Gå til innhold

Kan jeg bruke mine gamle minnebrikker på nytt hk/cpu


Jakoozie

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har i min nåværende maskin 32 gigabyte med det som i allefall var bra minne da jeg kjøpte det for noen år siden: 

https://www.proshop.no/RAM/GSkill-TridentZ-RGB-DDR4-3200-C16-QC-32GB/2585058

Nå er cpu og hovedkort moden for oppgradering , og jeg tenker å gå for 13-serien til Intel evt noe AMD hvis det er bedre for meg. (Skal bare brukes til spill)

Men jeg har ikke noe behov for mer ram, og har heller ikke spesielt lyst å kjøpe nye brikker når jeg har fra før. Kan jeg bruke rammen jeg har på nyere cpu-er/hk, og hva må jeg i så fall velge/unngå? Evt. hvor stor impact kan jeg forvente å lide ved å ikke oppgradere ram ift. fps?

Har fått med meg at jeg må ha DDR4-hovedkort hvis jeg skal bruke samme. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kremt skrev (1 time siden):

Hva er nåværende CPU og HK, og hva er evt ny maskins specs? Det er kanskje ikke verdt det å oppgradere helt ennå hvis det bare er noen år gammelt. 

CPU er en i7 7700k. Vurderer som sagt å bytte til noe ala i7 13600k. Hovedkort jeg har nå husker jeg ikke helt, men det er et helt OK et fra Asus.

Usikker på hvilket hovedkort jeg eventuelt skal plukke opp. Vil ha et som lar meg overklokke cpu, helst "auto" men kan også være manuelt. Tips er veldig velkomment :) 

GPU, som jeg tenker å beholde litt lenger, potensielt til 5XXX-serien til nVidia, er et RTX 2080 TI.

 

Skal spille moderne/krevende spill i 5120*1440, høy fps helst, pluss at jeg skal spille en del VR.

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

For meg høres det nokså bakvendt ut å kjøpe en moderne prosessor og nytt hovedkort, og  så begrense dette fra starten av med forrige generasjons hk og RAM. Særlig når  du snakker om overklokking og krevende spill. 13. og 14. generasjons Intel CPUs kjører best med dual-channel DDR5-minne 6000MT/s og oppover. Da er du også bedre  skodd for en senere GPU-oppgradering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (5 timer siden):

For meg høres det nokså bakvendt ut å kjøpe en moderne prosessor og nytt hovedkort, og  så begrense dette fra starten av med forrige generasjons hk og RAM. Særlig når  du snakker om overklokking og krevende spill. 13. og 14. generasjons Intel CPUs kjører best med dual-channel DDR5-minne 6000MT/s og oppover. Da er du også bedre  skodd for en senere GPU-oppgradering.

Kan du gå litt mer i dybden her? Hvor mye misser jeg evt. av fps typisk hvis jeg ikke kjøper ny ram?

Lenke til kommentar
Jakoozie skrev (3 timer siden):

Kan du gå litt mer i dybden her? Hvor mye misser jeg evt. av fps typisk hvis jeg ikke kjøper ny ram?

Å gi noe svar på dette med to streker under er klin umulig. Spill er høyst ulike i hvor effektive de er og hvordan de er bygd opp og bruker minne. Og andre faktorer påvirker framerate mer enn RAM, som f.eks GPU...du tjener nok mer fps på å legge litt kronasjer i et bedre skjermkort.

Men sier vi at alt annet holdes likt, kan fps ligge mellom 0 og 25 høyere med DDR5 hvis man tar et snitt over mange forskjellige spill. Du har spill som Hogworts Legacy som er utrolig tungt å dra, der DDR5 ikke gir noe høyere snitt-fps, men man ser forskjellen med bedre 1% Low og 0.1% Low (se snapshot). Andre spill spytter ut masse fps nærmest uansett og man merker ikke så mye til en liten forskjell.

Andre fordeler med at DDR5 har dobbelt så høy kapasitet som DDR4 er at mer informasjon kan lagres i minne, slik at man kan ha andre ting kjørende selv om man spiller. Og DDR4 er mye nærmere pensjonsalderen enn DDR5, og dagens moderne prosessorer er laget for å håndtere høy fart og overklokking.

Hogwart.jpg

Lenke til kommentar

Buy cheap, buy twice. Det kan jo være et alternativ å selge din gamle maskin. Som man ser er det en betydelig forskjell på minste fps. Man kan sammenligne det med å bygge ny pc og sette inn en 200 watts strømforsyner. Det kan gå, men bør ikke gjøres. Når jeg tenker meg om så bygde jeg faktisk en maskin i 2014 med DDR4, det er 10 år siden. 4x4 gb brikker, quad channel, 2400 mhz. Som regel så kjøper man nytt skjermkort en gang og bytter ut i maskinens levetid, ikke full oppgradering etter ca 5 år. 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 12/28/2023 at 7:49 PM, SilverShaded said:

Å gi noe svar på dette med to streker under er klin umulig. Spill er høyst ulike i hvor effektive de er og hvordan de er bygd opp og bruker minne. Og andre faktorer påvirker framerate mer enn RAM, som f.eks GPU...du tjener nok mer fps på å legge litt kronasjer i et bedre skjermkort.

Men sier vi at alt annet holdes likt, kan fps ligge mellom 0 og 25 høyere med DDR5 hvis man tar et snitt over mange forskjellige spill. Du har spill som Hogworts Legacy som er utrolig tungt å dra, der DDR5 ikke gir noe høyere snitt-fps, men man ser forskjellen med bedre 1% Low og 0.1% Low (se snapshot). Andre spill spytter ut masse fps nærmest uansett og man merker ikke så mye til en liten forskjell.

Andre fordeler med at DDR5 har dobbelt så høy kapasitet som DDR4 er at mer informasjon kan lagres i minne, slik at man kan ha andre ting kjørende selv om man spiller. Og DDR4 er mye nærmere pensjonsalderen enn DDR5, og dagens moderne prosessorer er laget for å håndtere høy fart og overklokking.

Hogwart.jpg

DDR5 har kan ikke lagre mer en tilsvarende DDR4. Du blander kapasitet / størrelse, med båndbredde. 32 GB er 32GB uansett om det er DDR4 eller 5 minne.

Til trådstarter. B660 hovedkort  finnes i ddr4 og ddr5 utgaver. Jeg har ddr4 utgave med i5 12400f, er 13 og 14 gen kompatibel med bios update.

B760 d4 plus er i hvertfall gen 13 kompatibel uten å trenge bios oppdatering.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode svar.

Vurderer sterkt å gå for forslaget om å selge hele maskinen faktisk . Har også lyst på nytt kabinett (gikk for estetikk foran kjøling og akustikk sist, angrer hehe). 
 

Og så kjøpe meg ny. Tenker å kjøre hardt på kvalitetsluftkjøling og lav lyd, typ Fractal Design-kabinett og Noctua-cpukjøler (har i dag en AIO vannkjøler fra nzxt)

Litt på siden men hva er konsensus nå til dags om bang for buck, får jeg mest for pengene ved å kjøpe enkeltdeler rundt omkring som før eller kan det være billigere å kjøpe en ferdigbygd maskin fra komplett e.l.? Har ikke veldig god erfaring med kundeservicen deres da . Har bygd en del PC-er selv før og er ikke noe redd for det .
 

 

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...