Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress

drvcd

Anbefalte innlegg

Skrevet
Aginarikar skrev (22 timer siden):

Forsinkelsen kan jo ha noe med økningen som denne artikkelen omtaler - ganske ensidig...

Alternativ overskrift: «Norske klesbutikker frykter konkurransen fra Temu og Shein fordi de ikke leverer bedre kvalitet selv?»

https://e24.no/naeringsliv/i/XMlgGg/ny-gratispakke-rekord-ber-politikerne-vaakne

Ja, klesbransjen er flinke til å komme i nyhetene. De snakker hele tiden om 11% toll (egentlig 10,7, men greit nok). De snakker aldri om at det er null toll på sko, eller at noen tekstiler har 5,6%. De legger det frem på en måte som får det til å se ut som om de betaler toll på utsalgsprisen, noe de selvfølgelig ikke gjør.

Selv om private skulle betale 10,7% på alt av tekstiler fra Kina, ville det ikke øke prisen med alt for mange kroner, så de ville fortsatt slite hardt for å stå i mot importen.

Det er ikke hverken toll eller moms som begrenser privat import; det er "handling fee" til speditøren som drar opp prisen hvis man må betale den. Folk handler som gale fra Temu med 25% moms, så hvis de også skulle bli pålagt 10,7% på alt de selger av tekstiler, og de får lov til å kreve den inn på samme måte som momsen, ville det ikke hjelpe klesbransjen her særlig mye. Det ville heller ikke hjelpe dem noe om all tekstiltoll forsvinner, for de har ganske enkelt alt for store påslag til at de ville fremstå som "rimelige".

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke hvorfor folk synes klær (og delvis sko) er billig på Temu, mitt inntrykk er at det er forholdsvis dyrt. Men får legge til at jeg delvis sammenligner med klær/sko jeg finner på tilbud her hjemme, og lavpriskjeder som Lager 157

Skrevet
Aginarikar skrev (På 25.11.2025 den 14.26):

Alt OK med min sistnevnte bestilling også. 3 varer delt i to pakker, en mottatt raskt, en annen flere uker etterpå. Begge med Helthjem.

Forsinkelsen kan jo ha noe med økningen som denne artikkelen omtaler - ganske ensidig...

Alternativ overskrift: «Norske klesbutikker frykter konkurransen fra Temu og Shein fordi de ikke leverer bedre kvalitet selv?»

https://e24.no/naeringsliv/i/XMlgGg/ny-gratispakke-rekord-ber-politikerne-vaakne

Ikke uvanlig at ting tar lenger tid rett før jul og før/etter Kinesisk nyttår som er 17 februar til neste år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...