Gå til innhold

Trenger mer cashflow til felles sparing.


Anbefalte innlegg

Vi er ett par som har hver sin BSU med 360k og 460k på. Vi har også boliglån på ca. 3,8 mill som betales hver mnd. 

Jeg har stående nok i fond til å betale ned hele lånet. 

Vi ønsker å fri opp litt cashflow hver mnd til å kunne spare i fond til felles mål. 

Hva lønner seg? Bruke BSUer som trekkonto så lenge som de rekker, mens vi sparer lønn i fond. Eller bare betale inn begge bsuer og betale ned resten av lånet med mine fond, for å bli helt ferdig med lånet. 

Eller andre lure ideer? Målet er uansett å få sjansen til å spare sammen hver mnd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Zeph skrev (13 timer siden):

Kva rente har de på BSU og lån i dag og åra framover?

BSU 6,35 og 5,9%, vi er 33 og 35 år. Så BSU må jo snart brukes uansett, den kan kun stå til jeg er 36 år

Effektiv rente på lånet er nå 5,3, men vil bli 5,5

 

 

 

Endret av BatMMMan
Lenke til kommentar

Ikke gjør noe med fondsparingen du allerede har i hvert fall. Rente-effekten er fortsatt bedre i indeksfond enn at man burde betale ned boliglån. BSU burde du jo innbetale når renten der blir dårligere enn boliglånet og du mister skattefordelen. Litt opp til deg om du vil betale inn alt med en gang, eller bruke det som trekk-konto for boliglån innbetalinger en stund. Sistnevnte gjør jo at du får spart tilsvarende sammen i fond. Det blir kanskje ikke nok ekstra midler tilgjengelig hver mnd ved å betale inn de 820k totalt fra BSU i lånet med en gang og øke innbetalingsperioden på nytt?

Lenke til kommentar

Glemte at dere ikke har skattefordelen lenger uansett fordi dere har kjøpt bolig. Så definitivt nedbetal boliglån med BSU så fort renten ikke lenger er bedre i BSU.

 

Er et alternativ rammelån? Om den felles fondsparingen har lang horisont kan dere jo selv justere avdrag vs fondsparing når dere har ett rammelån

Lenke til kommentar

Her er planen jeg har landet på midlertidig hvertfall:

Betale ned min bsu i April 2024 når den gode renten tar slutt.

Starter å betale boliglånet med dama sin bsu, ifølge DNB har den fortsatt bsu-rente som trekkonto. Etter April 2024 går den renten ned til vanlig sparekontorente, men skal nok leve med det. 

Så tar vi en ny vurdering når den siste bsuen går tom, om ca 16 mnd.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 1e0b9...a0a
On 9.11.2023 at 9:44 AM, BatMMMan said:

Her er planen jeg har landet på midlertidig hvertfall:

Betale ned min bsu i April 2024 når den gode renten tar slutt.

Starter å betale boliglånet med dama sin bsu, ifølge DNB har den fortsatt bsu-rente som trekkonto. Etter April 2024 går den renten ned til vanlig sparekontorente, men skal nok leve med det. 

Så tar vi en ny vurdering når den siste bsuen går tom, om ca 16 mnd.

 

 

Flytter du BSU til Sparebank 1 SR-Bank eller SMN får du beholde BSU rente til fylte 36 år. Flytter du til Sparebanken Øst /nybygget.no får du beholde så lenge du vil om de ikke joiner resten av sette ned renten på BSU bankene. Nybygget er billigkonsept til Sparebanken Øst tilsvarende Bulder for Sparebanken Vest, Himla for Fana Sparebank. Så da lånerenten er lav hos nybygget er også innskuddsrenten det. Hos Bulder og Himla er det litt utypisk. Lave renter ift. markedet på lån, og god/ganske greie rente på sparekonto. Usikker på BSU som jeg tror en må ha via moderbanken. Men i utgangspunktet må en velge mellom kundeforhold i nybygger og Fana, Himla /Fana og sikker Bulder og Sparebanken Vest. Men mulig unntak gjøres for kun BSU ol. om underbruket ikke tilbyr det by default. Om en ikke har blant dårligste BSU rente og ok låne rente eller god tipper jeg BSU rente vil forbli høyere enn lånerente

Anonymous poster hash: 1e0b9...a0a

Lenke til kommentar
Gjest 5ba3c...3f3
BatMMMan skrev (På 8.11.2023 den 1:36 PM):

Vi er ett par som har hver sin BSU med 360k og 460k på. Vi har også boliglån på ca. 3,8 mill som betales hver mnd. 

Jeg har stående nok i fond til å betale ned hele lånet. 

Vi ønsker å fri opp litt cashflow hver mnd til å kunne spare i fond til felles mål. 

Hva lønner seg? Bruke BSUer som trekkonto så lenge som de rekker, mens vi sparer lønn i fond. Eller bare betale inn begge bsuer og betale ned resten av lånet med mine fond, for å bli helt ferdig med lånet. 

Eller andre lure ideer? Målet er uansett å få sjansen til å spare sammen hver mnd. 

Er aldri et 100% fasitsvar på hva som bør gjøres i slike situasjoner, rett å slett fordi vi er ulike.

Jeg har snudd helt på 10 år.  Gikk fra å tenke " Mest mulig gjeld og bygge formue ( les: kjøpe eiendom og leie ut feks) 
til å ville få fjerne alt av gjeld. 

2 ting har skjedd i mellomtiden.. Har fått barn, og vil mye heller ha frihet når de er små, jeg ser jo først nå hva alle prater om at tiden går for fort, og du får mest sannsynlig bare sjansen å ha små barn den ene gangen du har det ( er ytterst få som har småbarn hele sitt voksne liv, og samtidig tror jeg det stjeler en del av sjarmen med småbarn også..men men ) 
Det andre er at jeg har innsett at med mer penger, så blir bare behovet og ønskene større også.

Kunne ikke falle meg inn å ville ha enebolig med stor hage for 10 år siden. Da var et kott bra nok så lenge pengene rullet inn, nå vil jeg nyte en deilig kald drink i sommervarmen og høre barnelatter.

 

Finn ut hva dere vil ha ut av livet, gjeld er en styggedom for familier, men et mekka for business.  Alt er opp til deg og dine ønsker/behov.

 

Anonymous poster hash: 5ba3c...3f3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...