Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Dårlig inneluft -varige plager?


Gjest 6b511...e0a

Anbefalte innlegg

Gjest 6b511...e0a

For en stund siden oppdaget jeg at ventilasjonsanlegget i huset har vært avslått over en periode på et par måneder. Det har vært ganske kaldt i perioden, og jeg har derfor hatt dører og vinduer åpne minst mulig og fyrt i peisen. Jeg har i flere år hatt perioder der jeg kan ha litt hodeverk og det hadde jeg også i denne perioden, men jeg reagerte ikke så veldig på det da det ikke er veldig unormalt for meg. Eneste jeg la merke til var at jeg oftere hadde hodeverk på morgenen selv om jeg hadde sovet lenge nok, noe som ikke har vært så vanlig tidligere. 
 

Er det noen som egentlig vet hvor farlig det er med ikke fungerende ventilasjonsanlegg i tette hus? Ser jo for meg at det har vært lite oksygen og mye co2 her før jeg fikk anlegget opp og gå igjen. Jeg er vel antageligvis ikke den eneste som har opplevd dette, enten at anlegget har stoppet, eller det ikke er utført vedlikehold/skiftet filter så det i praksis ikke virker. 

Anonymous poster hash: 6b511...e0a

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det første jeg tenker på når noen sier dårlig inneklima og hodepine er egentlig mugg. Blir du bedre utendørs enn inne så er det en god indikasjon på å undersøke det nærmere. Mugg kan gjemme seg bak vegger og alle mulige usynlige steder.

Du kan finne mer info på survivingmold.com eller søk Neil Nathan på YouTube.

Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (27 minutter siden):

Nå er vel nye hus så tette at om ikke det blir luftet så råtner de bokstavelig talt fra innsiden. Så jeg ville fått sjekket dette her ut.

Har du kilde på dette? 
 

Har selv bygget nytt hus som stod ferdig i år. Vært selvbygger så har sett og vært med på alt fra start til slutt. Selvsagt viktig at ventilasjon fungerer, men trykktest blir gjort før vinduer er montert og stort sett før det blir tatt hull til ventilasjon, så noe luft vil komme inn uansett. Nye hus er tette, det kan jeg skrive under på. Bare klarer ikke helt å se at det skal råtne fra innsiden.

Lenke til kommentar

Det er store forskjeller i grad av dårlig inneluft.
I tidligere tider var det nok med naturlig ventilasjon. I dag har husene blitt svært tette.

Når alle nye bygningsforskrifter drar opp prisene og standardene , blir dette som å la bukken passe havresekken.
Da blir dette lett misbrukt av hysterikerne.

Helt greit å vedlikeholde/oppgradere hus, men her går vinningen opp i spinningen hvis målet er å spare penger.

Lenke til kommentar
snqmann95 skrev (51 minutter siden):

Har du kilde på dette? 
 

Har selv bygget nytt hus som stod ferdig i år. Vært selvbygger så har sett og vært med på alt fra start til slutt. Selvsagt viktig at ventilasjon fungerer, men trykktest blir gjort før vinduer er montert og stort sett før det blir tatt hull til ventilasjon, så noe luft vil komme inn uansett. Nye hus er tette, det kan jeg skrive under på. Bare klarer ikke helt å se at det skal råtne fra innsiden.

Ingen kilde annet enn fra snekkere og andre byggmenn.

Det vil nok ta mye lengre tid enn et par måneder, men om fukten ikke kommer naturlig ut av huset annet enn via elektronisk ventilering vil nok det danne seg mugg både her og der.

Lenke til kommentar
Gjest 6b511...e0a

Nå var det ikke huset jeg var bekymret for, det er nok grenser for hvor mye det rekker å «råtne fra innsiden» Ila et par måneder uten ventilasjonsanlegg. Det var egentlig evt  helseutfordringer jeg ble nysgjerrig på. I et tett hus uten ventilering må det jo bli veldig mye co2 og oppbrukt oksygen etter en stund. Hvilke helseutfordringer kan man oppleve ? Kan det påvirke hjernen? Og isåfall bare midlertidig eller over lang tid?

Anonymous poster hash: 6b511...e0a

Lenke til kommentar
Gjest 6b511...e0a
Trulss skrev (14 timer siden):

Helt normalt å få vondt i hodet når man ikke lufter. Sett opp vinduet!

Tror du basert på det jeg skriver at jeg fortsatt sitter i en leilighet med avslått ventilasjonsanlegg og uten å lufte?

Anonymous poster hash: 6b511...e0a

Lenke til kommentar
Gjest 6b511...e0a
zanta skrev (14 timer siden):

Hvilken type bolig er dette, når er den bygget, og hvilken type ventilasjonsanlegg har boligen?

Leilighet på 120m2, 2015, flexit

Anonymous poster hash: 6b511...e0a

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...