Gå til innhold

Siste arbeidsdag 28. februar 2024. Kan jeg bruke ferien til 2024


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jack_o_lantern skrev (3 minutter siden):

Jeg planlegger å si opp med 3 måneders oppsigelsestid i privat sektor.

Jeg liker ikke å jobbe der, så jeg lurer på om jeg kan ta 25 ferier som jeg ser i HR-systemet.

Takk

Har du ikke hatt ferie i år? Arbeidsgivere er pålagt å holde styr på at alle tar ferien de har krav på. Så du må egentlig ta dette ut nå. En kan vell overføre 11 dager eller noe slik, så sånn sett må arbeidsgiver godkjenne 14 dager før nyttår om de ikke vill havne i trøbbel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Har du ikke hatt ferie i år? Arbeidsgivere er pålagt å holde styr på at alle tar ferien de har krav på. Så du må egentlig ta dette ut nå. En kan vell overføre 11 dager eller noe slik, så sånn sett må arbeidsgiver godkjenne 14 dager før nyttår om de ikke vill havne i trøbbel.

Takk. Jeg har 16 ferier igjen i år. Jeg vil overføre noen.

hvor mange ferier er jeg kvalifisert for hvis jeg bare jobber i 2 måneder i 2024

Lenke til kommentar
jack_o_lantern skrev (2 minutter siden):

Takk. Jeg har 16 ferier igjen i år. Jeg vil overføre noen.

hvor mange ferier er jeg kvalifisert for hvis jeg bare jobber i 2 måneder i 2024

Du får nok 25 dager 1 januar. Men du betaler ikke for ferien før sommeren. Så egentlig har du null betalt ferie neste år og det er usannsynlig at du får bruke dette i oppsigelsestiden. 

Men de 16 bør du kunne overtale arbeidsgiver til å gi deg i år. Fører du over kan det bli verre å ta de ut til neste år.

Men ta kontakt med arbeidsgiver så snart som mulig å kartlegg mulighetene dine 

Lenke til kommentar

Normalt vil en arbeidsgiver gjøre et siste lønnsoppgjør. Har man da hatt ferie før ferien trekkes fra lønn (normalt i Juni), så vil de trekke fra antall feriedager på siste lønn. Man oppgir da til ny arbeidsgiver at man har hatt X antall dager ferie allerede, slik at de trekker korrekt i Juni og unngår dobbelttrekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Du kan føre over 12 dagar eller 2 veker sidan laurdagane er inkludert i dei 12 dagane. Har du ei ekstra ferieveke som følge av tariffavtale så kan også disse 5 dagane førast over. Etter ferielova så skal du ha minst 25 virkedager med ferie, minus laurdagane så er det fire veker og ein dag.

Sjølv om du fører over ferien så er det ikkje gitt at du kan ta ferie i januar/februar. Tidspunkt for ferie skal drøftast men arbeidsgjevar har siste ordet. Som arbeidstakar så kan du berre kreve å få ta minst 3 samanhengande veker i hovedferieperioden 1 juni til 30 september. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (11 minutter siden):

Du kan føre over 12 dagar eller 2 veker sidan laurdagane er inkludert i dei 12 dagane. Har du ei ekstra ferieveke som følge av tariffavtale så kan også disse 5 dagane førast over. Etter ferielova så skal du ha minst 25 virkedager med ferie, minus laurdagane så er det fire veker og ein dag.

Sjølv om du fører over ferien så er det ikkje gitt at du kan ta ferie i januar/februar. Tidspunkt for ferie skal drøftast men arbeidsgjevar har siste ordet. Som arbeidstakar så kan du berre kreve å få ta minst 3 samanhengande veker i hovedferieperioden 1 juni til 30 september. 

Men kan en ikke kreve å få tatt ut gjenstående ferie før året er omme? Arbeidsgivere er vell ansvarlig for at alle tar ut ferien sin sist jeg sjekket, så om de nekter så bryter de jo dette? Og de kan vell ikke tvinge deg til å føre over ferie i henhold til reglene?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (2 timer siden):

Men kan en ikke kreve å få tatt ut gjenstående ferie før året er omme? Arbeidsgivere er vell ansvarlig for at alle tar ut ferien sin sist jeg sjekket, så om de nekter så bryter de jo dette? Og de kan vell ikke tvinge deg til å føre over ferie i henhold til reglene?

Jo. Ferien skal som hovudregel takast ut på det inneværande året, overføring av gjenståande feriedagar er eit unntak som krev at arbeidsgivar og arbeidstakar må avtale dette skriftleg. 

Trådstarter ønsker å jobbe minst mogleg, så min kommentar gjekk mest på at han ikkje har rett til å få ta ut ferie i januar og februar 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...