Gå til innhold

Bytte i3 til el-bil som er bedre på glatte/isete veier


lglinstad

Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (På 5.1.2024 den 19.15):

Jepp hvis man har pengene til det, så er ice/hybrid overlegent til langtur, uten tvil.

Men med riktig elbil så er det ikke langt unna og med avgiftsregimet i Norge så dekker man bilbehovet ganske mye billigere og med minimale drawback. Ved å velge EL. 
 

Men hvis man kjører veldig mye langturer typ 1000km på en dag og itillegg på motorvei, så blir man skikkelig lei av å lade. 

Så mye motorvei er det "heldigvis" ikke i Norge. Lengste strekket er vel Langangen - Moelv på 300km, og da later man som om det er ordentlig motorvei gjennom Oslo.

Endret av koots
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, koots said:

Så mye motorvei er det "heldigvis" ikke i Norge. Lengste strekket er vel Langangen - Moelv på 300km, og da later man som om det er ordentlig motorvei gjennom Oslo.

Men generelt er høyhastighetsstrekker et "problem" med elbil. Jeg har kjørt Oslo - Kristiansand - Oslo ganske mange ganger på helgetur. Og det er pes med elbil. 

Det er et strekke som jeg gjerne tok i en jafs på ca. 3,5 timer i gamlebilen min (bensin), men som man blir tvunget til å stoppe og lade med alle elbilene som finnes på markedet i dag, såvidt jeg vet. Motorveiene i Norge er bygget etter 130 km/t standard, så jeg holder da "kontinental hastighet" på 130 - 140 km/t. 

Destinasjonslading seiler også opp som et problem, at man må ikke bare lade for å komme seg frem, men man må gjerne lade til 80% sånn at man har strøm til å kjøre rundt på desinasjonen, og å komme seg tilbake på veien igjen og få kjørt en time før man må stoppe igjen på returen. 

Så det går med planlegging, skaffe hotell med lader / parkere et sted man kan lade over natta, og man kan holde lavere hastighet osv. Men skulle jeg tatt den turen 2 ganger i mnd. så hadde jeg ikke orket å ha elbil.

Oslo - Kristiansand er ca 320km

Listen over bilene som klarer det med praktisk rekkevidde (75% av batteriet) i 120km/t 

Er kort, og dyr. Og ingen av de klarer det når det er vått.....

image.png.ce12919f8e2a161feac2023a799559c4.png

Endret av bzzlink
reformatter listen
Lenke til kommentar

Uten å ha lest hele tråden så kan jeg ihvertfall melde om at e-2008 er helt OK på vinterføre. Vi har en som bil nummer to og den er overraskende komfortabel og stor. Får plass til 4 voksne og en labrador baki.

Men den går ikke superlangt og den lader ikke superfort så en ren erstatter for en fossilbil er det nok ikke dessverre. Dessuten suger appen hestek*k. Den er helt elendig.

Men som andrebil er den helt topp. Kan ha takstativ for ski til skiløypa i nærområdet, har masse utstyr som er veldig vanedannende (keyless entry, har ikke tall på hvor mange ganger jeg glemmer å låse den andre bilen).

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Terrassebord said:

(keyless entry, har ikke tall på hvor mange ganger jeg glemmer å låse den andre bilen)

Jeg gikk i fra leiebilen min i sommer på tomgang 

Satt den i park og gikk fra bilen sånn jeg er vant til. X5 40 (ikke hybrid) sto og gikk på tomgang i 8 timer 😂🫡

Endret av bzzlink
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (39 minutter siden):

Men generelt er høyhastighetsstrekker et "problem" med elbil. Jeg har kjørt Oslo - Kristiansand - Oslo ganske mange ganger på helgetur. Og det er pes med elbil. 

Det er et strekke som jeg gjerne tok i en jafs på ca. 3,5 timer i gamlebilen min (bensin), men som man blir tvunget til å stoppe og lade med alle elbilene som finnes på markedet i dag, såvidt jeg vet. Motorveiene i Norge er bygget etter 130 km/t standard, så jeg holder da "kontinental hastighet" på 130 - 140 km/t. 

Destinasjonslading seiler også opp som et problem, at man må ikke bare lade for å komme seg frem, men man må gjerne lade til 80% sånn at man har strøm til å kjøre rundt på desinasjonen, og å komme seg tilbake på veien igjen og få kjørt en time før man må stoppe igjen på returen. 

Så det går med planlegging, skaffe hotell med lader / parkere et sted man kan lade over natta, og man kan holde lavere hastighet osv. Men skulle jeg tatt den turen 2 ganger i mnd. så hadde jeg ikke orket å ha elbil.

Oslo - Kristiansand er ca 320km

Listen over bilene som klarer det med praktisk rekkevidde (75% av batteriet) i 120km/t 

Er kort, og dyr. Og ingen av de klarer det når det er vått.....

At du velger å kjøre 20-30 over fartsgrensen med dertil forhøyet forbruk får stå på din kappe, og det er også en del strekker der med lavere hastigheter.

Som nevnt tidligere kjørte jeg Tønsberg - Rudshøgda (250 km) i lovlige motorveihastigheter og vintervær i jula, og hadde nok fint kommet meg de 290 km til Lillehammer også uten ladestopp. Da hadde jeg nok klart de ekstra 30 som utgjør forskjellen til Oslo - Kristiansand, spesielt da det er flere strekker uten motorvei der

Mangel på destinasjonsladere er et absolutt reelt problem da man jo er avhengig av strøm på destinasjon i slike tilfeller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...