Gå til innhold

Sikkerhetsnøkkel på USB. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Har reinnstallert Win 10 på en laptop jeg skal selge eller gi bort.
Men for å komme inn på Windows må jeg enten logge på microsoft konto eller med "sikkerhetsnøkkel på USB".

Har aldri vært borti det før. Hvordan spesifikt får man sikkerhetsnøkkelen inn på en USB?
Går det ikke an å bare skrive inn sikkerhetsnøkkelen manuelt, slik man alltid kunne før?
Får ikke opp det valget.

Ps. Trenger jo ikke gjøre dette, men ønsker å komme inn på maskinen for å sjekke at der ikke er noe som ligger igjen etter meg der. Da må jeg jo komme inn på windows. Tabbe at jeg ikke bare fjernet alt først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt ligger igjen på harddisken hvor ny windows installasjon ikke har skrevet over. Er bare for de som kjøper PCen å kjøre ett recovery program så får de opp alt som er "slettet".

Hvis det er en PC du kan få litt igjen for, så hadde jeg kjøpt en billig SSD og byttet til ny, og destruert den gamle. De fleste PCer er det nokså enkelt å bytte.

Ved nyinstallasjon så kan du fortsatt med windows 10 velge å ikke legge inn noe når du installerer, da starter den som en ren installasjon med litt mindre ting man kan tilpasse. og nøkkel kan legges inn senere. De ønsker helst at du bruker en mircosoft konto

Lenke til kommentar
Delvis skrev (6 timer siden):

Man kan få tilbake alt som er slettet. Om man formaterer harddisken også?

Ja. Dataene må overskrives for å hindre at det er mulig å gjenopprette det som er "slettet".

Når jeg reinstallerer Windows 10 bruker jeg aldri pålogging med microsoft konto eller usb nøkkel. Slik gjør du det:

Deaktiver wifi, deretter trykk tilbakeknappen øverst til venstre på skjermen. Skriv inn et midlertidig brukernavn og bruk et blankt passord.

Endret av mobile999
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Når du under installasjon kommer til steget hvor du begynner å måtte velge ting som språk og tastatur kan du bare skru av maskinen og ta ut installasjonsmediet. Windows er allerede installert. Når ny eier skrur på maskinen første gang fortsetter den da derfra, og ny eier får gjøre som han/hun vil med instillinger. Installasjonsmediet er ikke nødvendig etter det punktet.

Eventuelt kan du bare slette og overskrive alle partisjoner og overlevere maskinen blank. Er det en OEM-lisens vil den aktivere seg automatisk om ny eier installere windows selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Dataene må overskrives

 

MailMan13 skrev (1 time siden):

bare slette og overskrive alle partisjoner

Dette bør jeg sikkert vite, men begynner å bli glemsk: Hvordan spesifikt gjør man det, når man "overskriver" en harddisk, sånn at slettet innhold ikke kan frambringes igjen, til forskjell fra å bare slette eller formatere harddisken?

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 12.1.2024 den 8:37 PM):

Deaktiver wifi, deretter trykk tilbakeknappen øverst til venstre på skjermen. Skriv inn et midlertidig brukernavn og bruk et blankt passord.

Takk, det gikk fint. Bare at det er Win 11 som ble installert og ikke Win 10.
Det skal være Win 10 på dn pc'en.
Hadde installert et Win 11, en greie som kunne omgå at maskinen ikke oppfyller kravene til Win 11. Husker ikke hvordan, det var en slags prosedyre.
Tilbakestilte til fabrikkinnstillingene. Det går kanskje ikke an å få tilbake Win 10 hvis du har hatt på Win 11.

Lenke til kommentar
Delvis skrev (25 minutter siden):

Det går kanskje ikke an å få tilbake Win 10 hvis du har hatt på Win 11.

Jo, men du må laste ned win 10 installasjonsfilene og ordne oppstart med f.eks. en usb-disk eller ta ut ssd/hardisk og koble den til en annen datamaskin og mekke oppstart på den.

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (På 12.1.2024 den 10:04 PM):

 

Dette bør jeg sikkert vite, men begynner å bli glemsk: Hvordan spesifikt gjør man det, når man "overskriver" en harddisk, sånn at slettet innhold ikke kan frambringes igjen, til forskjell fra å bare slette eller formatere harddisken?

Det er ingen enkel måte egentlig. Det finnes nok noen programmer som gjør det automatisk for deg, ellers så tar du en uskyldig større fil og kopierer denne opp på harddisken til det ikke er plass til flere av den, så en mindre fil for å fylle den resterende plassen. Gjøres best som en ekstra disk i en annen PC. Det vil ta mange timer alt etter hvor kjapp og stor disken er.

Ellers så er det enkleste å selge uten harddisk, eller kjøpe en blank ny og sette inn og legge klar windows slik som Mailman13 nevner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...