Gå til innhold

Er det noen som tør å utfordre samene?


Anbefalte innlegg

Vi har Rt. 2021 side 1975 som prinsipielt fastslår at den samiske kultur bestemmer over ca. 40% av Norges landareal. Og dette er bl.a. begrunnet med at reindriften er en sentral samisk kulturbærer.

Denne dommen har nå ledet til at store deler av de mest attraktive vindkraft utbygningsområder for vindkraft er undergitt reineiernes diktatoriske makt.

Og reineierne utgjør langt under 10% av den samiske befolkning, og langt under en promille av den norske befolkning.

Og denne virksomheten  - kjøttproduksjon av reindrift - er fullstendig ubetydelig for matsikkerheten, eller selvforsyningsgraden.

De mottar ca. en krone i tilskudd for hver krone de produserer av reinkjøtt.

Har Rt. 2021 side 1975 etablert en ny adel i Norge, der en generasjon etter generasjon bare kan kreve uten å yte?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

40% landareal stemmer visst, men er mesteparten er Nord-Norge og litt i Trøndelag/Hedmarken fylker.

CDnW9SK.png

https://gaavnoes.no/2016/06/reinbeiteomrader-i-norge/

google-søk viser at det fins "om lag 250.000 tamrein i Norge, mer enn 185.000 av dem i Finnmark."

Ingen tenkte/visste om vindkraft den gangen man ga samene disse rettighetene, men er vel ikke noe absolutt forbud mot vindparker, bare man avklarer med samiske interesser først? I alle fall har jeg oppfattet at den saken som har vært mye omtalt i media siste månedene, der gikk man i gang uten å avklare med rein-eierne?

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilfeldig eller ikke:

same-rettigheter kan bidra til å beskytte miljøet. Dette gjelder ikke bare vindkraft men også andre inngrep. Jeg har personlig hatt sammenfellende interesser med reindrift-samer i en sak der jeg risikerte at kommunen raserte nabolaget til min eiendom og delvis eksproprierte den.  Jeg risikerte bl.a. at kommunen laget an slags parkerings-plass for anleggs-maskiner som også medførte trafikk der skogs-fugl har hatt spillplass i uminnelige tider.

Endret av lada1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...