Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Toyota Rav4 eller er det andre like gode/bedre biler i samme prisklasse


Hildegunn

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg står på trappene til å kjøpe (brukt) bil og er litt i villrede. Er ikke det spor bilinteressert dessverre, men vil gjerne kjøre et godt kjøp likevel så håper noen har noen tips

Her jeg bor er det myyyye snø og de jeg har spurt om råd nevner f.eks Rav4 som en bra bil som kommer seg fram uansett vær og føre. Men, den koster jo litt så lurer på om det er smart å da kjøpe brukt. Hvor gammel kan den da være og fortsatt være i god stand? er årsmodell eller km-stand viktigst å se på?

Og, hvilke andre merker/modeller har de samme egenskapene? Tror nok jeg helst vil ha 4wd

En annen ting; Diesel eller Bensin? (El-bil er ikke aktuelt akkurat nå)

Takknemlig for svar

Hildegunn

Endret av Hildegunn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se på Norges mest solgte bil (var) Mitsubishi Outlander PHEV. Det er en SUV med 4wd og er en ladbar hybrid med bensinmotor. Så kan du spare penger ved å kjøre elektrisk lokalt, og bensin på litt lengre turer.

Jeg ville ha gått for 2017 mod. eller nyere, for da kom de med en egen EV-knapp for å "tvinge" den til å kjøre elektrisk. Gode biler!

Endret av Hanhijnn
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Hanhijnn said:

Se på Norges mest solgte bil (var) Mitsubishi Outlander PHEV. Det er en SUV med 4wd og er en ladbar hybrid med bensinmotor. Så kan du spare penger ved å kjøre elektrisk lokalt, og bensin på litt lengre turer.

Jeg ville ha gått for 2017 mod. eller nyere, for da kom de med en egen EV-knapp for å "tvinge" den til å kjøre elektrisk. Gode biler!

Hjelper vel lite når den knapt går 5 mil elektrisk 😛 Men det gjelder de fleste hybrider

Lenke til kommentar

Les gjerne såkalte " husmorforum" om forskjellige aktuelle biler for å finne ut om vanlige feil og problemer. Det er vel som regel "mor" som kjører rundt i bilen. Har gjordt det med de siste to bilene vi har hatt, og det har nok lønt seg. Den siste bilen vi kjøpte, en Honda CRV hadde ingen absolutt noenting å utsette på, faktisk så skjønte enkelte ikke hvorfor de ikke hadde kjøpt en slik før. Eneste bakdelen, er at det er ikke så lett å få tak i deler på f.eks Biltema for den som gjerne "gjør det selv" når noe må byttes. Den er kjent for at man "må ha" originale deler i større utstrekning en andre biler. Toyota pleier å være en "bombesikker" bil, litt traust og kjedelig i interiøret og litt mye plastic fantastic, men de henger veldig høyt oppe på lista. Generelt vil jeg vel si at diesel er rimeligere å eie og kjøre med.

Endret av Tangent
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (15 minutter siden):

Hjelper vel lite når den knapt går 5 mil elektrisk 😛 Men det gjelder de fleste hybrider

Min 20-mod Outlander går knapt 2 mil nå som det er -10°C.

Men det holder til og fra jobb og innom barnehagen og butikken på veien, og gjør at vi kjører denne som el-bil det meste av hverdager.

Lar seg starte i EV-mode i ganske kaldt vær, om man ikke trenger guffe på med klimaanlegget 🙂

Tanken med denne bilen var å sitte høyt og godt, fremkommelighet opp vinterbakken på fjellet, ha plass til bagasje og slippe å lade på langturer.

Den er av de bedre bilene jeg har hatt rent comfortmessig (slått av Volvo), og er god å kjøre.

Rekkeviddenessig finnes det nå store elbiler som matcher, så det er ikke sikkert jeg ville valgt den igjen. Men angrer ikke på at vi gikk for denne for et par år siden, veldig fornøyd!

(Det er jeg minst fornøyd med er appen og måten denne fungerer mot lokalt aksesspunkt med wifi fra bilen)

Lenke til kommentar
5 hours ago, kremt said:

Moderne diesel etter Euro5 kom har vel vært stikk motsatt. Hvertfall hvis det har gått langt og gjerne en del småkjøring. Det mest driftssikre man får i dag er vel en toyota hybrid. 

Når vi bytta ut den "gamle" Citroen C4 Grand picassoen til fordel for en CRV, så adopterte jeg den gamle C4'en. Hadde kun gått 145000, og det var masse bil igjen der. Riktignok en 110 HK 1,6L Diesel vanlig manuel gir, men den er snappy som bare det. Når jeg slenger inn autopiloten på E18, ligger forbruket mellom 0,35 og 0,41 i 110 sona.... Er ikke gålt å kjøre fra Tønsberg til Oslo og tilbake og fylle snaue 10 L...

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (15 timer siden):

Hjelper vel lite når den knapt går 5 mil elektrisk 😛 Men det gjelder de fleste hybrider

5 mil bør holde lenge til den lokale småkjøringen, for de aller fleste. Har du 6 mils arbeidsvei så kjører du 5 mil nesten "gratis", og 1 mil på bensin. Funket for oss i mange år.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Hanhijnn said:

Så bra. 👍 Jeg er ikke oppdatert på de siste hybridene. etter at vi gikk helt over til elektrisk.

Det er ikke en av de siste hybridene. Det er en gammel en. Synes bare det er rart at Outlander henger så langt etter. Med mindre det er noe galt med de som gjør at de ikke vil kjøre elektrisk i kulda.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (2 timer siden):

Det er ikke en av de siste hybridene. Det er en gammel en. Synes bare det er rart at Outlander henger så langt etter. Med mindre det er noe galt med de som gjør at de ikke vil kjøre elektrisk i kulda.

De er designet slik. Det samme var den forrige ladbare hybriden jeg hadde.

Lenke til kommentar
Hildegunn skrev (På 6.12.2023 den 11:59 AM):

... vil gjerne kjøre et godt kjøp likevel så håper noen har noen tips

Før man kan gi nyttige råd, er det noen spørsmål du må svare på:

  • Budsjett?
  • Manuell eller automat?
  • Er 4WD et krav (det oppfattes slik i førstepost)?
  • Kjøremønster (mest småkjøring / mye langkjøring)?
  • Ønsker/krav til utstyr?
  • Bilstørrelse (RAV4-størrelse, ev. større eller mindre?
Lenke til kommentar

Hei,

og tusen takk for alle svar og tips :)

Budsjett kommer litt an på, men håper å holde meg godt under 200000 for en brukt bil.

Om det er manuell eller automat er uviktig, og ekstra utstyr er ikke topprioritet, viktigst er at bilen er i god stand og har noen år igjen, og helst ikke går altfor mye ned i verdi om jeg skulle finne på å selge den etter et par år. Derfor litt nysgjerrig på hva dere mener om kmstand og årsmodell.

Det blir nok i hovedsak kortere turer, noen km til og fra jobb, men en del lengre turer på 10-20+ mil i helgene.

Vil gjerne ha en bil med god sikt, at jeg sitter litt høyt, så en SUV-lignende bil er nok absolutt å foretrekke for meg.

Ikke et krav om 4WD, men opplever at veldig mange mener at det er et must, men skal absolutt ikke ha bakhjulstrekk.

Er dieselbiler billigere enn bensinbiler? 

 

:)

 

HG

 

Lenke til kommentar
Hildegunn skrev (5 timer siden):

Ikke et krav om 4WD, men opplever at veldig mange mener at det er et must, men skal absolutt ikke ha bakhjulstrekk.

Du nevner at du bor hvor det er myyyye snø og ønsker en bil som kommer seg fram uansett vær og føre. Hvis du skal ha noe som kommer seg godt frem, er 4WD en stor fordel. Hvis bilen har 2WD, spiller det ikke så stor rolle om den har for- eller bakhjulstrekk, nyere biler har så mye elektronikk at de fleste ikke merker særlig forskjell. Hvis du vil ha 4WD, går utvalget av biler ned og prisen opp. Hvis du greier deg med 2WD, er utvalget større.

Lenke til kommentar
Hildegunn skrev (5 timer siden):

Er dieselbiler billigere enn bensinbiler?

Ingen generell forskjell her, dette varierer. Hvis du har mye småkjøring frarådes diesel, da du vil få problemer med DPF og EGR. Bensin er et bedre valg da. Hvis du har mange langturer, og generelt kjører mye lengre enn gjennomsnittet pr år (som er ca 14.000 km) er diesel det beste valget, da forbruket er lavere (diesel har mer energi pr liter enn bensin). Hvis du har mye småkjøring, kan en ladbar hybrid være et greit valg, men med et budsjett på under 200k ville jeg ikke valgt dette.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Hildegunn skrev (5 timer siden):

Om det er manuell eller automat er uviktig, og ekstra utstyr er ikke topprioritet, viktigst er at bilen er i god stand og har noen år igjen, og helst ikke går altfor mye ned i verdi om jeg skulle finne på å selge den etter et par år. Derfor litt nysgjerrig på hva dere mener om kmstand og årsmodell.

Litt Ole Brumm her: Så ny som mulig, med så lav kmstand som mulig. Jeg kjøper heller en nyere bil med mindre utstyr enn en eldre med topp specs. Manuell gearkasse vil (i hovedsak) gi lavere vedlikeholdskostnader når bilen blir eldre enn en med automatkasse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...