Gå til innhold

Kommentar: Spill er eskapisme fra verden. Og verden har forandret seg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skribenten treffer blink når hun skriver at spill for mange er en virkelighetsflukt fra verden. Men det jeg synes er mest iøynefallende er hvordan gaming som fenomen har blitt mer og mer akseptert kontra det synet mange hadde på 90-tallet. Jeg er selv 43 år og elsker dataspill. Ikke online da jeg ikke takler "toxic communities" så jeg blir den ensomme karakteren som lager sin egen vei i spill. Innføringen av koselige dataspill indikerer for meg at kreativiteten blant spillutviklere er stor. Det er godt å kunne trekke seg tilbake fra en verden full av krav og forventninger til leken. Altfor mange voksne "leker" ikke lenger. Alt er konkurranse. Men leken er viktig og det tror jeg de koselige spillene klarer å få frem på en god måte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Animal Crossing New Horizons må være det beste eksempelet på et "cozy game" som traff blink med utgivelsesdato i mars 2020. Jeg klokka inn 490 timer iløpet av året der alt var stengt. Er nå oppe i 800 og spiller det fremdeles en time her og en time der. 

Stardew Valley har jeg også rundt 1000 timer i. Noen ganger vil man spille for å slappe av, ikke vinne eller bli oppjaget. Alt til sin tid. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (5 timer siden):

Skribenten treffer blink når hun skriver at spill for mange er en virkelighetsflukt fra verden. Men det jeg synes er mest iøynefallende er hvordan gaming som fenomen har blitt mer og mer akseptert kontra det synet mange hadde på 90-tallet. Jeg er selv 43 år og elsker dataspill. Ikke online da jeg ikke takler "toxic communities" så jeg blir den ensomme karakteren som lager sin egen vei i spill. Innføringen av koselige dataspill indikerer for meg at kreativiteten blant spillutviklere er stor. Det er godt å kunne trekke seg tilbake fra en verden full av krav og forventninger til leken. Altfor mange voksne "leker" ikke lenger. Alt er konkurranse. Men leken er viktig og det tror jeg de koselige spillene klarer å få frem på en god måte.

Mykje har skjedd sidan 90-talet. Folk i alderen som kritiserte gaming på den tida er gjerne gamere sjølve i dag, og spelverda ser veldig forskjellig ut no 20-30 år seinare.

Om det er flukt frå røynda for min del har eg aldri tenkt over, men det er uansett ein veldig fin hobby. Det er ikkje ofte eg leiker, så den timane med spel gjer godt.

Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (4 timer siden):

Skribenten treffer blink når hun skriver at spill for mange er en virkelighetsflukt fra verden. Men det jeg synes er mest iøynefallende er hvordan gaming som fenomen har blitt mer og mer akseptert kontra det synet mange hadde på 90-tallet. Jeg er selv 43 år og elsker dataspill. Ikke online da jeg ikke takler "toxic communities" så jeg blir den ensomme karakteren som lager sin egen vei i spill. Innføringen av koselige dataspill indikerer for meg at kreativiteten blant spillutviklere er stor. Det er godt å kunne trekke seg tilbake fra en verden full av krav og forventninger til leken. Altfor mange voksne "leker" ikke lenger. Alt er konkurranse. Men leken er viktig og det tror jeg de koselige spillene klarer å få frem på en god måte.

Dessverre så kan konkurranseinstinktet bringe frem det verste blant folk om det er i en fysisk eller virtuell setting. Selv liker jeg å spille online fordi det er noe unikt med å spille mot andre mennesker, både når det kommer til gameplay og den subtile interaksjonen med andre mennesker. Jeg forventer dog ingen sosial hyggestund, jeg muter all snakk og setter heller på en podcast eller lydbok mens jeg skyter, denger, råkjører eller hugger løs på andre spillere. Jeg finner denne varianten heller avslappende og eskapistisk nok. Det hender det tikker inn noe ufine meldinger fra både dårlige tapere og vinnere, noen ganger ignorerer jeg mens andre ganger så finner jeg det underholdene å svare noe kreativt artig tilbake som gjerne hinter til vedkommendes umodenhet.

 

Lenke til kommentar

Selv er jeg 55 og gamer den dag i dag. Må jo ha noen hobbyer på fritiden.

Liker egentlig mest og kose meg med sp spill på ps5 eller på pc,en.

Call of duty har jeg gitt opp. Var med i en gruppe om kalte seg TOB en gang i tiden. Var en gjeng med voksene folk som spilte. Vet ikke om den gruppa eksisterer lenger da jeg falt fra av div årsaker.

Men nå til dags er jo COD rene barnehagen uansett. Hylende unger med fargekart på våpene. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...