Gå til innhold

Firewall Ultra-studioet legger ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei nei nei nei. Feil. Det er ikke støtte til VR spill som er problemet, det er at FCE er et drittselskap som gjør det det altfor lett å krititsere de fordi de har laget et skikkelig sugent spill. Firewall 1 fikk masse skryt fordi det var eneste shooteren som fikk til aim controlleren, men lobby systemet, matchmaking og andre problemer. Firewall ultra videreførte ALT som var dårlig med FRZH, de kjørte en CDPR nivå løgnkampanje og hypa opp sit eget spill, mens alle røde flagg var der fordi de nekta å la noe footage fra spillet komme ut før release. Det er fortsatt ikke et ferdig spill.

og til full pris. For halve prisen kan du kjøpe Pavlov til psvr2, eller nylige breachers som også begge er crossplay med andre headsets.

Så FCE kan takke SEG SELV fordi de laget et dårlig produkt.

"fryktløse innovatører" veldig ydmyke også er de. De er kjent for å banne folk som kritiserer de for noe som helst på egne forum også. De har et idiotisk stort fokus på microtransactions, og i VR verdenen gjorde de basically det samme som battlefront 2 i ultra. Det var nesten umulig å låse opp de nye tinga til å begynne med, uten på kjøpe micros. I tilllegg var det en bug som de ikke fiksa før leeenge etter release, som wipa all "xp" og progression du fikk for diverse unlocks.

 

Pavlov er rett og slett Cs i VR uten bullshit, og breachers er rainbow 6 i VR. begge LAAAANGT bedre spill. 

Endret av BakaBerg
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig drit enkelt å lage et godt vr skytespill.

Full kontroll på våpen. Manuel lading osv.

Lag en kul historie, ikke få det til å se ut som et spill fra 2004. Og du har et bra vr skytespill. Det er ikke vanskelig. Men hver gang en av de store gutta skal lage vr spill dummer de ned spillet. Vr i 2023 er ikke vr i 2016. Men har funnet ut hva som funker og ikke funker. Man har nå også maskiner og headsetts som gjør at vr spill behøver ikke abstrakt grafikk. 

Half life alyx er en av peneste spillene noen gang laget vr eller ikke vr. 

Problemet er at de indie utviklerne som vet hvordan man skal lage vr spill har ikke ressurser for å gjøre spillene pene, og mindre janky. Mens de store gutta som har evig med penger, ser ikke ut til å skjønne hvordan man skal lage vr spill.

Endret av Gunfreak
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er nok manglende støtte til VR blant spillere også.

For meg fremstår VR å være noe som er kult ved første øyekast, men som ikke brukes etter at den umiddelbare fascinasjonen avtar. En god gammeldags gimmick, på samme måte som 3D-briller og bevegelseskontroller.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
1 hour ago, Donkey Kong said:

Er nok manglende støtte til VR blant spillere også.

For meg fremstår VR å være noe som er kult ved første øyekast, men som ikke brukes etter at den umiddelbare fascinasjonen avtar. En god gammeldags gimmick, på samme måte som 3D-briller og bevegelseskontroller.

Det er veldig feil.

Når du virkelig har kommet inn i VR er det vanskelig å legge fra seg.  

Så mye at ikke VR spill ikke fenger like mye lengre. 

VR headsets har kommet langt fra 2016. PIMAX crystal har bedre bilde enn 4k pc kjerner, og med eye tracking og foveated rendering, kjører det bedre enn eldre headset selv om det har mye bedre bilde. Problemet er at mange av de som lager VR spill ikke skjønner hvor langt VR hardware og PC hardware har kommet så de lager spill som om det er 2016. 

Et annet problem er at meta og PlayStation hindrer utviklingen og spredningen. PSVR2 er et bra headset men PS5 er ikke kraftig nok, så lager de jo eksklusive spill, så de må bare håpe at mange kjøper en PSVR2 til 6000kr på toppen av deres 6000kr PS5, i stedet for å selge spillene deres på PC, eller enda bedre gjøre PSVR2 PC kompatibelt.

Og meta lager gode spill som holdes igjen av at det må kunne kjøres på en mobil chip. Assassin creed vr spillet holdes igjen av 2 ting.

1. Det ser ut som det er fra 2003 pga det må funke på Quest.

2. Horribelt combat system, de kunne tatt lærdom av PC spill som Blade and Sourcery eller andre som har kult mele system, men disse store utviklerne ser ikke ut til å skjønne hvordan man skal bruke VR til sitt ytterste.

Firewall Ultra er et prakt eksempel på dette, de hadde budsjettet til å lage en flott VR shooter. Men de greide ikke å bruke vr FPS mekanikker som har hvert standard i pcvr miljøet siden 2016. Hadde de brukt standard VR FPS systemer som er å finne i Onward, Pavlov og mange andre VR FPS hadde spillet hvert et kjempe bra VR spill. Men de handicappet seg selv men å bruke et helt annet system som føles unaturlig ut å bruke i VR og det var en grunn til at mange ikke likte dette spillet og hvorfor mange ikke kjøpte spillet.

Endret av Gunfreak
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (1 time siden):

Det er veldig feil.

Når du virkelig har kommet inn i VR er det vanskelig å legge fra seg.  

Så mye at ikke VR spill ikke fenger like mye lengre. 

VR headsets har kommet langt fra 2016. (...)

Godt mulig at VR er veldig gøy. Men de kalde fakta er at VR-spilling, hele 8 år etter at Oculus Rift kom og skulle revolusjonere spillverdenen, aldri har fenget mer enn en nisje blant gamere.

Jeg finner ingen VR-spill på topp 50-listen på Steam. Jeg er redd det illustrerer hvor død sjangeren er.  

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

Hei. Eg har en laptop med det beste laptopversjonen av 3060 6gb og Ryzen5 6600H. Synes eg får bra bilde og fps på spill som Forza horizon foreksempel. Har ikke prøvd så mange spill enda. Men det eg lurer på er om maskina mi er kraftig nok til å spille med vr? Eg så en artikkel om at det var noen som hadde lagd en mod som gjorde at man kunne bruke vr i over 1500 pc spill om eg ikke tar helt feil. Men mener det var 1500. Eller bør eg kjøpe meg ny vr2 til ps5 min? Eg vil bare ha det kjekt. Men visst maskina mi kan kjøre vr noenlunde bra. Så foretrekker eg vr på den først. Hvilket sett bør eg kjøpe? Ikke mer en 5k. Håper noen kan ta seg tid til å svare. Vet det er mange her inne som har god peiling på vr😉 Mvh 

Lenke til kommentar
43 minutes ago, Tuftnaldo said:

Hei. Eg har en laptop med det beste laptopversjonen av 3060 6gb og Ryzen5 6600H. Synes eg får bra bilde og fps på spill som Forza horizon foreksempel. Har ikke prøvd så mange spill enda. Men det eg lurer på er om maskina mi er kraftig nok til å spille med vr? Eg så en artikkel om at det var noen som hadde lagd en mod som gjorde at man kunne bruke vr i over 1500 pc spill om eg ikke tar helt feil. Men mener det var 1500. Eller bør eg kjøpe meg ny vr2 til ps5 min? Eg vil bare ha det kjekt. Men visst maskina mi kan kjøre vr noenlunde bra. Så foretrekker eg vr på den først. Hvilket sett bør eg kjøpe? Ikke mer en 5k. Håper noen kan ta seg tid til å svare. Vet det er mange her inne som har god peiling på vr😉 Mvh 

I teorien lar moden deg spille 11 000 spill på steam i vr. Mesteparten av de 11 000 er jo dritt spill og asset flips. Men er jo tusenvis av spill som kan være interessante. 

De fleste spill er ikke 100%, mange spill  må spilles med mus og tastatur eller konsoll kontroller. Men noen vil nok få full motion controller støtte etterhvert.

Testa såvidt i dag.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev:

Er nok manglende støtte til VR blant spillere også.

For meg fremstår VR å være noe som er kult ved første øyekast, men som ikke brukes etter at den umiddelbare fascinasjonen avtar. En god gammeldags gimmick, på samme måte som 3D-briller og bevegelseskontroller.

Kan kun snakke for meg selv og har kun PSVR1 og i år PSVR2 (har ingen ny GPC ennå) men jeg får ikke nok av VR. Gleder meg til å slenge på masken og bare godkose meg i den beste innlevelsen som en kan få i dagens gamingverden. Village i PSVR2 er kanskje årets beste spillopplevelse for meg og kunne aldri i livet tenkt meg å spille det i "pannekakemodus". Og det avr kun ett eksempel. HAr spillt mer VR enn ikke VR i år. Et stort problem med VR er at det vasnkelig å selge. Er jo dyrt for det ene, og veldig vanskelig å forklare opplevelsen. Når jeg skaffet meg PSVR1 i sin tid så viste jeg noen venner, både gamere og ikke, SHark Encounter og kun da fårsto de hav jeg mente. VR må oppleves får å kunne fårsåes. Dessuten er ikke bevegelsekontrollere noe "gimmick" (i hvert fall ikke i negativ fårståelse), men var kanskje dyttet for hardt av Nintendo på Wii. Ble mange fine opplevelser ut av det, da, og mye søppel hvor utviklere bare ikke visste hva de skulle gjøre med det. Bruker det ennå i dag og ikke bare i VR, hvor det er møst, men på PS5 og Switch og. Kommer jo ann på spill.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 3.1.2024 den 22.25):

I teorien lar moden deg spille 11 000 spill på steam i vr. Mesteparten av de 11 000 er jo dritt spill og asset flips. Men er jo tusenvis av spill som kan være interessante. 

De fleste spill er ikke 100%, mange spill  må spilles med mus og tastatur eller konsoll kontroller. Men noen vil nok få full motion controller støtte etterhvert.

Testa såvidt i dag.

 

Takker så meget👍

Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (22 timer siden):
Donkey Kong skrev (På 3.1.2024 den 18.47):

Er nok manglende støtte til VR blant spillere også.

For meg fremstår VR å være noe som er kult ved første øyekast, men som ikke brukes etter at den umiddelbare fascinasjonen avtar. En god gammeldags gimmick, på samme måte som 3D-briller og bevegelseskontroller.

Kan kun snakke for meg selv og har kun PSVR1 og i år PSVR2 (har ingen ny GPC ennå) men jeg får ikke nok av VR. Gleder meg til å slenge på masken og bare godkose meg i den beste innlevelsen som en kan få i dagens gamingverden. Village i PSVR2 er kanskje årets beste spillopplevelse for meg og kunne aldri i livet tenkt meg å spille det i "pannekakemodus". Og det avr kun ett eksempel. HAr spillt mer VR enn ikke VR i år. Et stort problem med VR er at det vasnkelig å selge. Er jo dyrt for det ene, og veldig vanskelig å forklare opplevelsen. Når jeg skaffet meg PSVR1 i sin tid så viste jeg noen venner, både gamere og ikke, SHark Encounter og kun da fårsto de hav jeg mente. VR må oppleves får å kunne fårsåes. Dessuten er ikke bevegelsekontrollere noe "gimmick" (i hvert fall ikke i negativ fårståelse), men var kanskje dyttet for hardt av Nintendo på Wii. Ble mange fine opplevelser ut av det, da, og mye søppel hvor utviklere bare ikke visste hva de skulle gjøre med det. Bruker det ennå i dag og ikke bare i VR, hvor det er møst, men på PS5 og Switch og. Kommer jo ann på spill.

Tusen takk. Tror eg kjøper det til ps5 først.

Lenke til kommentar
On 3.1.2024 at 9:35 PM, Tuftnaldo said:

Hei. Eg har en laptop med det beste laptopversjonen av 3060 6gb og Ryzen5 6600H. Synes eg får bra bilde og fps på spill som Forza horizon foreksempel. Har ikke prøvd så mange spill enda. Men det eg lurer på er om maskina mi er kraftig nok til å spille med vr? Eg så en artikkel om at det var noen som hadde lagd en mod som gjorde at man kunne bruke vr i over 1500 pc spill om eg ikke tar helt feil. Men mener det var 1500. Eller bør eg kjøpe meg ny vr2 til ps5 min? Eg vil bare ha det kjekt. Men visst maskina mi kan kjøre vr noenlunde bra. Så foretrekker eg vr på den først. Hvilket sett bør eg kjøpe? Ikke mer en 5k. Håper noen kan ta seg tid til å svare. Vet det er mange her inne som har god peiling på vr😉 Mvh 

Hvis du har en PS5 så er det naturlig å gå for en PSVR2

Laptopen din vil kjøre VR helt greit, men den er nok også litt for svak hvis du vil spille de mest krevende spillene med høy grafikk, oppløsning og bildefrekvens (Hz). Men du burde nok kunne finne en billig Quest 2 hvis du vil prøve deg :) Billigste prisen for en ny jeg fant er på 3800kr https://www.prisjakt.no/product.php?p=5828516

Men før du bestemmer deg, merk at PSVR2 er først og fremst regnet for spill, du kan ikke gjøre mye mer med den. Et VR headset for PC kan brukes til mye mer enn bare spilling og samt at spillutvalget er også ganske mye større pt PC, særlig hvis en regner med modding miljøet. UEVR injector modden kom jo nylig ut og bare der er det en hel haug med gode spill! Til og med spill en skulle regne med at var på Sony PSVR men som ikke er det! Jeg spiller Spyro og Crash Bandicoot som om det var et helt fiks ferdig skikkelig VR spill på PC i VR! Det er intet mindre enn fantastisk!

Men PSVR2 er relativt plug and play hvis en ikke er vant til PC. Hvis du bare vil hoppe rett inn i et spill uten mye dill så er den god. For en PC bruker blir nok en PSVR2 for begrensende. Snakker av egen erfaring her.

Det sagt så må jeg nesten også slå et slag for Meta Quest 3. Den gjør både konsoll VR og VR på PC helt glimrende. Her får man virkelig i pose og sekk! Den er faktisk enda enklere i bruk enn PSVR2. Og du får med et herlig trippel A spill på kjøpet; Asgards Wrath 2. Den koster en del mer enn en Quest 2. Men så får du også svært mye for pengene her. Det er et glimrende VR headsett. Og ikke bare det, det er også et AR headsett, som betyr at den legger det digitale oppå virkeligheten og du kan f.eks spille bordtennis på et ikke eksisterende bord i stua di om du vil.

Så her går den klare anbefalingen min. Meta Quest 3. Den er verdt de ekstra tusenlappene den koster.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
On 3.1.2024 at 6:47 PM, Donkey Kong said:

Er nok manglende støtte til VR blant spillere også.

For meg fremstår VR å være noe som er kult ved første øyekast, men som ikke brukes etter at den umiddelbare fascinasjonen avtar. En god gammeldags gimmick, på samme måte som 3D-briller og bevegelseskontroller.

Det kommer helt an på brukeren vil jeg si.

For de av oss som liker VR og har tiden til å sette oss inn i det så er det ofte en livsforandrende opplevelse/interesse som varer. Det er mer enn nok entusiaster til at det er godt med liv i miljøet og det skjer stadig mye spennende utvikling med flere store aktører som satser. Utviklingen er fortsatt pågående og rask. At Apple nå entrer banen nå i år med sitt eget headsett sier nok om den saken. Og med Meta har vi en aktør som har vist seg villig til å satse over lengre tid.

For hvermansen som ikke nødvendigvis er veldig interessert i spill og teknologi så tar det nok litt lengre tid. Jeg tror teknologien må krympe vesentlig enda mer for at det skal bli snakk om noe stort gjennombrudd her. Det er nok der Apple sikter seg inn og det samme med Meta. Google og Samsung har litt panisk kommet etter med sitt eget sammarbeid på AR/VR/XR briller nå etter at Apple for alvor entret banen. Her blir det kamp!

 

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar
Fikk brukt en del tid med HTC Vive i 2016 (takk, sjef). Dårlig oppløsning, svett maske, tunge kabler, masse config av basestasjoner, bugs og greier. Men likevel var det jo dritkult! Nå har jeg akkurat bestilt Quest 3. Lenge siden jeg har vært så hypa på noe tech! 😁
Lenke til kommentar
Gunfreak skrev (På 3.1.2024 den 14.23):

Problemet er at de indie utviklerne som vet hvordan man skal lage vr spill har ikke ressurser for å gjøre spillene pene, og mindre janky. Mens de store gutta som har evig med penger, ser ikke ut til å skjønne hvordan man skal lage vr spill.

Kunne ikke vært mer enig! Det er så utrolig mange "mindre" spill som viser hvordan VR skal være, men så er grafikken ikke helt par eller så er spillet veldig kortvarig. Og på motsatt ende har du de som ser pene ut, men som rett og slett ikke er laget av folk som liker VR. Da ender det opp med at folk ikke kjøper verken det ene eller andre, og man får generelt en ond spiral av at VR ikke lønner seg for verken mindre eller større studioer som skaper mindre satsing og igjen enda verre inntekter.
 

Donkey Kong skrev (På 3.1.2024 den 18.47):

For meg fremstår VR å være noe som er kult ved første øyekast, men som ikke brukes etter at den umiddelbare fascinasjonen avtar. En god gammeldags gimmick, på samme måte som 3D-briller og bevegelseskontroller.

Jeg kjenner dessverre alt for mange som kjøper seg VR, laster ned et par av de spillene som de har hørt skal være gode VR-spill å starte med (f.eks. Beat Saber, Job Simulator og lignende) og ender opp med å la det støve ned. Problemet her er at de spillene som best egner seg for nybegynnere også er de spillene som føles mest som en gimmick. Men om man ser forbi disse spillene, og faktisk prøver seg på "skikkelige" spill, så ser man seg aldri tilbake. Omtrent samtlige av de som kommer til dette punktet sverger på at de aldri mer skal spille "flate" spill. Men om man stopper etter de første "gimmick"-spillene, så forstår man aldri hva som er så bra med VR.

Et til problem er når de som ikke har prøvd VR prøver å se videoer av spillene. For det er omtrent ingen VR-spill som SER bra ut på en video. Med VR kan man ta et spill som normalt ville vært søppel på flatskjerm, men så blir det liksom helt ok i VR. Og likeledes kan man ta et spill som ser helt ok ut på video, men så er det helt fantastisk når man spiller det i VR. Vil faktisk påstå at nesten ingen VR-spill SER fantastiske ut. Men ekstremt mange VR-spill ER fantastiske. Men det får man ikke oppleve om man ikke gir det en sjanse, som er der hvor folk fleste ender opp. Personlig så skal jeg spille VR til jeg havner i grava.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tuftnaldo skrev (På 5.1.2024 den 6:15 PM):
Chaos_Niddhogg skrev (På 4.1.2024 den 8:06 PM):
Donkey Kong skrev (På 3.1.2024 den 6:47 PM):

Er nok manglende støtte til VR blant spillere også.

For meg fremstår VR å være noe som er kult ved første øyekast, men som ikke brukes etter at den umiddelbare fascinasjonen avtar. En god gammeldags gimmick, på samme måte som 3D-briller og bevegelseskontroller.

Kan kun snakke for meg selv og har kun PSVR1 og i år PSVR2 (har ingen ny GPC ennå) men jeg får ikke nok av VR. Gleder meg til å slenge på masken og bare godkose meg i den beste innlevelsen som en kan få i dagens gamingverden. Village i PSVR2 er kanskje årets beste spillopplevelse for meg og kunne aldri i livet tenkt meg å spille det i "pannekakemodus". Og det avr kun ett eksempel. HAr spillt mer VR enn ikke VR i år. Et stort problem med VR er at det vasnkelig å selge. Er jo dyrt for det ene, og veldig vanskelig å forklare opplevelsen. Når jeg skaffet meg PSVR1 i sin tid så viste jeg noen venner, både gamere og ikke, SHark Encounter og kun da fårsto de hav jeg mente. VR må oppleves får å kunne fårsåes. Dessuten er ikke bevegelsekontrollere noe "gimmick" (i hvert fall ikke i negativ fårståelse), men var kanskje dyttet for hardt av Nintendo på Wii. Ble mange fine opplevelser ut av det, da, og mye søppel hvor utviklere bare ikke visste hva de skulle gjøre med det. Bruker det ennå i dag og ikke bare i VR, hvor det er møst, men på PS5 og Switch og. Kommer jo ann på spill.

Tusen takk. Tror eg kjøper det til ps5 først.

Psvr2 er der du får mest kraft for pengene. Faktisk tror jeg for eksempel no mans sky nå ser aller best ut på psvr2 på grunn av foveated rendering. Altså teknologi som bruker øye trackingen i headsettet til å skalere ned alt utenfor der du ser enhver tid, og skalere opp der du gjør det. Det funker dritbra i både resident evil 4 remake og no mans sky. Ellers har du ganske mange bra spill nå for psvr2:

Re8

Re4 remake

Gran turismo 7

Breachers (rainbow 6 siege i VR nesten, crossplay med pcvr)

Pavlov (cs i VR crossplay med pc vr)

Vertigo 2 kommer 15.01.

Walking dead saints and sinners 1 og 2 (meget bra)

Horizon call of the mountain ( ikke for alle me. Ikke dårlig syns jeg)

VR skater

Synapse

Green hell VR

Moss 1 og 2

No mans sky

Alle disse syns jeg er verd å spille

Endret av BakaBerg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BakaBerg skrev (1 time siden):

Psvr2 er der du får mest kraft for pengene. Faktisk tror jeg for eksempel no mans sky nå ser aller best ut på psvr2 på grunn av foveated rendering. Altså teknologi som bruker øye trackingen i headsettet til å skalere ned alt utenfor der du ser enhver tid, og skalere opp der du gjør det. Det funker dritbra i både resident evil 4 remake og no mans sky. Ellers har du ganske mange bra spill nå for psvr2:

Re8

Re4 remake

Gran turismo 7

Breachers (rainbow 6 siege i VR nesten, crossplay med pcvr)

Pavlov (cs i VR crossplay med pc vr)

Vertigo 2 kommer 15.01.

Walking dead saints and sinners 1 og 2 (meget bra)

Horizon call of the mountain ( ikke for alle me. Ikke dårlig syns jeg)

VR skater

Synapse

Green hell VR

Moss 1 og 2

No mans sky

Alle disse syns jeg er verd å spille

Kan gjerne fortsette listen jeg:

Demeo

Crossfire Sierra Squad

Walkabout Minigolf

Racket Fury

Ghost Signal: A Stellaris Game

Ghostbusters: Rise of the Ghost Lord

7th Guest

Tetris Effect

The Room VR

Puzzling Places

Humanity

Townsmen VR

Cities VR

Synth Riders

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...