Gå til innhold

Montere støpsel til komfyr


Anbefalte innlegg

Hei

Trenger litt hjelp med å montere støpsel til komfyr. Regner med jeg må forholde meg til bilde 2 i bruksanvisningen, siden det er 3 kontra 6 ledninger (men mulig jeg tar feil her også). For meg ser det ut som komfyren mangler "bindingen" mellom punkt 4 og 5 som er på tegning. Mangler det noe her eller er det jeg som misforstår bruksanvisningen? 

 

Noen tips?

20231110_232622.jpg

20231110_232612.jpg

20231110_232635.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke ta mitt svar for gitt, men slik jeg ser det er disse "broene" der for å fordele lasten. Jeg ville kanskje flyttet den ene av de to broene til N (netural) siden og koblet brun og blå ledning til hver side. Jord går til pin 5. 

IKKE sett bro mellom jord og pin 5! 

Når det er sagt vet jeg ikke om det kreves en tredje bro her.

Det finnes sikkert elektrikere her som har et bedre svar. :)

Lenke til kommentar
vidor skrev (1 minutt siden):

Hvis TS er usikker på dette så få en elektriker til å gjøre det.

Du har lov det til å gjøre dette selv, men du bør absolutt vite hva du gjør.

Forsåvidt enig. Jeg er enig med baltazar over her, og dette er egentlig ganske straight forward, men disse broene er vel det som setter ut TS litt her? Om disse er krevet i dette tillfellet for å fordele vet jeg ikke, men det er vel disse som forvirrer TS her vil jeg tro?

Lenke til kommentar

BTW... bilde kan lyve... men er det bare jeg som synes de kablene ser litt spinkle ut? Litt uavhengig av hvilken komfyr det er selvsagt. Vi monterte nettopp en platetopp med ny kurs fra sikringsskap og de ledningene som gikk inn i støpsen var temmelig heftige/tykke saker... 

Har man en "vanlig" stekeovn er det nok trolig innafor dog... uten at jeg vet det. 

Lenke til kommentar
Professor Balthazar skrev (44 minutter siden):

Blå leder til skrue 1, brun leder til skrue 4 og gul/grønn leder til skrue 6 (PE).

For å pirke litt, blå leder skal til skrue 4 eller 5. Disse skal ha bro mellom seg. Brun skal til 1/2/3 når de har bro mellom seg.

 

vidor skrev (36 minutter siden):

Du har lov til å gjøre dette selv

Det er jeg jammen ikke sikker på. 🤔

Lenke til kommentar

Tror nok uansett det er lurt å få dette gjort fagmessig. Spesielt siden dette ikke er en liten installasjon som f.eks en lampe, men en mer avansert kobling og vesentlig høyere strømgjennomgang. Skjer det noe som kan kobles tilbake til dårlig montering så er kostnaden gjerne veldig mye høyere enn å bare få en elektriker til å ordne dette.

Lenke til kommentar

Jævla idioter.. ikke hjelp dem .. vi elektrikere har dårlig nok betalt fra før av.

Gi tips på koblinger.. NEI NEI NEI .. Når han har ødelagt koblingen ved å garantert drite i 

endehylse (Ja det er påkrevd, jeg ser det på kabelen. den tanga kosten 700 spenn) .. så brenner det om 4 år eller mye varme gang.. da skylder han på deg. oops..  ledningsevneb til kobber er 0.0175 ohm per meter med 1 kvadratmillimeter. Du kan fint ha 25 ampere på 2 meter med 2.5 mm    men ikke 25 meter.. da får du varmegang.... Lær dere elektroteknikk..

 

Lenke til kommentar

Er det virkelig så grusomt og betale 1 tusenlapp for å få 1 mann på døre som gjør det riktig? 

Folk betaler jo gladelig mange tusen for å ta seg fri fra jobben for å gå til tannlegen ? 

Vi håndtverkere må faktisk komme til dere. Men gratis skal det værra ? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, vidor said:

Tror nok uansett det er lurt å få dette gjort fagmessig. Spesielt siden dette ikke er en liten installasjon som f.eks en lampe, men en mer avansert kobling og vesentlig høyere strømgjennomgang. Skjer det noe som kan kobles tilbake til dårlig montering så er kostnaden gjerne veldig mye høyere enn å bare få en elektriker til å ordne dette.

Lenke til kommentar

De fleste skjønner dette.. Men selv en LED lampe kan begynne å brenne. Ta å kortslutt et AAA batteri.. sjekk hvor varmt det blir. Jeg har gjort mange feil som elektriker. Men det vi alltid blir terpa på.. sjekk om koblingen sitter.

Er den løs.. blir det brann tilløp.. dette er ikke kødd. Spør brannvesenet. Elektrikere og rørleggere er et såkallt vernet yrke, rett og slett fordi om vi gjør feil så gjør det utrolig mye pontnsiell skade på liv og eiendom.  

Lenke til kommentar

Men jeg skal fortelle hemmeligheten.. Koblingen er slik.. 1 fas er slik koblingen er lasket mellom L1 L2 L3 er egentlig bare en fefells.. Kall det felle pluss... og N er minus, det som er på det andre skjemaet er at de deler opp "pluss" på 3.. da får du f. esk 16 A mellom pluss og minus 3 ganger.. da kan du regne ut det meste med at på 3 fas kan du gange effekten du kan ta ut .. gang det med kvedratroten av 3.. 

Lenke til kommentar
gulow skrev (5 minutter siden):

Klokka er seint.. er ikke edru. Må til moren til en veninne å sette opp no greier i morgen.. Det er regler som å brytes.. Som håndtverker .. hjelp eldre folk gratis. 

🤣

Der kom svaret jeg ventet på 🤣

Har en bestemor som trenger en ny stikkontakt ute. Du er velkommen 🤣

Endret av Bjerknez
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...