Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Vurderer sterilisering


Labelle

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er en relativt ung mann (32). Hvor etter 2 barn har vi bestemt oss for at vi er ferdige med småbarnslivet. Min samboer ønsker ikke å bruke hormonell prevensjon noe jeg har forståelse for. Og sterilisering virker som det tryggeste og mest enkle inngrepet. Jeg ønsker å se barnan mine vokse opp å klarer ikke tanken på å starte på nytt med småbarnslivet om flere år slik flere gjør. Enten om man bare var "uheldig" eller byttet samboer som som ønsker egne barn.

Jeg lurer hovedsakelig på om det er noen her på forumet som har sterilisert seg? Min største bekymring rundt dette er hvis jeg får plagsomme bivirkninger som minsker livskvaliteten for evig tid. Føler man "tuller" litt med naturen her. Ikke like ille som kastrering vel å merke. Men er dette å anbefale om man er sikker?

Endret av Labelle
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Labelle skrev (57 minutter siden):

Hei,

 

Jeg er en relativt ung mann (32). Hvor etter 2 barn har vi bestemt oss for at vi er ferdige med småbarnslivet. Min samboer ønsker ikke å bruke hormonell prevensjon noe jeg har forståelse for. Og sterilisering virker som det tryggeste og mest enkle inngrepet. Jeg ønsker å se barnan mine vokse opp å klarer ikke tanken på å starte på nytt med småbarnslivet om flere år slik flere gjør. Enten om man bare var "uheldig" eller byttet samboer som som ønsker egne barn.

Jeg lurer hovedsakelig på om det er noen her på forumet som har sterilisert seg? Min største bekymring rundt dette er hvis jeg får plagsomme bivirkninger som minsker livskvaliteten for evig tid. Føler man "tuller" litt med naturen her. Ikke like ille som kastrering vel å merke. Men er dette å anbefale om man er sikker?

Been there - done that!

Anbefales!

Jeg var bekymret i forkant, og det tok litt tid før jeg bestilte time. Dette handlet for min del i bunn og grunn om manglende kunnskaper rundt hva inngrepet medfører på lang sikt. Så jeg måtte lese meg opp!

Kort oppsummert: inngrepet fører ikke til noe på lang sikt. Ja, utenom at det blir litt færre barn, da..!

Ingen negativ bivirkning for min del. Om du er bekymret for hormon-balansen så kan jeg opplyse om at intet annerledes skjer der. 

Kroppen vil fortsette å produsere frisk sperm, men "røret" som frakter de ut fra pungen, er kuttet tvers av. Så alle svømmerne blir værende i pungen, til de dør naturlig (og kroppens fancy mekanismer rydder opp og fjerner de). 

Siden hormoner ikke forstyrres, vil sexlyst, kåtskap, etc. ei heller påvirkes. (Vi blir tross alt ikke kastrert! Viktig forskjell!)

 

PS: en liten time etter inngrepet begynte lokal-bedøvelsen å forsvinne. Da kjente jeg litt smerte ja! Auu! Hadde heldigvis fått med smertestillende fra klinikken. 

Ikke noe særlig behagelig der og da, men det gikk relativt fort over (for meg).

 

Anbefaler sterilisering! Lykke til! 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Er ingenting å lure på! Tror du vil oppleve at lysten øker også fordi det ikke er noen bekymring rundt "uhell" lenger. Det er også attraktivt at du gjør et slikt grep i stedet for at dama må ta det ansvaret.

Inngrepet er lite og billig både sammenlignet med hva damene kan bli utsatt for av bivirkninger av hormonell prevensjon, og sammenlignet med sterilisering for kvinner.

Selv om det teknisk sett er mulig å reversere, vil det nok være bedre å hente ut celler dersom behovet skulle være der. Men om du skulle bytte partner, så er det at du er sterilisert noe av det første du bør si ifra om uansett (altså er du ferdig, så er du ferdig).

Men la oss heller fokusere på nåværende forhold som helt sikkert du også vil 🙂

Jeg tipper dere får økt lyst og glede begge to. I den første tida blir du veldig hoven pga væskeansamling, men det er helt normalt - det er jo tross alt et kirurgisk inngrep. Bare husk stram bokser!

Er kjekt om noen kan kjøre deg også. Noe iskaldt (frosne erter f.eks) er fint å ha klart også.

Etter 30 tømminger kan du sjekke deg om det er trygt. Mange sier 3 måneder, men det er antall tømminger det går på. Fastlegen kan ofte sjekke i et mikroskop; kan være enklere enn å sjekke hos klinikk.

I det offentlige er det billigere, men veldig lang ventetid. Anbefaler derfor privat, ligger på 7-8000,- kanskje? Og for å være litt direkte, har man ikke råd til sterilisering, har man egentlig ikke råd til barn heller 😉

Kjør på og lykke til! Det er så verdt investeringen, både økonomisk og kroppslig 😃

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Steriliserte meg når jeg var i midten av 20-årene, som begynner å bli snart ti år siden. Jeg har ingen barn og ingen ønsker om det heller og inngrepet var 100% verdt det.

Det er alltid en liten sjanse for noen bivirkninger men for meg var det ingen. Trengte ikke henvisning heller. Bestilte time hos steriliseringsklinikken. Noe du kan vurdere om du bor nært nok. Var ikke lang ventetid, kostet ikke mye og inngrepet tok vel 20 min ca. Superenkelt.

Den eneste smerten, og det var ikke så mye, var når samboer skulle fjerne stingene. 

For min del anbefales det høyt! Billigere og sikrere enn annen form for prevansjon 😄

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Labelle skrev (38 minutter siden):

Tusen takk for gode og utfyllende svar. Var hos legen idag å ble henvist til time for sterilisering. Er ganske lang ventetid. Får se om det kanskje blir privatsykehus. God del dyrere. Får bli julegaven til damen dette 🙂

Nei, er ingenting i veien for at man heller bruker penger på noe som gir felles glede enn kanskje t.o.m. unødvendige gaver til hverandre 😉 Her i huset har vi uansett rimelig felles økonomi så om den ene er blakk, trår den andre til 🙂 Les: hadde jeg ikke alt gjort det, hadde nok dette fort vært julegaven til oss begge 😁

Lenke til kommentar
Gjest 2d3fb...ce1
panzerwolf skrev (På 3.12.2023 den 7:32 AM):

Etter 30 tømminger kan du sjekke deg om det er trygt. Mange sier 3 måneder,

Ja dette kan vi skrive under på. Ble gravid etter 1 samleie etter 2,5 måned. Fikk 2 blåe streker på graviditetstesten samtidig som celletellingen endte på null ;)

Anonymous poster hash: 2d3fb...ce1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...