Gå til innhold

Defekt ec 4.6 for-forsterker. Noen verdi?


Anbefalte innlegg

Hei.

har en eldre Electrocompaniet ec 4.6 for-forsterker der både volum og balanse skurrer og kutter lyd. Vet dette er mulig å fikse, men det er dyrt og jeg ønsker heller en mer moderne sak med integrert dac.

Ellers virker den greit, og fjernkontrollen virker også.

Har denne noen salgsverdi? Hva kunne man lagt den ut for på feks finn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, MailMan13 said:

For gammelt og umoderne til å ha noe høy verdi. Vil tro at en sånn i fungerende stand kanskje er verdt rundt 2000,-, kanskje 3000,- om man er heldig.

EC 4.5 og 4.6 ble laget med dårlige potmeter en stund, de ble byttet ut ila levetiden til 4.6. Må de byttes koster de nok rundt det samme som salgsverdien av dem.

Hvorfor er dette så dyrt mener du? Er de spesisallget til/av EC? Ellers brukes vel ofte standard potmeter som i utgangspunktet ikke er en veldig dyr komponent.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Kan de renses med spray, i stedet for å byttes?

Ja, skulle til å skrive: Har du (OP/TS) forsøkt med rensespray? Det skjer at det hjelper, men må være egnet ettersom et potensiometer er et lag med ledende karbon som det sklir en slide over. Rensesprayen må selvfølgelig ikke være så "hissig" at den løser opp det ledende laget med karbon...

Av og til samler det seg opp "grums" som gir dårlig kontakt mellom karbonlaget og sliden som fører til dårlig kontakt, og som dermed kan føre til kontaktbrudd, spraking eller begge deler om hverandre.

Ble "inspirert" av denne tråden jeg fann etter å ha søkt etter potensiometer til denne modellen:

https://forum.psaudio.com/t/4-6-preamp-potentiometer-replacement/32271/5

Endret av Gjest MKII
  • Liker 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Gjest MKII said:

Hvorfor er dette så dyrt mener du? Er de spesisallget til/av EC? Ellers brukes vel ofte standard potmeter som i utgangspunktet ikke er en veldig dyr komponent.

Hvis du skal ha den på reperasjon/service så kommer det på rundt det. De koster sikkert en hundrelapp eller to i deler, og så skal det en undersøkelse pluss en time eller to i arbeid til. Da lander det sannsynligvis rundt 2000,-

Bytter du dem selv så slipper du det, men hvis du gjør sånt selv antar jeg du ikke hadde spurt her.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
Just now, MailMan13 said:

Hvis du skal ha den på reperasjon/service så kommer det på rundt det. De koster sikkert en hundrelapp eller to, og så skal det en undersøkelse pluss en time eller to i arbeid til. Da lander det sannsynligvis rundt 2000,-

Bytter du dem selv så slipper du det, men hvis du gjør sånt selv antar jeg du ikke hadde spurt her.

Jeg har ingen for-forsterker å bytte de på, så nei, jeg bytter de ikke "selv" på en for-forsterker jeg ikke har men en helt annen person har...

Lenke til kommentar

Takk for gode svar.

Gjorde forsøk med rensespray for et par år siden, men det ble heller verre, så mulig feil produkt 🤔

Da blir det enten å gi den bort til noen som ønsker å fikse, eller kjøpe potmetre og bytte selv. Har reparert litt hifi-utstyr for mange år siden, og synes det er gøy å få det til.

Blir uansett å finne meg en nyere for-forsterker med integrert dac.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...