Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen andre her inne som faster?


Gjest 7050d...a94

Anbefalte innlegg

Gjest 7050d...a94

Hei. :) 

Jeg lurer på om det er noen her inne som driver med fasting. Har fått sansen for Marit Kolby og lest meg litt opp på emnet, har også kjøpt boken hennes. Jeg holder på å legge om livsstilen min da kostholdet mitt i stor grad består av ultraprosessert mat, altfor mye sukker, mye koffein (i form av energidrikker) og ellers usunn mat. I løpet av en ett års periode har jeg i tillegg spist veldig lite (ikke drevet med faste, bare spist lite) og har på et eller annet vis gått ned 15 kg. Det har dog ikke vært en særlig positiv vektnedgang, ettersom jeg har fått litt vitaminmangler og problemer med energien, samt mistet store mengder hår (jeg er kvinne). 

Første endringen jeg vil gjøre er å faste regelmessig. Det jeg planlegger er en 24-timers faste i uken, samt minst 12 timer i døgnet. Noen dager blir det vanskelig for meg å faste 16 timer, men jeg vil sikte mot 16 timer de fleste døgnene - og 12 timer der det ikke går. 24-timers faste har jeg gjort et par ganger tidlig og det er ganske enkelt - spiser siste måltid klokken 21.00 på kvelden, og så første (og eneste måltid) neste dag 21.00. 

Andre her som driver med fasting og hvilke effekter har det hatt på deres kropp? :) 

Anonymous poster hash: 7050d...a94

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, har gjort det selv. Har kombinert det med keto, for å tvinge kroppen i ketose. Da er min erfaring at det er mye lettere å "stå" i det med stabilt lavt nivå av blodsukker i kroppen, som også gjør at kroppen ikke produserer insulin. Denne prosessen er en av årsakene til at mange ikke klarer å gå ned i vekt etter min mening. 

Når jeg fastet på det mest ekstreme gikk jeg 7 døgn uten mat. Avsluttet med ett keto måltid med vitamintilskudd ++, og nye 7 døgn med faste. Kun drikke av vann tilsatt næringssalter under fasten. Likte best dog intervaller på 3 døgn. Har hatt svært gode erfaringer med dette, og raste ned i vekt. Selv om jeg ikke spiste, følte jeg meg bra og energisk, og jeg hadde ikke den konstante sultfølelsen eller godtesuget, som jeg har erfart fra tidligere forsøk på å gå ned i vekt.

Jeg gikk ned 11kg (fra 102kg til 91kg) på 30 dager med fasting.

Om du skal komme i en fase med autofagi som er svært gunstig for kroppen holder det ikke å faste i 24 timer. Da bør du i hvert fall sikte deg inn på en 48 timers faste. https://tidsskriftet.no/2016/12/leder/selvspising-forlenger-livet
 

Endret av Kron
Lenke til kommentar

Mer eller mindre fast i 10 måneder. Det vil si at jeg ikke spiser noe før lunsj 9,9 av 10 dager. Spiser ikke store måltider på kveldstid med få unntak, men ser ikke på klokka. Målet var aldri å stresse over klokka, men å øve inn en spiserytme til det ligner en vane. Og å lære seg å ri ut sultfølelsen. Det TS beskriver høres fornuftig ut. 12 til 16 timer er akkurat det jeg sikter mot. Det gir rom i mitt liv, her og nå, for å ha en rutine , uten å hele tiden "falle av".

Jeg har sakte men sikkert gått ned 15kg på 10 måneder. Jeg er ca. 30 kg lettere enn jeg var før jeg begynte å eksperimentere med faste for 2 år siden. Det har egentlig bare hatt en positiv effekt på min kropp. Jeg har mer energi enn jeg hadde før, og blir mindre småsyk. Det har nok kanskje med at jeg er mann? Gikk fra BMI ca. 40 til 33.

Men det er merkbart vanskeligere nå om vinteren. Mindre sollys gir økt apetitt og mindre energi til å gjøre noe etter jobb for min del. Målet gjennom vinteren og julen er ikke å gå ned i vekt. Utfordringen er å holde på vekta. Da sier jeg meg fornøyd.

Det er nok lurt å sette inn et ekstra støt før jul, for å kalibrere hjernen og magesekken til å ta litt mindre porsjoner og å være bedre rustet mot alle fristelsene som er rett rundt hjørnet.
 

Lenke til kommentar

Jeg har fastet meg ned 40 Kg med kun blågrønn-algen Chlorella (15 små tabletter fra Best Effekt daglig) som gir litt aminosyrer og vitaminer og tok i tillegg Omega-3 kapsler. Dette var langtidsfaste og jeg følte meg aldri sulten. Jeg sluttet når jeg begynte å føle at chlorellaen begynte å bli tung og svelge og det føltes som kroppen ikke ville ha det mer. Det føltes også som kroppen prøvde å dytte den opp igjen. Da tok jeg hintet og stoppet fasten. Vær nøye med hva du spiser etterpå, for det er veldig lett å overkompensere da kroppen går bananas hvis du prøver deg på noe ultraprosessert igjen. Du kan godt finne på å ta med deg halve snacks- og godterihylla etter et par dager etter du begynner å spise mat igjen ukritisk.

Er nok viktig at kroppen har noe erfaring med ketose, ellers kan det bli veldig vanskelig å holde ut fordi man blir så sulten at en ikke klarer å kontrollere seg selv og ender opp med å spise noe. Det varierer hvor fort noen klarer å venne seg til ketose. Noen klarer å legge om raskt, mens andre burde bruke lengre tid på det. For andre igjen passer det rett og slett ikke, men det tilhører nok sjeldenhetene. De fleste får det nok til over tid, og en kan uansett kjøre tidsbegrenset faste innen døgnet, ellers hadde du ikke tålt å sove, som man jo er uten mat ca 8 timer.

Generelt er det nok smart å bygge opp kroppen før en faster, sånn at en har det som trengs av vitaminer og mineraler for å kunne faste. Kroppen har som regel nok energi, men man trenger også vitaminer og mineraler som en normalt får i seg med ordentlig mat. Ultraprosessert mat har normalt sett ikke nok av det til hverdagsbruk engang.

Vær også klar over at kroppen kan kompensere ved å sette ned energiforbruket når man faster, så når man begynner å spise etterpå som normalt så går en gjerne opp i vekt. Kroppen anser fastingen din som en trussel og prøver derfor å komme opp igjen i vekt for å sikre overlevelsen din. Dette kan du takke evolusjonen for og den matmangelen vi hadde for mange mange generasjoner siden.

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg faster av og til 24-48 timer en til to ganger i måneden, inspirert av boken til David Sinclair. Ellers spiser jeg ca to måltider om dagen. Man lever lengre av å spise mindre, noe som heter calorie restriction, men det er en betingelse at man ikke er under ernært, det er prioritet. Prøver å passe på å spise noen forskjellige grønnsaker og salat. Jeg spiser relativt ofte ris og grønnsaker, e.g. blomkål og brokkoli. Bønner kan være en god protein kilde da mye kjøtt er usunt spesielt ift kardiovaskulær helse, og det aktiverer gode gener å begrense det. Kjøper  f eks noen gulrøtter, paprika og salat som jeg spiser rå en gang på dagen og varierer hva jeg kjøper fra tid til annen. Hørte et sted at man bør spise 5 forskjellige grønnsaker per dag. Om jeg har brødskive til frokost blir det med tomat, agurk og avokado. Ser ut til å funke så langt men jeg har ikke sjekket vitaminer siden jeg begynte. Jeg tar mye vitamin tilskudd, b kompleks, d, K2 og Omega-3. Resultatet er at jeg har gått ned i vekt fra 96 kg til 73 kg på bare noen få måneder og holder meg der stabilt. Vær forsiktig å faste lengre, lang tids faste kan være farlig om man ikke vet hva man gjør og lytter til kroppen. Jeg har aldri nådd helt til 3 dager med fasting pga svimmelhet og smerter i magen. Man bør ta elektrolytter som supplement imens og noe før man faster.

Endret av 999999IQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...