Gå til innhold

Er Dave the Diver egentlig et indie-spill? Keighley kommenterer Game Awards-nominasjonen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillet er jo laget på typisk indie-vis, så det er vel derfor lett å tolke det som indie om en ikke vet om eierstrukturen som ligger over indie-organiseringen en har laget.

Spillselskaper kan jo med dette dyrke en annen del av spillmarkedet for mer nisjeprodukter enn de ellers ville ha tatt i.

Det er ikke alle som tør å satse på store titler som godt kan floppe med enorme tap som resultat.

Jo høyere man klatrer jo større er fallhøyden. Det eneste som er garantert er risiko. Reward er 100% markedsstyrt.

Lenke til kommentar

Det at spillene er rimeligere kommer jo av at det koster mindre å utvikle. Sånn sett er det jo en nært indie. Kostnaden til AAA-prosjekter har jo vokst seg temmelig astronomiske over tid og er jo ganske avhengig av å være en suksess, ellers er de fort med på å velte et bemidlet spillselskap etter en eller to til titler til som økonomisk flopper. Så langt i år er det godt over 6000 i bransjen som har mistet jobben globalt.

Portal ble jo laget fordi Valve så et potensiale i noen folk og valgte å støtte dem med backing. Dette prosjektet er litt mer i indie-ånd enn Dave the diver er.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Iki said:

Om utvikler teamet ikke ble påtvunget beslutninger fra utgiverne så er det et indie spill.

Selve indie-begrepet blir vel tolket forskjellig, men det nærmeste er vel å tolke det som uavhengig.

Har man laget noe mer eller mindre ferdig og kommer f.eks til Valve er det noe annet enn at en snekrer opp en "indie-organisasjon" etter morselskapet sin strategiplan.

Lenke til kommentar
vidor skrev (10 minutter siden):

Selve indie-begrepet blir vel tolket forskjellig, men det nærmeste er vel å tolke det som uavhengig.

Har man laget noe mer eller mindre ferdig og kommer f.eks til Valve er det noe annet enn at en snekrer opp en "indie-organisasjon" etter morselskapet sin strategiplan.

Uavhengig kan være i form av penger, men også i form av ideer.

Ofte ser vi at utgiverne, investorer, eller andre påvirker utviklingen til spillet.

 

Samtidig kan ikke budsjettet være for stort, eller teamet.

 

Journey, child of light... Stadig flere spill som ligner på indie spill men egentlig er aaa spill.

Lenke til kommentar

Synes det er vel så kontroversielt at Hogwarts Legacy ikke er nominert til noen priser. Jeg er ikke noe fan av spillet, og ikke tror jeg det hadde vunnet blant alle de gode spillene som kom ut i år. Men, det fortjener absolutt å bli anerkjent for hva det er. Noe så sjelden som et bra spill basert på en filmlisens. Det burde hvertfall bli vurdert før starfield (som jeg faktisk kjøpte og spilte en del).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig mye handler vel om markedsføring. Film og spill havner jo begge i underholdningskategorien, og filmbudsjettene til markedsføring i dag er ekstremt høye mens de før i tiden mer eller mindre gikk via jungeltelegrafen. Skal sies at det var noe mindre filmer som ble laget da enn det som er på markedet nå. I tillegg har jo streaming-tjenester tatt over store deler av massemarkedet.

Spill må vel stort sett forholde seg til det samme som film må, ellers må ting gå viralt.

En annen ting er jo at digital distribusjon tilgjengeliggjør gamle titler tilnærmet evig som nye produksjoner må konkurrere med. Velger du da et AAA-spill du egentlig har lyst på p.g.a masse markedsføring som før kostet 600 kr og nå ligger på drøye 100-150 Kr ferdig patchet opp i versjon 1.17 eller satser du på et ferskt indiespill du knapt har hørt om. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...