Gå til innhold

Frivillig på julaften


Salvesen.

Anbefalte innlegg

Plasserer nok denne helt feil plass, men fant ikke noe annet egnet.

Så livet har tatt en vending og som mange andre kommer jeg til å være barnløs annenhver jul. 

I den forbindelse ønsker jeg å lage meg en tradisjon for å drive noe frivillig arbeid på julaften når jeg er barnløs. 

Men jeg har lite erfaring med dette, det nærmeste jeg kommer til frivillig arbeid er noe nettverk oppsett for den lokale gocart klubben når det trengs.

Så, jeg trenger noen tips til hvem jeg kan henvende meg til. Røde Kors? Frivillighetssentralen? 

Jeg befinner meg på Haugalandet.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I Oslo er det en FRP'er som har ordnet med jul til trengende i flere år. Har også sett i lokalavis(er) andre privatpersoner som har gjort tilsvarende/det samme. Har du sjekket om det er tilsvarende arrangement(er) der du bor? Eventuellt vet jeg noen annonserer på Finn.no og innviterer folk/familie(er) hjem til seg selv hvis ikke et større arrangement var det du hadde i tankene. Andre arrangerer innsamlinger og utdeling av gaver og pakker som merkes med passende kjønn og alder til potensiell mottaker.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (2 minutter siden):

I Oslo er det en FRP'er som har ordnet med jul til trengende i flere år. Har også sett i lokalavis(er) andre privatpersoner som har gjort tilsvarende/det samme. Har du sjekket om det er tilsvarende arrangement(er) der du bor? Eventuellt vet jeg noen annonserer på Finn.no og innviterer folk/familie(er) hjem til seg selv hvis ikke et større arrangement var det du hadde i tankene. Andre arrangerer innsamlinger og utdeling av gaver og pakker som merkes med passende kjønn og alder til potensiell mottaker.

Tenkte mer på suppekjøkken eller noe slikt, men er åpen for det meste. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (16 timer siden):

Ta kontakt med gamlehjem, jeg sto i samme situasjon som deg og det var en fantastisk måte å tilbringe jul, serverte ribbe til en gjeng gamle som ikke hadde et sted å være. 

Hvis en blir besøksvenn el.l, jeg vil anbefale alle å ikke putte alle gamle mennesker i en skuff og bare kalle dem for gamle folk, for de er fremdeles seg selv som de alltid har vært. De er like forskjellige, har tanker, opplevelser og bagasje som er forskjellig, tenker på livet og alderdommen forskjellig, liker seg eller liker seg ikke i livets høst. Bli kjent med hver enkelt og behandle folk som den de er inni seg, ikke bedøm på utseendet. Bare som en liten strøtanke etter å ha lest om "en gjeng gamle". Er vi heldige, så blir vi kanskje gamle en dag vi også og da er vi akkurat som vi er i dag, men vi har vært det mye lenge enn i dag. Spør hva hver enkelt liker, vil ha, liker ikke og begynn bekjentskapet med å bli kjent med virkeligheten. :) 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BicMedium skrev (26 minutter siden):

Hvis en blir besøksvenn el.l, jeg vil anbefale alle å ikke putte alle gamle mennesker i en skuff og bare kalle dem for gamle folk, for de er fremdeles seg selv som de alltid har vært. De er like forskjellige, har tanker, opplevelser og bagasje som er forskjellig, tenker på livet og alderdommen forskjellig, liker seg eller liker seg ikke i livets høst. Bli kjent med hver enkelt og behandle folk som den de er inni seg, ikke bedøm på utseendet. Bare som en liten strøtanke etter å ha lest om "en gjeng gamle". Er vi heldige, så blir vi kanskje gamle en dag vi også og da er vi akkurat som vi er i dag, men vi har vært det mye lenge enn i dag. Spør hva hver enkelt liker, vil ha, liker ikke og begynn bekjentskapet med å bli kjent med virkeligheten. :) 

Beklager, jeg burde skrevet aldersbelastet 😅

Det var en kjempefin opplevelse, jeg var der to år på rad (Manglerud) og traff så mange kule folk. Husker godt "Ellen" fra Nord som hadde jobbet på sjøen i mange tiår og hadde en sinnsykt kul humor. 

Sikkert 90 år gammel dame, hun hadde havnet i en situasjon hvor hun ikke hadde gjenlevende familie å besøke. Jeg vet ikke hvor innlegget ditt kom fra, men det traff svært dårlig både for mitt og det bordet jeg serverte sin del. De var en gjeng, en godt sammensveiset gjeng med god humor og en enorm glede i det som foregikk - det var nok mye av grunnen til at det var så givende. Snudde hele dagen til å bli noe kult istedet for noe jeg hadde gruet meg litt til. Og de var gamle. En gjeng gamle.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...