Gå til innhold

De nye kostholdsråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er en svensk/amerikansk Kiropraktor.

Det er som regel kiropraktorer som driver Keto og lavkarbo..

Jeg lærte det av en medisinsk kvinnelig kiropraktor i helsevesenet, når jeg hadde isjas og vondt i magen, det ble bedre av å følge rådet om å kutte ut og minimere brød og kornprodukter.

Her har dere grunnprinsipper for lavkarbo....

Mer kjøtt og fett, mer grønnsaker og mindre potet, ris og pasta og delvis fasting.

Alle vet vel disse, men hovedsakelig handler det om at vi i moderne vestlige samfunn spiser alt for mye sukker og karbohydrater..

https://youtu.be/ykPdkd5ALGc?si=I27dfsTcXm5VN8AQ

YouTube nekter å la meg vise videoen.

Fordi Matvaregiganter, coca cola, big pharma og WHO ikke liker at folk lærer dette.

Det er interesser i verden som ikke vil at folk skal ha det bra, de vil ha forbruk, kunder og mer legemidler....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (1 time siden):

det ble bedre av å følge rådet om å kutte ut og minimere brød og kornprodukter.

Du skriver mye bra her, men det er forskjell på loff og norsk grovbrød. 

Likevel, det passer godt hvis noen har store problemer med fettlever og/eller overvekt. Da kan lavkarbo være den eneste måten å endre situasjonen på i tide. 

Enig i det du skriver om dyr. Klimabekymringen er så stor at normale hensyn skal vike. De har til og med begynt å arbeide med "klimamelk", en melk som er et produkt av medisinert ku som raper mindre enn vanlig. Det høres ille ut. De hevder at melka blir akkurat som vanlig. Men noe forskjell må det da være? Og hva med smør og kremfløte. Får håpe noen tar til vettet før "klimamelka" tar helt over. 

Endret av Nepa
Lenke til kommentar
Nepa skrev (3 timer siden):

Du skriver mye bra her, men det er forskjell på loff og norsk grovbrød. 

Likevel, det passer godt hvis noen har store problemer med fettlever og/eller overvekt. Da kan lavkarbo være den eneste måten å endre situasjonen på i tide. 

Enig i det du skriver om dyr. Klimabekymringen er så stor at normale hensyn skal vike. De har til og med begynt å arbeide med "klimamelk", en melk som er et produkt av medisinert ku som raper mindre enn vanlig. Det høres ille ut. De hevder at melka blir akkurat som vanlig. Men noe forskjell må det da være? Og hva med smør og kremfløte. Får håpe noen tar til vettet før "klimamelka" tar helt over. 

Forskjellen på loff og grovt brød er littegrann fiber og vitamin? Men det blir akkurat samme mengde sukker og fett i leveren.

Det er egentlig ikke forskjell på brød og godteri og sjokolade, det er karbo.

Det er synd at ikke fagmiljø i Norge har fått med seg dette.

 

Visst før når flesteparten drev med hardt fysisk arbeid i skog og by, da var brødskiva og matpakka bra.

Men få mennesker lever slik Idag.

Myndighetene legger opp til at vi skal løpe av dette i tredemølla. .Jeg trener lett 1-2 ganger i uka, men har ikke sjangser til å brenne opp dette om jeg spiste brødskiver hver dag.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Nå vil jeg påpeke at det ikke eksisterer på nåværede tidspunkt bevis for en hypotese det forskes rundt, men diabetes type 1 (der hvor insulin ikke produseres pga. helt nedbrutte insulindannende celler i bukspyttkjertel) kan muligens være en autoimmun reaksjon på noe kjøtt eller melkerelatert. Ikke så ulikt den allergien nevnt tidligere her i tråden. Altså, en reaksjon trigget av et virus eller bakterie.

Husker jeg leste alt jeg fant om dette for noen år siden da en person i nær relasjon ble rammet, men husker dessverre ikke hele problematikken eller mekanismen bak nå.

Den foskningen som var gjort, var at de var funnet en korrelasjon med antall liter melk drukket i befolkningene, og tilfellene av diabetes type 1. Og noen andre forsøk som også pekte i samme rettning. Men, såklart, det trenger ikke være sånn.

Hypotesen sier i alle fall at vi løper risiko hver gang vi drikker melk (husker ikke om det var virus i melk, eller endret protein i melk pga. virus), at melken endten er trygg eller inneholder en risikofaktor.

Det er forøvrig ingen link i mellom diabetes type 1 og kosthold forøvrig. Altså, barn kan få diabetes type 1 uten å ha spist noe særlig sukker og karbohydrater, og ellers har en aktiv og sunn livsstil. Pilene peker oppover på tilfellene av diabetes type 1, og ingen vet med sikkehet hvorfor.

Det er mye vi ikke vet om mat og helse, og jeg tenker kjennskap til egen kropp er viktig. Selv fungerer jeg veldig godt med faste i perioder, andre ganger ikke. Hormoner og omgivelser spiller inn på kroppens behov. Spiser jeg i hovedsak vegitar mat, reduseres søvnbehovet noe fenomentalt, og jeg kan bruke det som strategi i perioder hvor jeg må jobbe mye (får flere timer våken i døgnet). I kjølevann av tider med prestasjoner, trenger jeg å sette ned tempoet, og animalske produkter setter automatisk ned tempoet mitt til større søvnbehov og en 'latere' form generelt. Den kjøtt-modusen blir kjedelig i lengden, så da setter jeg meg heller nye mål og øker prestasjonskravet, hvor jeg kommer tilbake til mer vegan mat rett og slett for å nå målene. Min livsstil er dog ingen fasit for andre enn meg!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Neffi skrev (36 minutter siden):

Nå vil jeg påpeke at det ikke eksisterer på nåværede tidspunkt bevis for en hypotese det forskes rundt, men diabetes type 1 (der hvor insulin ikke produseres pga. helt nedbrutte insulindannende celler i bukspyttkjertel) kan muligens være en autoimmun reaksjon på noe kjøtt eller melkerelatert. Ikke så ulikt den allergien nevnt tidligere her i tråden. Altså, en reaksjon trigget av et virus eller bakterie.

Husker jeg leste alt jeg fant om dette for noen år siden da en person i nær relasjon ble rammet, men husker dessverre ikke hele problematikken eller mekanismen bak nå.

Den foskningen som var gjort, var at de var funnet en korrelasjon med antall liter melk drukket i befolkningene, og tilfellene av diabetes type 1. Og noen andre forsøk som også pekte i samme rettning. Men, såklart, det trenger ikke være sånn.

Hypotesen sier i alle fall at vi løper risiko hver gang vi drikker melk (husker ikke om det var virus i melk, eller endret protein i melk pga. virus), at melken endten er trygg eller inneholder en risikofaktor.

Det er forøvrig ingen link i mellom diabetes type 1 og kosthold forøvrig. Altså, barn kan få diabetes type 1 uten å ha spist noe særlig sukker og karbohydrater, og ellers har en aktiv og sunn livsstil. Pilene peker oppover på tilfellene av diabetes type 1, og ingen vet med sikkehet hvorfor.

Det er mye vi ikke vet om mat og helse, og jeg tenker kjennskap til egen kropp er viktig. Selv fungerer jeg veldig godt med faste i perioder, andre ganger ikke. Hormoner og omgivelser spiller inn på kroppens behov. Spiser jeg i hovedsak vegitar mat, reduseres søvnbehovet noe fenomentalt, og jeg kan bruke det som strategi i perioder hvor jeg må jobbe mye (får flere timer våken i døgnet). I kjølevann av tider med prestasjoner, trenger jeg å sette ned tempoet, og animalske produkter setter automatisk ned tempoet mitt til større søvnbehov og en 'latere' form generelt. Den kjøtt-modusen blir kjedelig i lengden, så da setter jeg meg heller nye mål og øker prestasjonskravet, hvor jeg kommer tilbake til mer vegan mat rett og slett for å nå målene. Min livsstil er dog ingen fasit for andre enn meg!

 

Det Erik Hexeberg og endel andre proklamerer er at kostråd som med deg er individuelt.

Han er veldig klar på dette, om noen funker bra på vegetarmat så er dette bare bra, men du må da ta supplement i form av vitaminer og tilskudd.

Jeg tar også tilskudd bla tran og bakteriekultur. Tran tar jeg pga at jeg lever i Norden der vi har lite sol og at jeg ikke er særlig glad i å lage/spise fisk til middag.

så bra at sunn vegetarmat passer deg, det med sukker og melk er i de magre versjoner som skummet og lettmelk, der fettet er erstattet med laktose, dvs melkesukkeret. Dette er i de lette melkeprodukter.

Det er som du sier også endel folk som er intolerante på melk, det er helt korrekt.

 

Såklart både Diabetes og høyt blodtrykk kan være genetisk uheldige gener, noen bare har det og må ta medisin.

Men ingen er vel uenige med meg at i vesten og Norge har vi en epidemi mht for mye karbohydrat og fedme? Med Las Vegas lignende svære høye hyller med sjokolade og godteri like før kassa?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Det Erik Hexen og endel andre proklamerer er at kostråd som med deg er individuelt.

Hører fremdeles på videoen du postet. Han høres veldig fornuftig ut! 

Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Han er veldig klar på dette, om noen funker bra på vegetarmat så er dette bare bra, men du må da ta supplement i form av vitaminer og tilskudd.

Jeg tar også tilskudd bla tran og bakteriekultur. Tran tar jeg pga at jeg lever i Norden der vi har lite sol og at jeg ikke er særlig glad i å lage/spise fisk til middag.

Spørs om ikke alle mennesker trenger tilskudd av D-vitamin. De som bor lengre sør, har fort dårligere opptak fra hud pga pigmenter. Blodprøver viser at det ikke hjelper stort å bo sørpå.

Gouldfan skrev (11 minutter siden):

så bra at sunn vegetarmat passer deg, det med sukker og melk er i de magre versjoner som skummet og lettmelk, der fettet er erstattet med laktose, dvs melkesukkeret. Dette er i de lette melkeprodukter.

Det er som du sier også endel folk som er intolerante på melk, det er helt korrekt.

Gouldfan skrev (11 minutter siden):

 

Såklart både Diabetes og høyt blodtrykk kan være genetisk uheldige gener, noen bare har det og må ta medisin.

Viktig å skille på diabetes type 1 og 2. Type 2 er den vi finner som resultat av kosthold og livsstil. Ikke type 1. Den rammer som en autoimmun 'infeksjon' i bykspyttkjertelen, altså, egne celler angriper cellene i bykspyttkjertelen. 

Type 2 vil komme sigende, med lavere toleranse for sukker i blodet, altså en nedbrytning som kommer av belastning.

Gouldfan skrev (11 minutter siden):

Men ingen er vel uenige med meg at i vesten og Norge har vi en epidemi mht for mye karbohydrat og fedme? Med Las Vegas lignende svære høye hyller med sjokolade og godteri like før kassa?

Jo, klart vi har et fedmeproblem, men tenker det kanskje aller mest er et metalt problem. Vi ser litt i feil vei. Akkurat som om at vi sier vi har et rusproblem i samfunnet, mens det vi egentlig har er et mental-problem i samfunnet som gjør at mennesker selvmedisinerer seg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

En stor andel av verdens eldste befolkning i de blå sonene er verken veganere eller lavkarbofanatikere. De spiser forholdsvis mye karbohydrater og har et moderat inntak av kjøtt. De er også veldig aktive i daglige gjøremål. Denne veganske&lavkarbohysteriet er en trend og som har veldig lite med hva du egentlig bør gjøre for å bedre helsen din. Noen av de største truslene for folkehelsen er latskap,ultraprosessert mat & transfett. Kan presisere at mange veganske produkt har mer enn nok av to av de nevnte eksemplene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (26 minutter siden):

En stor andel av verdens eldste befolkning i de blå sonene er verken veganere eller lavkarbofanatikere. De spiser forholdsvis mye karbohydrater og har et moderat inntak av kjøtt. De er også veldig aktive i daglige gjøremål. Denne veganske&lavkarbohysteriet er en trend og som har veldig lite med hva du egentlig bør gjøre for å bedre helsen din. Noen av de største truslene for folkehelsen er latskap,ultraprosessert mat & transfett. Kan presisere at mange veganske produkt har mer enn nok av to av de nevnte eksemplene.

Både animalske og veganske produkter har ultraprosseserte produkter. Det handler ikke om den ene eller andre grenen. Enten spiser du mat i sin naturlige form, eller så gjør du det ikke.

Går helt fint an å ha et vagansk kosthold på bare mat i sin naturlige form. Videre er ikke all behandlet mat usunt i direkte fortand. Eksempelvis er det vitaminer og mineraler å få ut av fermitering, selv om fermitering er å 'tukle' med maten. 

Vitamin K2 finner vi stort sett bare i fermetert mat.

Endret av Neffi
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Neffi skrev (14 minutter siden):

Både animalske og veganske produkter har ultraprosseserte produkter. Det handler ikke om den ene eller andre grenen. Enten spiser du mat i sin naturlige form, eller så gjør du det ikke.

Går helt fint an å ha et vagansk kosthold på bare mat i sin naturlige form. Videre er ikke all behandlet mat usunt i direkte fortand. Eksempelvis er det vitaminer og mineraler å få ut av fermitering, selv om fermitering er å 'tukle' med maten. 

Vitamin K finner vi stort sett bare i fermetert mat.

Fermetert mat kan jeg holde med at er veldig viktig for magen og helsa.

Her inngår usøtet yoghurt, Kefir, Syltet agurk og rødbet, surkål osv.

Magen og bakteriekultur har kommet fram som veldig viktig for hormoner som testosteron, østrogen, bakterieflora, immunforsvar og psykisk helse….

Endret av Gouldfan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 time siden):

Både animalske og veganske produkter har ultraprosseserte produkter. Det handler ikke om den ene eller andre grenen. Enten spiser du mat i sin naturlige form, eller så gjør du det ikke.

Går helt fint an å ha et vagansk kosthold på bare mat i sin naturlige form. Videre er ikke all behandlet mat usunt i direkte fortand. Eksempelvis er det vitaminer og mineraler å få ut av fermitering, selv om fermitering er å 'tukle' med maten. 

Vitamin K2 finner vi stort sett bare i fermetert mat.

Joda vi er enig der,ultraprosessert mat får man i alle former og ingredienser, syns bare det er skummelt mange som tror alt er sunt bare det er vegansk eller har lite karbohydrater. Personlig prøver jeg å spise mest mulig råvarebasert og spiser rikelig med karbohydrater når kroppen har behov for det og trenger å fylle glykogenlagrene. For å si det sånn, vi har ikke hatt mange idrettsstjerner i Norge hvis de skulle basert sitt energiopptak fra ketoner.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (21 minutter siden):

Joda vi er enig der,ultraprosessert mat får man i alle former og ingredienser, syns bare det er skummelt mange som tror alt er sunt bare det er vegansk eller har lite karbohydrater. Personlig prøver jeg å spise mest mulig råvarebasert og spiser rikelig med karbohydrater når kroppen har behov for det og trenger å fylle glykogenlagrene. For å si det sånn, vi har ikke hatt mange idrettsstjerner i Norge hvis de skulle basert sitt energiopptak fra ketoner.

Jeg sier ikke du har feil, men det kommer an på. Idrettsstjerner er ikke "vanlige" folk, og bortsett fra barn og unge som fortsatt vokser, så tror jeg de fleste har godt av å kutte karbohydrater og å faste litt.

Om du lever som en idrettsutøver eller er meget ung så har du nok bruk for karbohydrater, men det gjelder ikke folk generelt.

Fasting er enklere om du også spiser fet mat, jeg skal spise to speilegg og bacon og bønner til lunsj nå snart feks, og det er jeg mett på helt til middag i kveld.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

All mat som skal lagres i kroppen (overskudd) lagres som fett. Så det er mengden mat som er problemet til overvekt. Mengden blir et problem når vi trøstespiser eller for å bruke ett annet begrep; bedriver emosjonell spising. Emosjonell spising kan komme av noe så enkelt som at du har en grinete partner, eller at kollegaen din er så himla stresset, eller at du en gang opplevde å gå sulten og ikke likte det. Så selvbevissthet og selvdisiplin blir en faktor samme hvordan vi snur på det, og terapi hjelper ikke nødvendigvis så stort om man ikke utvikler sin egen karakter.

Igjen kommer Frankrike bra ut hvis vi tenker helse basert på nettopp overvekt, og ser vi på kostholdet spiser de ganske kraftige energibomber, men de spiser små porsjoner. (sammenlignet med eksempelvis verstingen på andre siden; USA, som spiser alt i big-size). Det er dog middelhavskostholdet som gir lengst levetid, og vet ikke nødvendigvis hvor de ligger på overvektskalaen. Så kan man spørre seg om hva som er viktigest; levetid, nytelse eller helse? Disse tre gir ikke nødvendigvis den samme dietten, men er alle linket til hverandre på en eller annen måte i alle fall. Nytter ikke om man spiser sunt og hater smaken, eller om man er verdens sterkeste idrettsutøver, men har belastningsskader som gjør en invalid fra slutten av 30-årene.

Forøvrig har jeg sett høy-trente mennesker på alle slags dietter. Hva som må til, kommer mest an på individet. Vi er så himla forskjellig, og selv om vi i utgangspunktet kan være ganske lik, betyr tarmfloraen såpass mye for hva vi får ut av det vi putter i oss, at likheten viskes ut i alle fall.

Og tarmflora er ikke en statisk ting. Den kan endres like fort som som menneskers totale hormonutrykk, så her er ingen fasitsvar. Det beste vi har å gå etter tror jeg er 'cravings' (sunne som sådan, ikke cravings etter søppel som maskerer våre behov). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mat er veldig enkelt for meg, eg har prøvd litt av hvert, og har endt på et ganske kjøttrikt kosthold, men kvaliteten på kjøttet har mye å si. Ikke noe gilde pølser mao. 

Eg eter grønnsaker for fiberet og en bedre tarmflora, har ofte en kald potet i salaten. For mye grønnsaker blir eg bekymret for at eg kan få for mye sprøytemidler o.l i meg, men handler nesten kun grønnsaker/frukt produsert i Norge pga. de litt strengere reglene våre samt de overskrides sjeldnere her etter det eg har hørt. Salat og sånt tar eg ikke sjansen på å kjøpe, det dyrker eg selv eller fra en nabobonde eg stoler på. 

Men eg tror eg kommer opp i nesten 1kg kjøtt i uken, 400gr fisk, resten egg med grønnsaker og bær til dessert. Er ikke så veldig stor fan av animalske produkter som har fått soyafor, så laks fra oppdrett, kylling, svin og storfe går det mindre mengder av. 

Klima er ikke med i dette regnestykket, personlig helse trumfer her. Kan kutte andre steder. Eg kjøper veldig lite dilldall og duppeditter så eg lever med god samvittighet. Det meste av maten er kortreist for meg. 

Lenke til kommentar

Er veldig fan av cravings som Neffi nevner, mat handler om kvaliteten på råvarer, og hvordan eg føler eg responderer på maten. Eg eter kun 2 ganger for dagen, med hovedmåltiden om kvelden for eg orker ikke bli trøtt på dagtid (blir det så og si uansett hva eg eter). Får heldigvis ikke food-hangover når eg eter om kvelden.

Eg ønsker å ta i bruk linser og bønner, men eg har aldri likt det sånn egentlig. Noen råd her som kan gjøre det godt? Trenger ikke store mengder, kanskje bare mikse den inn i salaten eller noe. Når eg er på hotell unner eg meg sånne tomatbønner man har til eggerøren, og det liker eg.
Orker ikke hive i meg mat eg ikke liker.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...