Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Nye ulyder fra bilen. Suselyd og ulelyd?


Campervan86

Anbefalte innlegg

Har fått mange gode tips her før, så prøver meg igjen.
 

Har to nye ulyder på bilen plutselig etter dekkskift. Men mistenker at det ikke har noe som helst med dekkskift å gjøre.

 

  1. Ulende lyd som går opp i frekvens når bilen er i bevegelse. Høres tydelig i 1-3 gir. Virker som det er noe som går rundt og rundt som lager lyden. Lyden går opp i frekvens i takt med at jeg girer virker det som. Høres mindre i høyere fart da motorduren trolig overdøver det. Lyden minner nesten om en gammeldags sirenelyd. Kan dette være kjedet som holder på å takke for seg?

 

2. Suselyd ved gasspådrag i høy fart. Høres litt i 4. gir og markant mer i 5.gir - 80 km/t og høyere. Suselyden øker i styrke i oppoverbakke. Lyden kommer fra et eller annet foran i bilen. Trodde først det var vifteanlegget. Men det suser også når vifta er av. Har fra før av en ulyd på girkassa, spesielt i 5. og 6.gir, men denne suselyden nå er ny for meg. 

Noen tanker om hva dette kan være?

Opel Vivaro 2007. Kjørt 270 000 km snart. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, om kjede er på tur å ryke vet jeg ikke om vi kan si, men sitter et hjul feil/skjevt til keder eller reimer så kan du fort få slike lyder, samt at det kan gi følgeskader. Du kan også få ulelyd hvis det er sølt olje eller annen veske på kjeder/reimer. Så trenger ikke bety at noen holder på å takke for seg i den forstand, men kan bety lekkasje eller gris fra noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Opelduude skrev (På 20.11.2023 den 10:47 AM):

Hvis du vet du har ulyd i girkassa fra før, så har det antageligvis blitt verre så det er det du hører nå. 

Suselyd kan være lekkasje på turboslanger mellom intercooler og innsug/turbo. 

Ja, har tenkt tanken. Men da hadde jeg forventet at den samme gamle ulyden hadde blitt verre/høyere. Ikke at det skulle komme en annen lyd i tillegg. Men kan jo selvsagt være det og .. 

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (11 timer siden):

Den siste der kan være turbokontrollventilen som begynner å takke for seg. Det vil synes på en eventuell diagnose.

Takk for tips! Jeg mistenker også noe i tilknytning til turboen, etter litt googling av symptomer. 
Fått verkstedtime 6 desember. Om det er denne ventilen… bør bilen helst ikke kjøres noe særlig før det? Hvor akutt er dette? 🤔

Lenke til kommentar
Campervan86 skrev (9 timer siden):

Takk for tips! Jeg mistenker også noe i tilknytning til turboen, etter litt googling av symptomer. 
Fått verkstedtime 6 desember. Om det er denne ventilen… bør bilen helst ikke kjøres noe særlig før det? Hvor akutt er dette? 🤔

Hvis det er ventilen så vil motoren etterhvert gå i nødmodus ved rask akselerasjon og påstand i motbakke. Den vil lekke mer og mer så turboen ikke greier å opparbeide seg det trykket den skal ha, det vil merkes på motorkraften og at suselyden blir mer intens. Kjenner ikke til hvilken følgefeil det kan ha, jeg kjørte i flere måneder med dårlig ventil, måtte bare være forsiktig med gasspådraget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (15 timer siden):

Mange piggfrie vinterdekk gir fra seg en ulende lyd som varierer med hastigheten.

Nokian sine er kjent for det, er markant forskjell fra somme og vinterdekk på min i en høyfrekvent lyd, er R3 jeg har fra de. Men ikke merkbart før i høyere hastigheter for meg 60 og oppover tipper jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...