Gå til innhold

Vått pass, trygt å reise med?


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Har på en ukjent måte klart å få passet mitt vått. Etter at det tørket er det helt inntakt men sidene er krøllete og tidligere stempler fra visum etc er utydelig. 

Kan dette by på problemer ved innreise i diverse land eller er det trygt å reise med? Prøvde å google litt men fant ikke noe nevneverdig.

Reiser en god del så er ganske avhengig av passet ila året.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vidor skrev (10 minutter siden):

Selv om du vet at dette er uten noen negative intensjoner så er det ikke sikkert at andre land sine tollbetjenter lander på samme konklusjonen. Tror nok det er smart å få ordnet nytt pass for å spare seg for potensielle ubehageligheter.

Ja det er egentlig min tanke også, men har hørt det tar lang tid om dagen og har en tur til USA på starten av nyåret. Jeg får bare få i gang prosessen så kjapt som mulig å satse på at det går bra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (19 minutter siden):

Har på en ukjent måte klart å få passet mitt vått. Etter at det tørket er det helt inntakt men sidene er krøllete og tidligere stempler fra visum etc er utydelig. 

Kan dette by på problemer ved innreise i diverse land eller er det trygt å reise med? Prøvde å google litt men fant ikke noe nevneverdig.

Reiser en god del så er ganske avhengig av passet ila året.

Det spørs hvor store vannskadene er. Noen små bulker i hjørnene som kun er synlig om du lyser på dem kan du ta helt med ro. Men det er viktig at det ikke er skader på sider hvor det skal stemples.

Har du nasjonalt ID-kort er det gyldig som reisedokument i store deler av Europa; jeg tror Storbritannia er et av de sære untakene hvor det kreves pass. Jeg tar ikke lenger med pass i land hvor det kun holder med nasjonal ID; like greit å slippe risikoen ved skader på passet som man må ha til lengre internasjonale reiser.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Ja det er egentlig min tanke også, men har hørt det tar lang tid om dagen og har en tur til USA på starten av nyåret. Jeg får bare få i gang prosessen så kjapt som mulig å satse på at det går bra

Er du veldig usikker vil jeg anbefale deg å spørre passavdelingen på politistasjonen. Jeg regner med at de kan gi deg gode råd om passet ditt er trygt å bruke eller om det bør byttes ut. Ihvertfall mer kvalifiserte meninger enn noen her inne kan gi. Vi har jo ikke sett passet ditt og hvor stor skaden er.

Lenke til kommentar

Som allerede sagt vil dette være veldig individuelle vurderinger og kan gi problemer. Anbefaler derfor nytt pass, men si at du ønsker beholde det gamle om det har kompliserte visum.

Vil gi to andre råd med det samme:

-Skaff deg ekstrapass om du reiser mye. Du trenger erklæring fra arbeidsgiver om at de trenger det da du ofte må reise mens du søker på visum. Nytt av året var at arbeidsgiver måtte spesifisere ønsket varighet. Gå for maks som er 2 år. Noen land krever at pass er gyldig i 6 eller 9 måneder etter ankomst så 2 års varighet betyr i realiteten bare litt over ett år.

-Skaff deg gjennomsiktig dekke til passene. De har spart meg for endel problemer. Fra Kina får du dem levert i postkassen for noen tiere, men leveransen kan ta måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...