jeg orker ikke, og jeg kjenner ingen som gjør slikt. Så tror for min del, dette er en fin løsning. 

Jeg trenger ikke fullt RGB da det skal være en høy "wife acceptance factor". 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke en av disse skjermene i stedet (OLED):

Jobber du mye med statiske elementer? I såfall skjønner jeg valget om en annen panel-type, men OLED kan ikke sammenlignes på bildekvalitet.

Når det gjelder PC konfigurasjonen din så ser begge disse byggene bra ut, men tror nok det blir litt lite plass for den 4090 Strix’en i det kabinettet. Du får sikkert akkurat plass på millimeteren, men det kan introdusere komplikasjoner. Dette er jo et alternativ:

Evt så kan du vurdere et annet kabinett, som f.eks H7 Flow av NZXT (ser leveringstid på denne er helt på bærtur av en eller grunn, men går an å høre med Komplett hva ståa der er) - Du har også H6 Dual Chamber av samme produsent. Jeg vurderte denne selv, men gikk for H7 da den var på salg (er veldig fornøyd). Bra airflow og god lyddemping.

Jeg ville også vurdert å skifte ut PSU med denne: 

PCIe 5.0 12VHPWR GPU-Kabel er inkludert på denne. Den er også fullt ut 3.0 sertifisert. Her vil jeg si det er verdt å vente 1-2 uker på levering, så du får en skikkelig god PSU med lang levetid til ditt high-end bygg.

Har satt opp et alternativt oppsett til deg her som du også kan vurdere:

Både AiO og viftene er regnet som et av de beste på markedet. Det følger med to vifter på dette kabinettet, men jeg ville byttet de ut med disse.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar! Jeg har noe statisk arbeid oppe av type grafer, men ikke hele dagen. Var mer opptatt av Gsync men vet ikke om hvor mye det utgjør. OLED skjermen ser jeg nå er Gsync compatible, som strengt tatt betyr at Nvidia ikke har tatt og testet og satt stempelet sitt på den. 

 

Jeg fant en prebuilt "custom" loop til kabinettet på EKWB sine sider som jeg tror går for. 

EKWB kit til Fractal North

spacer.png

Med tanke på skjermkort og litt OC, spiller det noen rolle hvilken jeg går for fra ASUS? Skal selvfølgelig velge riktig blokk, cpu gpu. Men utover det?

Fulgte denne lista ved valg av PSU

PSU tierlist

1000W ikke nok? Og tenkte kanskje å legge til Corsair sin 600W PCIe 5.0 12VHPWR GPU-Kabel som man får kjøpt ved siden av. 

 

To Builapc.gg oppsett. AMD INTEL

 

Endret av Figaro
Lenke til kommentar

Nå er det vel store muligheter for at vi kan se neste generasjon skjermkort (RTX 50XX-serien) ved slutten av året eller starten av neste. 4090 skjermkort har jo gang på gang vært omtalt som et problemkort pga den store 12+4 pin kabelen og varmgang i pluggen mot kortet. Dette skal etter sigende være løst ved neste generasjons kort. Asus har også laget hovedkort hvor denne kabelen er eliminert - får strøm rett fra HK via mer solid tilkobling på baksiden av HK.

Vedr valg av CPU - 14900K har bare marginalt bedre ytelse enn 13900K. Uansett.... når det gjelder kjøler til denne, så er også Noctua NH-D15 en sykt god kjøler. Et beist på 13-1400 gram, men med de medfølgende viftene er den så godt som dønn tyst og like god kjølekapasitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...