Gå til innhold

WiFi 6E aksesspunkt tips


Nimrad

Anbefalte innlegg

Tyskland er iaffal et mye bedre alternativ enn USA, siden reglene er omtrentlig de samme.

Men det høres jo mest ut som en reklamasjonsgrunn.  6GHz ble åpnet i Norge før de fleste andre steder, og det ble lagt inn i wireless-regdb databasen omtrent samtidig med Tyskland:

https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/sforshee/wireless-regdb.git/commit/db.txt?id=a0bcb88f614b58e708a4f456c3cb594a1bd1b00d

https://git.kernel.org/pub/scm/linux/kernel/git/sforshee/wireless-regdb.git/commit/db.txt?id=cdf854d2ddca01bf126ac138a8ee3e5d6320086f

Dette er jo over to år siden nå.  Virker som en litt for teit bug fra Ubiquity hvis de ikke har fått det med seg.  Jeg tviler på at de 4 dagene spiller noen rolle her.  Det er nok utelukkende en kombinasjon av arroganse og uvitenhet.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg husker, er det også fordeler med CEPT-reguleringer (EU m.m.) kontra FCC-reguleringen når det gjelder 6GHz. Frekvensbåndet er vel i utgangspunktet en del mindre, men i hvert fall p.t. er ikke det et praktisk problem. Men om jeg ikke husker helt feil eller har misforstått noe, er det (mulighet for) 25% høyere sendestyrke i CEPT-reguleringen enn FCC-reguleringen.

Endret av NULL
Lenke til kommentar
5 hours ago, Corlan said:

Kjøpt hos komplett så om det er ikke skal være mulig er det ikke håndhevd.

Eller at noen har krøllet noe til i programvaren.....

I utgnagspunktet kan man si at det er håndhevd, ettersom NKOM kan finne på å gjøre sjekker for innmeldte produkter eller kontroller.

Lenke til kommentar
Just now, FranZe said:

Fikk ikke sett de i safari men i chrome gikk det fint 😀

Fungerer verken i Vivaldi (som jeg primært bruker) eller Chrome her. Men fungerte i Edge. Strange....

Det var ikke rare kanalutvalget. Her bruker jeg Telenors WiFi Ruter II som har 6E-støtte. Kan ikke gjøre noen innstillinger for kanalbredde på 6GHz, men default er 160MHz og vil jo være det man ønsker å bruke hjemme og er jo ikke noe problem når det er såpass lite bruk av 6GHz ellers, samt OFDMA skal jo kunne bruke sub-channels. Men har vel valget mellom 25 forskjellige kanaler (med mindre ikke valget av enkelt av disse dikterer kanalbredde også - har ikke testet, auto fungerer helt greit....)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Corlan skrev (På 4.12.2023 den 12:07 PM):

Noen som kjører Unifi 6 Enterprise her? 6ghz båndet er vel delvis godkjent for bruk i Norge, men om jeg setter location ti Norge så får jeg "not allowed in your country". Jeg sjekket og både AP og Network er på siste FW versjon.

 

Funker fint om jeg setter location til USA.

Dette løste seg først etter siste oppdatering. Da kunne jeg velge Norge som lokasjon samtidig at 6ghz var synlig. Tok sin tid men løste seg til slutt.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (25 minutter siden):

Hva med kanalutvalget?

Ingen endring der dessverre. Litt dumt da jeg nå har planer om å kanskje øke antallet AP’er med 6GHz støtte her i huset. Men tenker kanskje det går greit uansett. Håper i alle fall det 😀

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (4 minutter siden):

Har du testet hastighet?

Hastigheten er grei den.

IMG_0354.thumb.jpeg.e05dbc8a01b6344a86b6e0272faabf1a.jpeg

 

Det det står på for meg nå er om jeg skal gå for u6 enterprise eller u7 pro. Tenker ikke ren hastighet her men hva som kommer til å bli best når det kommer til brukeropplevelse.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, FranZe said:

Det er lokalt, så tester fra en maskin satt som server til en Samsung S22.

OpenSpeedTest er egentlig veldig kjekt til dette, da enhver enhet med en browser kan testes mot. Kan da installeres både under Windows og MacOs, eller kjøres fra en webserver på en Linux-maskin eller som en Docker-kontainer. Kjører det selv på NAS via Docker.

Skal man teste over 1Gbps trenger man naturligvis at enheten er koblet med ethernet raskere enn 2,5Gbps til ruter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

OpenSpeedTest er egentlig veldig kjekt til dette, da enhver enhet med en browser kan testes mot. Kan da installeres både under Windows og MacOs, eller kjøres fra en webserver på en Linux-maskin eller som en Docker-kontainer. Kjører det selv på NAS via Docker.

Skal man teste over 1Gbps trenger man naturligvis at enheten er koblet med ethernet raskere enn 2,5Gbps til ruter.

Ja, det er veldig greit å teste på denne måten og som sagt av deg så må en jo selvfølgelig ha støtte for hastigheten hele veien. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...