Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Anbefaling av oppladbare batterier?


Anbefalte innlegg

Er på leting etter gode oppladbare batterier. Skal brukes til dørlås, lommelykt, tastatur og diverse annet.

I all hovedsak er det snakk om type AA, AAA, C og 18650.

Noen gode anbefalinger her, spesielt på type C batterier. AA og AAA så ser jeg at ikea sine gjør det rolig greit, og på 18650 virker det er å være mye tester tilgjengelig, men vanskeligere å finne på type C

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tips om du trenger flere 19650 er jo å dra frem en gammel laptop å ta celle ut av den. Bruker å være kvalitetceller i laptopper.

Har en stor samling 18650 fra skrotmaskiner og de fleste har veldig god kapasitet.

Elsparkesykler har også drøssevis av 18650 celler så de er også fine om man får tak i en ødelagt en eller noe.

På AA og AAA har jeg veldig god erfaring med Ikea og Biltema sine.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 26.12.2023 den 4:18 PM):

For 18650 er Panasonic og Sony greie.

Har ikke mye erfaring om C oppladbare, men Panasonic Eneloop virker bra over tid

Har brukt de. Men så en test for ikke lenge siden, der Biltema sine faktisk kom høyt opp. Tror de ble regnet som best når man tar prisen i betrakning. Kjøpte noen, og foreløpig holder de like lenge som Eneloop etter noen ladinger.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (11 minutter siden):

Biltema 18650 er Samsung tror jeg.

Biltema NiMh er jeg ikke så voldsomt begeistra for. OK kapasitet men høy selvutlading. Selv på LSD-batteriene.

Fant igjen testen.  https://www.tek.no/samletest/i/Bj2Xme/det-beste-oppladbare-batteriet#batteriene-som-gir-mest-for-pengene

Det er de Biltema 2450 mAh jeg kjøpte.

"De har som nevnt 95 prosent av kapasiteten til testens drøyeste batteri, men koster bare en femtedel."

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (På 30.12.2023 den 2:56 PM):

På ting som bruker veldig lite strøm (tastatur, fjernkontroller o.l.) kan det være fordel med primærceller.


Hva med klokker? Har noen veggur som bruker 1 stk AA batterier. Bruker vel lite strøm, men til forskjell fra fjernkontroller er jo strømforbruket i gang kontinuerlig.  Med engangsbatterier går vel ei sånn klokke i ca et år.
 
Og hva med blodtrykks-apparat? Har 4stk  AA batterier, og brukes en gang ca 5 dager i uken.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Delvis said:


Hva med klokker? Har noen veggur som bruker 1 stk AA batterier. Bruker vel lite strøm, men til forskjell fra fjernkontroller er jo strømforbruket i gang kontinuerlig.  Med engangsbatterier går vel ei sånn klokke i ca et år.
 
Og hva med blodtrykks-apparat? Har 4stk  AA batterier, og brukes en gang ca 5 dager i uken.

Veggur bruker vanligvis nesten ikke noe strøm. Blodtrykksmåleren kan du nok med fordel bruke oppladbare i.

Se etter batterier som er LSD eller Low Self Discharge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...