Gå til innhold

Tips til billige, proteinrike matvarer for billige ukesmenyer?


Tsukeo

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en student som vil begrense matbudsjettet mitt betydelig, helst 500 eller mindre i uken. Heldigvis blir jeg ikke lei av det samme uke etter uke, og kan derfor fint spise mye av det samme.

Det skal sies at jeg er noe bekymret for å ikke få i meg alt av næringsstoffer, og at jeg vil ha proteinrike måltider, men jeg er ikke helt sikker på hvilke matvarer jeg skal fokusere på hver uke/måned.

 

Per måned tenker jeg å handle inn:

- 2 x 1kg spaghetti (porsjon á 80g = 25 porsjoner)
- 2kg jasminris (porsjon á 50g = 40 porsjoner)
- 2kg Havregryn til frokost (porsjon á 40g = 50 porsjoner)
- Et par pakker frosne grønnsaker (porsjon á 150g)
Ellers skal jeg handle inn diverse krydderier som jeg ser jeg trenger det

Ukentlig tenker jeg å handle inn ferske grønnsaker og bønner/linser, og kjøtt på tilbud eller som går ut på dato. Jeg tenker også å bake proteinbrød en gang i uken eller så.

 

Planen er i hovedsak å ha enten proteinbrød med noe pålegg, eller havregrøt til frokost.
Middag tenker jeg blir 150g proteinkilde + 150g grønnsaker + 70-80g pasta/ris/potet (carbs).
Lunsj/kveldsmat vet jeg ikke helt hva kan være.

Har en hyggelig tante som sier hun skal lage meg middag en dag i uken, og ellers har jeg hennes kjøkken og krydder til rådighet til mat. Kan fint lage større porsjoner og fryse ned. Sliter mye med ADHD, så det er vanskelig å få startet noe, så matretter med veldig enkle steg og få ingredienser er å foretrekke. Har også tenkt å utnytte gratis mat ved universitetet som det tilbyr seg.

 

Generelt sett stresser jeg mye med hva jeg burde spise. Har prøvd tidligere å planlegge/budsjettere mat, men har ikke klart det. Jeg har et veldig klart økonomisk mål nå, så føler det blir lettere. 

 

Er det noe jeg kanskje har glemt som jeg burde ha med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tsukeo skrev (13 timer siden):

Ukentlig tenker jeg å handle inn ferske grønnsaker og bønner/linser,

Bønner/linser og ris, gjort riktig visstnok et komplett protein, til en vanvittig billig penge og her er bonusen, det er godt, frosne grønnsaker er ikke noe dårligere enn ferske, og ofte billigere. 

https://dishingouthealth.com/spanish-rice-and-beans-one-pot/

Bønner/linser å ris er bare basen hva slags grønnsaker å krydder du bruker er egentlig opp til deg, men sunnere og billigere måltid finner man knapt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...