Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bruktbil "nr2" til trekking


minim

Anbefalte innlegg

Jeg har behov for bil nr2 som skal brukes til å trekke campingvogn noen turer om sommeren og sporadisk ca 1 tur på 2mil i uken resten av året. Vil tippe på 6-8000km i året. Trenger også å kunne dra ca 3t henger ved behov. Ønsker 4x4, automat, kraftig motor og så driftssikkert som mulig. Budsjett 200k, men kan strekkes til 300k. Helst ikke eldre enn 2007. Noen forslag? 

Har sett på Toyota LC 2006-2009 mod, pajero 2010 og litt på Chevrolet Tahoe 2007-2010/Escalade. Sistnevnte går det noe mer drivstoff på, men ser for meg at løpende vedlikeholdskost spiller større rolle enn drifstoff med så lite kjøring årlig. Toyota sliter med dyser på de årsmodellene som er aktuelle som fort koster 20-30k og de har litt liten motor til å trekke tungt. 

Jeg blir å gjøre alt vedlikehold selv og er klar over at det meste begynner å få ting som slites når de er såpass gamle. 

Heller veldig mot tahoe/escalade siden jeg hadde en 2001 mod tahoe for mange år siden og var veldig fornøyd med den sett bort i fra rattslakke på et halvt turn på rattett. Fra 2007 så fikk de tannstang i stede for snekke så håper dette er blitt bedre. Om noen har erfaring med gmt900 fra GM så fyr løst her og evtn advar meg om jeg overser noe. 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke lagt så mye i årsmodell og kjørelengde men heller tilstand og vedlikehold.

For bil nr.2 som skal brukes til å trekke henger så ville jeg sett på Land Cruiser 100 serie eller til og med 80 serien, begge har 4.2 literen. De er regnet som "heavy duty", ikke som 120 og 150 serien som egentlig er Prado.

Begge er komfortable og har en hengervekt på 3.500 kg, det største problemet med disse og andre biler av samme typen er selvfølgelig rust men mekanisk er de skuddsikre og enkle å skru på.

Eller så er jo Isuzu D-Max med 3.0 literen en bra bil å trekke med.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
El burro skrev (50 minutter siden):

Jeg ville ikke lagt så mye i årsmodell og kjørelengde men heller tilstand og vedlikehold.

For bil nr.2 som skal brukes til å trekke henger så ville jeg sett på Land Cruiser 100 serie eller til og med 80 serien, begge har 4.2 literen. De er regnet som "heavy duty", ikke som 120 og 150 serien som egentlig er Prado.

Begge er komfortable og har en hengervekt på 3.500 kg, det største problemet med disse og andre biler av samme typen er selvfølgelig rust men mekanisk er de skuddsikre og enkle å skru på.

Eller så er jo Isuzu D-Max med 3.0 literen en bra bil å trekke med.

 

 

Forsåvidt enig, men vil helst ikke ha der altfor gammelt. D-max passer litt dårlig år vi er 4stk som skal på camping. Edit: har også vært borti flere ganger at å selge biler med over 300k km på teleren er rene marerittet. En veholdt bil med 350k på telleren kan være mye bedre enn en med 250k, men det hjelper lite når en ikke blir kvitt førstnevnte igjen når den skal selges.

Endret av minim
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (31 minutter siden):

Pajero nyere enn 2007 bør være noe å vurdere. Må sjekkes nøye for rust ift fyllerør i høyre bakre hjulbue, og generell service, ellers grei familiebil for 5, kraftig nok motor og driftsikker nok. 

Jeg hadde en 2006 for noen år siden. Gode biler og måtte ta fyllerør på min også preventivt. Hadde rallyart chip på min til 200hk og sleit med at den gikk seg varm med trekking. Var nok litt liten motor til trekking virket det som?

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (58 minutter siden):

Mitsubishi L200 er driftsikker 😊

Har ikke noe sted å ha baggasjen i tørt i en pickup så føler det er litt uaktuelt her i norge når det regner store deler av året. 

kremt skrev (52 minutter siden):

3-liter Hilux manuell D-cab 4 seter kanskje, ligger en til salgs nå. 

Pickup utgår pga regn som nevnt over og manuell er uaktuelt dessverre. Har det nå og vil tilbake til automat. Altfor godt vandt til automat ved "pressisjons" rygging med mye lass på kroken. 

Endret av minim
  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Har ikke noe sted å ha baggasjen i morgentørt i en pickup så føler det er litt uaktuelt her i norge når det regner store deler av året. 

Pickup utgår pga regn som nevnt over og manuell er uaktuelt dessverre. Har det nå og vil tilbake til automat. Altfor godt vandt til automat ved "pressisjons" rygging med mye lass på kroken. 

Du kan jo få kingtop til de også hatt min L200 2009 mod siden 2018 og har nå gått 310 000 ikke hatt ett eneste stopp langs veien  eller noe den er veldig driftsikker for å si det sånn går du for en 2015 modell så får du dobbelcab med Automat også bare som ett tips 

Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (30 minutter siden):

Du kan jo få kingtop til de også hatt min L200 2009 mod siden 2018 og har nå gått 310 000 ikke hatt ett eneste stopp langs veien  eller noe den er veldig driftsikker for å si det sånn går du for en 2015 modell så får du dobbelcab med Automat også bare som ett tips 

Skal se på de. Er plassen grei baki på dokaen? Er de tette med kingtop? Naboen har noe lignende på en nissan pickup, men det blir vått baki når det regner som værst. Har bare sett litt bort fra pickup siden jeg bare ser bakdeler med plan til mitt bruk siden jeg vil ha ting tørt innendørs så jeg får et halvt "lasterom" på utsiden som jeg ikke har noe brukt for. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (42 minutter siden):

Skal se på de. Er plassen grei baki på dokaen? Er de tette med kingtop? Naboen har noe lignende på en nissan pickup, men det blir vått baki når det regner som værst. Har bare sett litt bort fra pickup siden jeg bare ser bakdeler med plan til mitt bruk siden jeg vil ha ting tørt innendørs så jeg får et halvt "lasterom" på utsiden som jeg ikke har noe brukt for. 

 ja jeg hadde kingtop på den jeg hadde en  2000 modell kan ikke si det var noe spesielt vått baki der sånn tett og fint  har du ikke bakseter så får du lasterom der også her er ett fint eksemplar   https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=332412919

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (51 minutter siden):

Cayenne. 

Ser for meg at pålitelighet når de kommer opp i denne alderen er sådær? Sånn sett kan X5, Q7 og rangerover være aktuelle også, men pga mye teknologi relativt tidlig så er det mye som detter sammen også. Har hatt de tre nevnt over her og opplevd alt mulig av fancy leamikk som detter sammen allerede fra 100k km og oppover. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
minim skrev (2 minutter siden):

Ser for meg at pålitelighet når de kommer opp i denne alderen er sådær? Sånn sett kan X5, Q7 og rangerover være aktuelle også, men pga mye teknologi relativt tidlig så er det mye som detter sammen også. Har hatt de tre nevnt over her og opplevd alt mulig av fancy leamikk som detter sammen allerede fra 100k km og oppover. 

Jeg var i dine sko for noen år siden, kjøpte Cayenne turbo. Ser på finn nå, ville kanskje vurdert range rover i dine sko. 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
minim skrev (4 timer siden):

Jeg hadde en 2006 for noen år siden. Gode biler og måtte ta fyllerør på min også preventivt. Hadde rallyart chip på min til 200hk og sleit med at den gikk seg varm med trekking. Var nok litt liten motor til trekking virket det som?

Nei, kjølingen er mer enn god nok, men typisk japse er de følsom for type kjølevæske og hyppighet på bytte/rens. Disse MÅ renses fra tid til annen. 
Nå har Ralliart aldri levert 200hk chip til 2006 så jeg forstår ikke helt hva du faktisk har hatt. Ralliart fram tilog med 2006b leverte 185HK.
Fra 2007 er det common rail, og en kraftigere men samtidig roligere motor, med bedre forbruk.,

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Jeg var i dine sko for noen år siden, kjøpte Cayenne turbo. Ser på finn nå, ville kanskje vurdert range rover i dine sko. 

 

 

 

 

En gang med range rover var igrunn nok for min del :p Aldri hatt dårligere bil faktisk. Skal heller se litt på cayenne om de er bra. Noen grunn til at du gikk for bensin over diesel utgaven? 

Habla Møberg skrev (29 minutter siden):

Nei, kjølingen er mer enn god nok, men typisk japse er de følsom for type kjølevæske og hyppighet på bytte/rens. Disse MÅ renses fra tid til annen. 
Nå har Ralliart aldri levert 200hk chip til 2006 så jeg forstår ikke helt hva du faktisk har hatt. Ralliart fram tilog med 2006b leverte 185HK.
Fra 2007 er det common rail, og en kraftigere men samtidig roligere motor, med bedre forbruk.,

Jeg byttet alt av væsker, viskose viften og tok en runde med rens på den, men fikk aldri bukt med det at temp måler krøyp oppover når jeg sku over fjellet med 2t pluss på. Mulig jeg husker feil da men 185/200 er nå hipp som happ. Ikke altfor mye når en har tung henger på uansett. Skjedde det mye når de fikk common rail fra 2007? Noen modeller å foretrekke eller er alt bra derfra? Fikk de bedre kjøling også? 

Endret av minim
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...