Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Høy suselyd fra kjøkkenventilator


Anbefalte innlegg

Håper noen her inne kan hjelpe meg. Jeg kjøpte ny rekkehusleilighet for ett år siden. Det er balansert ventilasjon, men fra kjøkkenventilator går det et eget rør til et utkast på yttervegg. Her sitter det et spjeld som åpner seg når ventilatoren er igang.
 

Problemet mitt er høy suselyd når ventilatoren er i gang. Har målt med tlf, og det er 17-20 db mer når ventilatoren er koblet på røret enn når jeg kobler det fra. Det virker derfor som problemet er i røret. Utbygger sendte en snekker med inspeksjonskamera som ikke fant noe feil i røret. Noen som har forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken innvendig dimensjon er det på røret (rundt/firkantet)?

Greier du å lokalisere lyden, eks. om den er høyere inne ved viften eller ved utkastet?

Er røret glatt eller type ‘trekkspill’? Hva slags materiale? 

Er det andre leiligheter med samme oppsett du eventuelt kan høre/sjekke med, om de har samme opplevelsen?

Høy suselyd - selv på de laveste effekttrinnene på viften?

Lenke til kommentar

Røret er 15,5 cm i diameter, rundt «trekkspill». Litt usikker på materiale.

Tror ikke lyden er like høy ute ved utkastet, men har ikke tilbrakt mye tid med å stå der og lytte🤭

Har bare brukt vifta på laveste effekt, måler ca 88 db da. Koblet vifta fra så var det ca 68 db

 

Lenke til kommentar
vidor skrev (9 timer siden):

Bekreftet inspeksjonen de gjorde at det var unormalt mye lyd / evt unormal lyd ?

Slike anlegg har gjerne litt uønsket lyd, men det du beskriver virker mye.

Hvis du kan legge ut et opptak av lyden, så er det lettere å vurdere

Hei, utbygger var enig i at det var høy lyd, snekkeren som kom for å inspisere uttalte seg ikke om lyden.

Produsenten har sendt tekniker som sjekket at det ikke var noe galt med ventilatoren eller monteringen. De var også enig i at det var høy lyd, men mente det måtte ha noe med røret å gjøre🤪

La ved en kort videosnutt der den er tilkoblet og på laveste effekt.

 

Lenke til kommentar

Hørtes mye ut for å være på laveste innstilling. Så mye lyd virker mer logisk på max/høy innstilling.

Kan være at luftpassasjen er for trang i forhold til mengden luft som skal passere. At du rett og slett har en flaskehals i systemet en plass, eller at ting er feildimensjonerte.

Tror nok at decibel-tallene dine er nok målt for nært og med feil utstyr (mobiltelefon med ukalibrert app ?)

Slike målinger må gjøres korrekt med godt utstyr og med standardisert avstand, ellers blir det som å måle lengde med strikk.

Det beste er nok å få fagfolk som monterer slike anlegg til å gjøre målinger i forhold til spesifikasjoner.

 

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...