Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

spørsmål angående dieselmotor og småkjøring


dan83

Anbefalte innlegg

Jeg vet at småkjøring, hvor motoren ikke blir sikkerlig varm, ikke er så ideelt for en dieselmotor, spesielt nå på vinteren. Men spørsmålet er hvor varm trenger motoren å bli før det ikke blir noe reelt problem/slitasje? (hvis man ser bort ifra partikkelfilter osv)

Blir dessverre litt småkjøring nå i vinter, men motoren i min bil blir relativt kjapt varm, så lurer på om dette ikke er noe å bry seg om så lenge motoren blir varm nok til at "kulde" lyset i displayet forsvinner og at temperaturen har økt litt på måleren!?(sånn feks etter 5km kjøring+)

Bruker også Alron dieseltilsetning jevnlig for å prøve å forebygge soting osv

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke gå ut i fra driftstemperatur, for selv det er ikke nok. Fra tid til annen må du ha lengre kjøring, helst med litt belastning som full bil med henger, og kjøre noen drøye motbakker med tydelig gasspådrag. Først da får du varme nok til at du brenner ut sot som sitter i eksos og innsug. Fremdeles vil driftstemperatur bare vise middels temperatur, men der har du forskjellen. Det du kan vurdere er å tette motorrommet så mye som mulig. Så lenge du bruker hodet og fjerner dette når det blir vår, og ikke minst følger litt med på temperaturen, at du ikke trekker tung henger uten å stirre på den måleren, så hjelper det mye. Og ikke minst, fortsett med Alron, eller tilsvarende! Det er livreddende stoff for en moderne diesel! 

Har du motorvarmer så bruk den så mye som mulig. 

Jeg har også endel småkjøring, og har originale deksler som stopper luft å komme inn i motorrommet, bruker dieselvarmeren hele året (bortsett fra om det er direkte varmt ute), og bruker tilsetning lignende Alron (QMI dieselforbedrer), og har omtrent null sot i innsug, og DPF har en enkel jobb. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (9 timer siden):

Du kan ikke gå ut i fra driftstemperatur, for selv det er ikke nok. Fra tid til annen må du ha lengre kjøring, helst med litt belastning som full bil med henger, og kjøre noen drøye motbakker med tydelig gasspådrag. Først da får du varme nok til at du brenner ut sot som sitter i eksos og innsug. Fremdeles vil driftstemperatur bare vise middels temperatur, men der har du forskjellen. Det du kan vurdere er å tette motorrommet så mye som mulig. Så lenge du bruker hodet og fjerner dette når det blir vår, og ikke minst følger litt med på temperaturen, at du ikke trekker tung henger uten å stirre på den måleren, så hjelper det mye. Og ikke minst, fortsett med Alron, eller tilsvarende! Det er livreddende stoff for en moderne diesel! 

Har du motorvarmer så bruk den så mye som mulig. 

Jeg har også endel småkjøring, og har originale deksler som stopper luft å komme inn i motorrommet, bruker dieselvarmeren hele året (bortsett fra om det er direkte varmt ute), og bruker tilsetning lignende Alron (QMI dieselforbedrer), og har omtrent null sot i innsug, og DPF har en enkel jobb. 

Ok, skjønner

Hva med en tur i ny og ne på feks e18 i 1 times tid+ med 2000-3000rpm? Vill det gjøre motoren varm nok til å få "renset" opp litt? Om våren-høsten, så har jeg en del lange turer, opptil 4 timer kjøring, men blir lite nå på vinteren.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (36 minutter siden):

Ok, skjønner

Hva med en tur i ny og ne på feks e18 i 1 times tid+ med 2000-3000rpm? Vill det gjøre motoren varm nok til å få "renset" opp litt? Om våren-høsten, så har jeg en del lange turer, opptil 4 timer kjøring, men blir lite nå på vinteren.

Egentlig hjelper det lite å ha litt høyere turtall på en diesel. Det som hjelper er belastning, gjerne over tid. Da blir det fort varmt og ting brennes ut. Men jada, en tur på motorvei hjelper på. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (7 timer siden):

Egentlig hjelper det lite å ha litt høyere turtall på en diesel. Det som hjelper er belastning, gjerne over tid. Da blir det fort varmt og ting brennes ut. Men jada, en tur på motorvei hjelper på. 

Jeg hadde en Citroën med 2,0 HDi motor for endel år siden. Der kom det melding i displayet som ba om en 10 minutters tur med et visst (høyt) turtall for å brenne rent diesel-partikkelfilteret. Så det må ha en viss effekt. Hadde ingen problemer med DPF heller.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Altså i seg selv så er det ikke at det er dieselmotor som er problemet med småkjøringen.

 

Det er DPF som Hanhijnn nevner som er problemet. ved småkjøring og kortere turer 20 min og mindre så får den ikke blåst seg ren eller den får ikke driftstemperatur som gjør at den etterhvert fyller seg med sot og partikler og vil gå tett.. da vil du få motorlampe fordi eksosen sliter med å komme seg ut. 

 

en dieselbil uten DPF (noe man kan ulovlig fjerne eller finne en jævlig gammel dieselbil) vil ikke ha noe problemer med korteturer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (44 minutter siden):

Jeg hadde en Citroën med 2,0 HDi motor for endel år siden. Der kom det melding i displayet som ba om en 10 minutters tur med et visst (høyt) turtall for å brenne rent diesel-partikkelfilteret. Så det må ha en viss effekt. Hadde ingen problemer med DPF heller.

Ja, det er forsåvidt riktig, det er mange som klarer å få bilen til å overleve bare med å følge disse instruksjonene som noen få biler er smart nok til å advare om, men den meldingen kommer gjerne ikke før du allerede har ganske stor motstand. Ja, det kan fungere, men vil du være trygg så kjører du avogtil med høy belastning. Da får du det "helt rent" og kan trygt fortsette med endel småkjøring. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sjorren skrev (34 minutter siden):

Altså i seg selv så er det ikke at det er dieselmotor som er problemet med småkjøringen.

 

Det er DPF som Hanhijnn nevner som er problemet. ved småkjøring og kortere turer 20 min og mindre så får den ikke blåst seg ren eller den får ikke driftstemperatur som gjør at den etterhvert fyller seg med sot og partikler og vil gå tett.. da vil du få motorlampe fordi eksosen sliter med å komme seg ut. 

 

en dieselbil uten DPF (noe man kan ulovlig fjerne eller finne en jævlig gammel dieselbil) vil ikke ha noe problemer med korteturer.

Det er langt mer enn bare DPF som kan lage store problemer. EGR og katalysator, som finnes på praktisk talt alt av diesler, kan og lage utrolig mye krøll. 

Spør hvordan jeg vet... Har kjørt diesel personbil både i jobb og privat siden 80-tallet.

Tilsetning som Alron er vanvittig effektivt til å forhindre tilsoting (men er det først blitt nedsotet skikkelig må det manuell rensing til). 

Alron og QMI øker cetan altså brennverdien i dieselen, som igjen gjør at forbrenningen blir såpass mye bedre at i snitt (snitt, ikke opptil!) reduseres sotpartikler med rundt 60%.

Dette er tall fra verksteder i Norge med flere tiårs erfaring med slike tilsetninger, på norske biler under norske forhold. 

Da er det lett å forstå at slike stoffer faktisk kan utgjøre forskjellen på en havarert motor og en problemfri motor. 

Been there done that.

Jeg har og sett at om man bare småkjører med en motor som har både DPF EGR og alt i orden, så vil det til tross for tilsetning sote seg til med tiden. Derfor er en runde i ny og ne med belastning gjøre underverker. 

Diesel er ikke helt som en bensiner, så middels høyt turtall men lav belastning vil ikke øke temperaturen i motoren særlig høyere. Diesel sluker store mengder luft ift bensiner, slik at økt turtall uten økt belastning faktisk kan kjøle ned motoren (spesielt vinterstid). Derimot vil (høy) belastning på middels lavt turtall fort øke temperatur betydelig, slik at forbrenning av sot ymse steder i motoren faktisk foregår. Dette kan man også se tydelig om man har tilkoblet diagnose og leser av temperaturer her og der under kjøring, regenerering av DPF vil også starte mye raskere når man gjør dette. 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (På 8.12.2023 den 8:57 AM):

Det er langt mer enn bare DPF som kan lage store problemer. EGR og katalysator, som finnes på praktisk talt alt av diesler, kan og lage utrolig mye krøll. 

Spør hvordan jeg vet... Har kjørt diesel personbil både i jobb og privat siden 80-tallet.

Tilsetning som Alron er vanvittig effektivt til å forhindre tilsoting (men er det først blitt nedsotet skikkelig må det manuell rensing til). 

Alron og QMI øker cetan altså brennverdien i dieselen, som igjen gjør at forbrenningen blir såpass mye bedre at i snitt (snitt, ikke opptil!) reduseres sotpartikler med rundt 60%.

Dette er tall fra verksteder i Norge med flere tiårs erfaring med slike tilsetninger, på norske biler under norske forhold. 

Da er det lett å forstå at slike stoffer faktisk kan utgjøre forskjellen på en havarert motor og en problemfri motor. 

Been there done that.

Jeg har og sett at om man bare småkjører med en motor som har både DPF EGR og alt i orden, så vil det til tross for tilsetning sote seg til med tiden. Derfor er en runde i ny og ne med belastning gjøre underverker. 

Diesel er ikke helt som en bensiner, så middels høyt turtall men lav belastning vil ikke øke temperaturen i motoren særlig høyere. Diesel sluker store mengder luft ift bensiner, slik at økt turtall uten økt belastning faktisk kan kjøle ned motoren (spesielt vinterstid). Derimot vil (høy) belastning på middels lavt turtall fort øke temperatur betydelig, slik at forbrenning av sot ymse steder i motoren faktisk foregår. Dette kan man også se tydelig om man har tilkoblet diagnose og leser av temperaturer her og der under kjøring, regenerering av DPF vil også starte mye raskere når man gjør dette. 

Hei, godt å høre at Alron faktisk har en effekt, brukt det jevnlig nå i snart ett år. Tilsetter ofte litt mer en "nødvendig", men ønsker å være på den trygge siden

Men ett spørsmål: vill en sikkerlig langtur med bilen, feks 4-6 timer på landevei(80-100kmh) og snitt turtall på 1800rpm,  også rense opp? 

Hva med en bratt bake på ca 2-3km i 2 giret? Hender jeg tar tur opp til fjellet og da må jeg opp en slik bakke. Turtallet blir ikke så høyt, men motoren må jo jobbe litt ekstra da. Hendt at det har dampet/kommet litt røyk fra katalysatoren, siden den blir så varm. Alt innenfor normalen så klart.

Eller kanskje å sette den i 1 giret med høyere turtall er enda bedre? Men høres litt voldsomt ut, så usikker på om det er bra for systemet? 

Og vill dieselforbruket til bilen øke hvis ting begynner å tette seg? Min bruker 0,6-0,7 på mila, i følge displayet. Er en rav 4 2013, 2.0 liter D-4D. Tror motoren i modellen jeg har(uten 4 hjulstrekk)var helt ny i 2013, hvis jeg har lest korrekt, så den blir relativt raskt varm(usikker på om det har noe sammenheng da)

Også forstått det slik at dyser etter hvert kan tette seg, men Alron og langkjøringer vill vel forhindret dette til en viss grad antar jeg?

Har planer om å ha denne bilen lenge lenge, for en toyota SUV som er hybrid eller el har jeg ikke råd til og er jo heller bedre å ta vare den bilen man har, tenker jeg. Så dette er derfor litt viktig tema for meg, da jeg ønsker minst mulig problemer i fremtiden. Bilen har nå gått ca 120 000km

Endret av dan83
Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 timer siden):

Hei, godt å høre at Alron faktisk har en effekt, brukt det jevnlig nå i snart ett år. Tilsetter ofte litt mer en "nødvendig", men ønsker å være på den trygge siden

Men ett spørsmål: vill en sikkerlig langtur med bilen, feks 4-6 timer på landevei(80-100kmh) og snitt turtall på 1800rpm,  også rense opp? 

Hva med en bratt bake på ca 2-3km i 2 giret? Hender jeg tar tur opp til fjellet og da må jeg opp en slik bakke. Turtallet blir ikke så høyt, men motoren må jo jobbe litt ekstra da. Hendt at det har dampet/kommet litt røyk fra katalysatoren, siden den blir så varm. Alt innenfor normalen så klart.

Eller kanskje å sette den i 1 giret med høyere turtall er enda bedre? Men høres litt voldsomt ut, så usikker på om det er bra for systemet? 

Og vill dieselforbruket til bilen øke hvis ting begynner å tette seg? Min bruker 0,6-0,7 på mila, i følge displayet. Er en rav 4 2013, 2.0 liter D-4D. Tror motoren i modellen jeg har(uten 4 hjulstrekk)var helt ny i 2013, hvis jeg har lest korrekt, så den blir relativt raskt varm(usikker på om det har noe sammenheng da)

Også forstått det slik at dyser etter hvert kan tette seg, men Alron og langkjøringer vill vel forhindret dette til en viss grad antar jeg?

Har planer om å ha denne bilen lenge lenge, for en toyota SUV som er hybrid eller el har jeg ikke råd til og er jo heller bedre å ta vare den bilen man har, tenker jeg. Så dette er derfor litt viktig tema for meg, da jeg ønsker minst mulig problemer i fremtiden. Bilen har nå gått ca 120 000km

Høres ut som noe som kan funke fint. Ikke stress motoren på voldsomt turtall, det gir ingen mening på en diesel. Kjør som du pleier, på andre giret, og bruk gassen aktivt i oppoverbakker. Det får raskt opp temperatur, nok til at du får brent løs masse greier. Slikt er sunt å gjøre fra tid til annen på en diesel. Så kan du nokså trygt ha endel småkjøring i hverdagen.

Jeg ville vurdert å få laget til noe plate / deksel for å stanse kald luft inn i motorrommet på den kalde årstiden. Det er faktisk ganske effektivt. Oljebytte feks 2 ganger i året kan være smart også. 

Lenke til kommentar
dan83 skrev (2 timer siden):

Er en rav 4 2013, 2.0 liter D-4D. Tror motoren i modellen jeg har(uten 4 hjulstrekk)var helt ny i 2013, hvis jeg har lest korrekt, så den blir relativt raskt varm(usikker på om det har noe sammenheng da)

Også forstått det slik at dyser etter hvert kan tette seg, men Alron og langkjøringer vill vel forhindret dette til en viss grad antar jeg?

Har planer om å ha denne bilen lenge lenge, for en toyota SUV som er hybrid eller el har jeg ikke råd til og er jo heller bedre å ta vare den bilen man har, tenker jeg. Så dette er derfor litt viktig tema for meg, da jeg ønsker minst mulig problemer i fremtiden. Bilen har nå gått ca 120 000km

Har du understellsbehandlet bilen?

En kompis av meg hadde en sånn. På EU-kontroll ble det oppdaget at hele bilen holdt på å ruste opp på undersiden. Alt stålet hadde fått konsistens som "kjeks". Man kunne plukke det vekk som kjeksbiter. På oversiden så var bilen fin og blank. På undersiden så hadde saltet tatt knekken på den aldeles. Den ble skrotet. Det var en 2013 modell. Jeg var under den og så selv mens den sto på løftebukk. Det var et skremmende syn.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (10 minutter siden):

Har du understellsbehandlet bilen?

En kompis av meg hadde en sånn. På EU-kontroll ble det oppdaget at hele bilen holdt på å ruste opp på undersiden. Alt stålet hadde fått konsistens som "kjeks". Man kunne plukke det vekk som kjeksbiter. På oversiden så var bilen fin og blank. På undersiden så hadde saltet tatt knekken på den aldeles. Den ble skrotet. Det var en 2013 modell. Jeg var under den og så selv mens den sto på løftebukk. Det var et skremmende syn.

Det er vel helst et resultat av elendig jobb fra de som utførte antirustbehandlingen.. Ikke så relevant for denne saken? 

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (25 minutter siden):

Har du understellsbehandlet bilen?

En kompis av meg hadde en sånn. På EU-kontroll ble det oppdaget at hele bilen holdt på å ruste opp på undersiden. Alt stålet hadde fått konsistens som "kjeks". Man kunne plukke det vekk som kjeksbiter. På oversiden så var bilen fin og blank. På undersiden så hadde saltet tatt knekken på den aldeles. Den ble skrotet. Det var en 2013 modell. Jeg var under den og så selv mens den sto på løftebukk. Det var et skremmende syn.

En bil som aldri har vært understellsbehandlet det da?

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (43 minutter siden):

Høres ut som noe som kan funke fint. Ikke stress motoren på voldsomt turtall, det gir ingen mening på en diesel. Kjør som du pleier, på andre giret, og bruk gassen aktivt i oppoverbakker. Det får raskt opp temperatur, nok til at du får brent løs masse greier. Slikt er sunt å gjøre fra tid til annen på en diesel. Så kan du nokså trygt ha endel småkjøring i hverdagen.

Jeg ville vurdert å få laget til noe plate / deksel for å stanse kald luft inn i motorrommet på den kalde årstiden. Det er faktisk ganske effektivt. Oljebytte feks 2 ganger i året kan være smart også. 

ok, skjønner. Skifter olje hver 10 000km. Heller skifte olje for ofte, etter hva jeg har forstått.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (32 minutter siden):

Har du understellsbehandlet bilen?

En kompis av meg hadde en sånn. På EU-kontroll ble det oppdaget at hele bilen holdt på å ruste opp på undersiden. Alt stålet hadde fått konsistens som "kjeks". Man kunne plukke det vekk som kjeksbiter. På oversiden så var bilen fin og blank. På undersiden så hadde saltet tatt knekken på den aldeles. Den ble skrotet. Det var en 2013 modell. Jeg var under den og så selv mens den sto på løftebukk. Det var et skremmende syn.

Litt off topic, men ja. Gjorde det for 2 år siden og i følge de som utførte jobben, så ting ganske bra ut. Hadde gått kun 70 000km når jeg kjøpte den. Skulle ta ny behandling nå i vinter, men tror jeg utsetter det litt. Håper det går greit!?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dan83 skrev (42 minutter siden):

Litt off topic, men ja. Gjorde det for 2 år siden og i følge de som utførte jobben, så ting ganske bra ut. Hadde gått kun 70 000km når jeg kjøpte den. Skulle ta ny behandling nå i vinter, men tror jeg utsetter det litt. Håper det går greit!?

Skikkelig bra at du har gjort det. Det varierer litt hvor ofte leverandøren av de forskjellige systemene anbefaler at du behandler den pånytt. Der bør du forhøre deg med de som gjorde jobben for deg i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Ja sannsynligvis. Gått i saltsørpa på nordvestlandet alltid. Plutselig oppbrukt.

Og ja, det ble noe off topic. 

Altså, relevant på en måte selvsagt, men det er mange biler som er veldig utsatt for farlig rust, og japanerne står dessverre i kø. Mitsubishi har og mye stygt. Alle biler korroderer jo, men noen mer enn andre.

Og det er tragisk å se hvor lite interessert både produsent og importør er i å gjøre noe med det. 

Det er liksom akseptert at når biler bikker 5 år er det bingo hva som gjør at de blir vraket. Korrosjon, havari, eller en litt hard dult på feile stedet... 

Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (6 minutter siden):

Og det er tragisk å se hvor lite interessert både produsent og importør er i å gjøre noe med det. 

De har vel ingen interesse av at bilene skal vare lenger enn 5 år. Da har stortsett alt av både garantier og reklamasjon gått ut, så da vil de heller selge deg en ny bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...