Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Forkjøpsrett bolig


Gjest cdb9f...8b1

Anbefalte innlegg

Gjest cdb9f...8b1

Hei,

Jeg ligger godt an til å få en leilighet (BL) til god pris, og at jeg pruter boligen ned slik at en annen bare kan ta den på forkjøpsretten føles mildt sagt urettferdig.

Så hva kan jeg eventuelt gjøre for å luke slike folk ut?....

Veldig kort eller lang innflyttelsesdato? Følger mine forbehold evnt. neste mann? For da kan man jo skrive mye absurd...

Alt tas imot med stor takk!

Anonymous poster hash: cdb9f...8b1

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingentingen! Jo by/kjøp selveie .. men da må du også ut med 2.5% i avgift :(

Meld deg inn å håpe du har lengre ansiennitet en han andre. Eller by såpass at ingen andre er interessert i å by over.

Historier: kompissen fikk tilslag på leiligheten over meg. Kuult! Måtte signere en del papierer og betale inn forskutt tror jeg. Så kom det en gjøk med 3mnd ansinitet og tok leiligheten på forkjøpsrett!

Hadde samme angsten når jeg kjøpte ....  siden jeg ga lavere bud så måtte forkjøpsretten utlyset igjen og det tok 1 uke i redsel. Vel, den gangen gikk renta opp så det var heldigvis ingen over.

Nei boligkjøp er noe møkk! Du blir hele tiden bud over siden det er flere om beinet!

LYKKE TIL!!!

 

Lenke til kommentar

Alle dine vilkår følger med om man trer inn i forkjøpsretten. Så den klassiske løsningen her (utover å by mer) er kort overtagelse. Men du må jo klare å finansiere det, da. 

Forøvrig er jeg ikke enig i premisset om at din pruting er noe som skal honoreres. Det at den med forkjøpsrett har unnlatt å by på boligen er jo det som har muliggjort en så lav pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Skaff deg ansiennitet i BRL som du er interessert i å kjøpe bolig i. Alt hjelper, og det er tilfeldighetene som rår, noen uker mnd. mer enn neste mann er alt som skal til.

2. Aldri vær med i budrunder på BRL leiligheter, det er ikke vits med mindre du har tenkt til å by så mye at ingen andre i hele verden er interessert i å kjøpe den til den prisen. Bare legg inn forskjøpsrett på de du er interessert i.

3. Få noen internt i samme BRL til å legge inn internforkjøpsrett. Dette skremmer bort mange kjøpere / budgivere fra å gidde å bli med i budrunde

4. Kort overtagelse er tingen for å gjøre det vanskelig for andre å tre inn i budet

 

Forskjøpsrett er noe dritt, rett og slett. En levning fra kommunisttiden. 

I et synkende marked, så driver det prisen ned
Det er ingen grunn for de med forkjøpsrett å være med i en budrunde i det hele tatt, slik at budrunder kommer ikke i gang.

I et stigende marked
Så driver det prisen opp. Man må by så høyt at ingen vil ta den på forkjøp. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...