Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan man forandre salgspris eller forbehold i BL hvis selger er enig?


Gjest 52909...625

Anbefalte innlegg

Gjest 52909...625

Som tittelen sier. 

Har brukt mange måneder på å finne riktig bolig. Også kommer det noen som er int. 2 dager før frist med bedre ansenitet...

Mulig?

Kan også selger nekte å selge til vedkommende?

Evnt noe annet lurt? Vippser en 500 lapp hvis noen har noe som funker 😉

Er helt i kjelleren akkurat nå 🙁

Anonymous poster hash: 52909...625

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utgangspunktet er at kjøper og selger kan reforhandle en avtale når som helst. Men en slik reforhandling har bare virkning for forkjøpsrettshaveren hvis den kommer frem til borettslaget før eierskiftemeldingen, burettslagslova § 4-20. Når det er sendt eierskiftemelding trer forkjøpsrettshaveren inn i avtalen slik den står på dette tidspunktet, burettslagslova § 4-17 første ledd. 

Selgeren kan bare heve salgsavtalen overfor forkjøpsrettshaver hvis selgeren kunne ha hevet overfor deg som opprinnelig kjøper. 

Lenke til kommentar

Var i litt lign situasjon ved første bolig.  Var ikke medlem i ABBL, så spurte megler (også fra ABBL) om raskeste måte å melde seg inn på.  Jo da det var å sende giro med medlemskontingent (som sagt lenge siden).  

Det megler ikke sa var at det var en enda raskere metode - å dra ned på ABBL's kontor i Sandvika og betale medlemsskap direkte over disk.  Enden på visa ble at en annen budgiver som hadde gjort dette fikk 2 medlemsnr foran oss og kunne tre inn i vårt vinnende bud ☹️  Klage til ABBL pga feil info fra ABBL-megler førte ikke fram.  Nei, vi var frekke må vite som prøvde å snike i køen(!) "Vaksinerte" meg for all fremtid mot borettslags-leiligheter.

Eneste "lure" er at den som bruker forkjøpsretten må kunne tre inn i alle betingelser til vinnende bud - det gjelder f.eks. avtalt overtagelsesdato.   Du får passe på å legge inn bud der en del av kjøpesummen er et unikt maleri kun du eier, neste gang.

Lenke til kommentar
Gjest 52909...625
11 minutes ago, krikkert said:

Utgangspunktet er at kjøper og selger kan reforhandle en avtale når som helst. Men en slik reforhandling har bare virkning for forkjøpsrettshaveren hvis den kommer frem til borettslaget før eierskiftemeldingen, burettslagslova § 4-20. Når det er sendt eierskiftemelding trer forkjøpsrettshaveren inn i avtalen slik den står på dette tidspunktet, burettslagslova § 4-17 første ledd. 

Selgeren kan bare heve salgsavtalen overfor forkjøpsrettshaver hvis selgeren kunne ha hevet overfor deg som opprinnelig kjøper. 

Som betyr at jeg kan gjøre dette når jeg fortsatt/ennå har forkjøpsrett?

Kan selger også nekte hvis noen med bedre ansenitet kommer på banen? Er det lov?

Anonymous poster hash: 52909...625

Lenke til kommentar

Du er ikke forkjøpsrettshaver før det er endelig avklart at du har best forkjøpsrett. Frem til fristen er ute er du bare én av flere mulige. Systemet er at det er borettslaget som fremmer forkjøpsrett på vegne av én forkjøpsrettshaver, og det denne personen som i loven er "forkjøpsrettshaveren". Ikke alle andre som har eller kan ha forkjøpsrett. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 52909...625
12 minutes ago, Rune_says said:

Var i litt lign situasjon ved første bolig.  Var ikke medlem i ABBL, så spurte megler (også fra ABBL) om raskeste måte å melde seg inn på.  Jo da det var å sende giro med medlemskontingent (som sagt lenge siden).  

Det megler ikke sa var at det var en enda raskere metode - å dra ned på ABBL's kontor i Sandvika og betale medlemsskap direkte over disk.  Enden på visa ble at en annen budgiver som hadde gjort dette fikk 2 medlemsnr foran oss og kunne tre inn i vårt vinnende bud ☹️  Klage til ABBL pga feil info fra ABBL-megler førte ikke fram.  Nei, vi var frekke må vite som prøvde å snike i køen(!) "Vaksinerte" meg for all fremtid mot borettslags-leiligheter.

Eneste "lure" er at den som bruker forkjøpsretten må kunne tre inn i alle betingelser til vinnende bud - det gjelder f.eks. avtalt overtagelsesdato.   Du får passe på å legge inn bud der en del av kjøpesummen er et unikt maleri kun du eier, neste gang.

Er jo passe urettferdig system også, som eneste budgiver. Hadde det vært flere om benet så javel. Men å sitte å vente 1 uke, for at noen tar den en eller samme dag før frist føles så forferdelig urettferdig, frekt ,og alt i mellom!

Anonymous poster hash: 52909...625

Lenke til kommentar
Gjest 52909...625
6 minutes ago, krikkert said:

Du er ikke forkjøpsrettshaver før det er endelig avklart at du har best forkjøpsrett. Frem til fristen er ute er du bare én av flere mulige. Systemet er at det er borettslaget som fremmer forkjøpsrett på vegne av én forkjøpsrettshaver, og det denne personen som i loven er "forkjøpsrettshaveren". Ikke alle andre som har eller kan ha forkjøpsrett. 

Så mao er det ingenting man kan gjøre for å forandre utfallet? Selv om man er original budgiver?

Men, som spurt. Kan selger nekte å selge til vedkommende?

Anonymous poster hash: 52909...625

Lenke til kommentar

Hvis det i budet er angitt spesielt kort overtagelsesfrist f.eks. så kan dette evt være ubeleilig for den som fremmer forkjøpsretten.   

Da kan selger f.eks. understreke at dette er så viktig at hele salget avhenger av det. Men her er det nok et medlem med lang ansiennitet som har sittet på gjerdet og ventet på et gunstig kjøp eller en spesielt attraktiv leilighet i borettslaget - og da gjerne er tilsvarende fleksibel ift overtagelse.

Lenke til kommentar
Gjest 52909...625
1 hour ago, panzerwolf said:

Et av poengene med borettslag er nettopp mulighet for forkjøpsrett for medlemmene. Har jeg skjønt det riktig, så kjøper man per def ikke en bolig, men en spesifikk andel/rett til å bo i borettslaget.

Jeg har spart siden jeg var 18. Enkelte er heldige som har ressurs-sterke besteforeldre med lang ansenitet. Og som alt annet i livet, er det de som vinner hver gang.

En dag før fristen, uten ferdig finansiering (sikkert ferdig i morgen). Noen bare cruiser forbi mål linja ...

Kan likesågodt spytte meg i ansiktet. Utluft over ! 

Anonymous poster hash: 52909...625

Lenke til kommentar
Gjest 52909...625 skrev (2 timer siden):

Jeg har spart siden jeg var 18. Enkelte er heldige som har ressurs-sterke besteforeldre med lang ansenitet. Og som alt annet i livet, er det de som vinner hver gang.

En dag før fristen, uten ferdig finansiering (sikkert ferdig i morgen). Noen bare cruiser forbi mål linja ...

Kan likesågodt spytte meg i ansiktet. Utluft over ! 

Anonymous poster hash: 52909...625

Altså, misforstå meg rett, jeg skjønner deg veldig godt 🙂 Mista en selv noen timer før fristen gikk ut bare, og livet mitt hadde nok faktisk sett veldig annerledes ut nå om den gikk igjennom. Men sånn gikk det nå da, og det er ingenting man får gjort noe med det. Dvs du kan jo prøve å kontakte kjøper for å kjøpe boligen til en noe høyere pris, men spørs om det er reelt for noen av dere.

Lenke til kommentar
Gjest 52909...625 skrev (12 timer siden):

Er jo passe urettferdig system også, som eneste budgiver. Hadde det vært flere om benet så javel. Men å sitte å vente 1 uke, for at noen tar den en eller samme dag før frist føles så forferdelig urettferdig, frekt ,og alt i mellom!

Anonymous poster hash: 52909...625

Se hva som skjer og får du ikke leiligheten, så kommer det helt sikkert noe annet.

Jeg var i en situasjon for snart 3 år siden der megleren brøt reglene. Jeg bød på en leil. som hadde stått til salgs i et par måneder og jeg bød litt under prisantydning. Megleren ringte meg opp og sa at selger sa at hvis vi kunne møtes på halvveien, så skulle jeg få leiligheten, og jeg sa at jeg godtok det, sendte en sms til megler om det og ventet på bekreftelse på at eieren hadde godtatt det.  Jeg hørte ikke noe før dagen etter, da var leiligheten solgt til en annen, og jeg spurte hvordan det kunne ha seg med tanke på avtalen dagen før. Da sa megleren at han ikke hadde kontakta  selgeren om at jeg godtok tilbudet, og da jeg spurte hvorfor, så sa megleren at han ikke  fikk sjekka  finansieringsbeviset mitt etter kl  16, og på morgenen dagen etter hadde en person lagt inn et bud som var noen kroner høyere enn mitt og hadde et par måneders ansenitet, og selgeren hadde godtatt det tilbudet.  Jeg ble forbanna og ga beskjed til megleren om at det han holdt på med var useriøst og ga beskjed om at jeg aldri ville ha noe med ham å gjøre igjen.

Jeg sendte klage på ham til eiendomsmeglerfirmaet med sms-meldingene mellom megleren og meg og fikk en beklagelse på det som var skjedd og tilbud om et møte. 

Jeg bestemte meg for å legge saken bak meg og i utgangspunktet hadde jeg tenkt å droppe andelsboliger,  men 3 måneder senere kom det til salgs et rekkehus der forkjøpsretten var avklart, så da la jeg inn bud på den og fikk boligen.  Megleren i denne saken var helt annerledes, han sjekka finansieringsbeviset mitt etter visninga på kveldstid, tok kontakt med selger med info om budet mitt, selger godtok det, og borettslagslederen sa et par dager senere at de ikke hadde noen innvendinger mot salget siden forkjøpsretten var avklart på forhånd og selger og jeg var blitt enige.

Så, mitt råd til deg er å ikke gi opp om du går glipp av den leiligheten, men se videre og prøv å se om det dukker opp noe der forkjøpsretten er avklart. Da slipper du å vente i en uke hvis du og selger er blitt enige.  Alternativt, kun gå for selveierbolig, selv om du da må betale 2.5% av kjøpesummen i dokumentavgift til staten (en tulleavgift, kun for at staten skal dra inn penger på boligkjøp).

Jeg meldte meg inn i borettslaget med en gang selgeren godtok budet mitt og det fungerer bra, og på sett og vis er jeg glad for at leiligheten glapp fordi jeg fikk et rekkehus med hage i stedet bare noen måneder senere 🙂

Endret av Gufi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det dukker som regel opp noe annet.  For vår del dukket det opp selveier leilighet i terr-blokk med p-plass i kjeller. Borettslagsleiligheten hadde gateparkering og venteliste på garasjeplass slik det gjerne er i borettslag.  Ansiennitet der også.

Selveieren var litt mer usentral, men i ettertid bedre.  (Mye nyere, fint turterreng rundt, mindre trafikk, grei bilvei/ekspressbuss kommunikasjon til jobb og ingen forkjøpsregler v/salg)

Men synes jo det er ganske urettferdig med dokumentavgiften på 2,5%.   3 mill borettslag-/andel-/aksjeleilighet 0,- i avgift ved kjøp.  Samme pris selveierleilighet 75 000,- i dokumentavgift til staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...