Gå til innhold

Ros til finansministeren


Anbefalte innlegg

Vår nåværende finansminister har fått mye tyn i de senere måneder, og jeg skal ikke ta stilling til noe av det.  Men det er forhåpentligvis tillatt å komme med ros også når man føler at det er på sin plass.  Jeg synes det var voksent gjort å stå imot presset fra div. politisk hold  og ikke minst media, når han nå sier nei til å åpne på "vidt gap" igjen disse snokelistene, også kalt skattelistene.  Jeg så en viss avisredaktør i dag beklaget dette, for han mente det var interessant å f.eks. se hva den og den på en arbeidsplass betalte i skatt.  Og hva så, hvis en person har mye gjeld, så er jo det fradragsberettiget og skatten som vises minker jo.  For et svakt argument for å gjenåpne listene fullstendig.  En politiker langt ute på venstresiden mente i går at det var de rike som hadde grunn til å grue seg hvis det ble fri tilgang til listene igjen.  Men det er jo ikke stort annet enn oppslag i media om rikinger allerede jo, i denne forbindelse.   De som kan grue seg er jo folk som har lite, og hvor man har hørt mange historier om mobbing av barn pga. foreldres lave inntekt osv.   En takk til Vedum for hans fornuftige holdning til denne problematikken. 

Endret av Skeptikus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var forresten Rødt som foreslo på Stortinget at nå burde de som ville kikke på naboens økonomi eller familie og bekjente, evt. kollegaer o.l.,  slippe å gi seg til kjenne overfor den som de ville ha innsyn "i lommeboka" til.  De som absolutt vil kikke sånn privat,  (media har jo som kjent fri tilgang), vel, de får nå vel for pokk-- være såpass oppriktige/"modige" at de vedkjenner seg sin nysgjerrighet, altså ved fortsatt innlogging, slik det har vært siden forrige regjering.

Litt merkelig at partiet Rødt denne gangen dermed ikke står på "de u-formuedes" side, altså de som det rapporteres om gjerne  føler skam over sin situasjon hvis dette igjen evt. kan ligge åpent for alle og enhver som måtte ha interesse av innsyn.  I grunnen rart det kan være lovlig mtp datatilsynets falkeblikk når det gjelder personvern  i andre sammenhenger.  Norge er forresten visstnok eneste landet  i verden  som praktiserer dette systemet, selv slik det har vært i de senere år.

De rike bryr seg vel ikke, de er gjerne stolte av å være økonomisk vellykkede så klart.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Skeptikus said:

Vår nåværende finansminister har fått mye tyn i de senere måneder, og jeg skal ikke ta stilling til noe av det.  Men det er forhåpentligvis tillatt å komme med ros også når man føler at det er på sin plass.  Jeg synes det var voksent gjort å stå imot presset fra div. politisk hold  og ikke minst media, når han nå sier nei til å åpne på "vidt gap" igjen disse snokelistene, også kalt skattelistene.  Jeg så en viss avisredaktør i dag beklaget dette, for han mente det var interessant å f.eks. se hva den og den på en arbeidsplass betalte i skatt.  Og hva så, hvis en person har mye gjeld, så er jo det fradragsberettiget og skatten som vises minker jo.  For et svakt argument for å gjenåpne listene fullstendig.  En politiker langt ute på venstresiden mente i går at det var de rike som hadde grunn til å grue seg hvis det ble fri tilgang til listene igjen.  Men det er jo ikke stort annet enn oppslag i media om rikinger allerede jo, i denne forbindelse.   De som kan grue seg er jo folk som har lite, og hvor man har hørt mange historier om mobbing av barn pga. foreldres lave inntekt osv.   En takk til Vedum for hans fornuftige holdning til denne problematikken. 

Vi burde ha en tråd for å samle diverse ros til enkelte politikere uavhengig av parti-tilhørighet. Med ekstra krav til saklighet. Kult?

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...