Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

dyser til dieselmotor, varighet?


dan83

Anbefalte innlegg

Var innom toyota her om dagen for å kalibrer etter dekkskifte, og spurte i samme slengen om påliteligheten til modellen jeg har(rav 4 2013 diesel). Da sa han at den mest vanlige feilen var at dysen etter hver begynte å bli slitt og "lekke", som skapte sot. Han sa det generelt gjaldt diesel. 

Så litt nysgjerrig på hva som er vanlig livslengde på slike dyser, da jeg har forstått at det er en slite del? Noen jeg kan gjøre for å øke livslengden på disse? Vill dieseltilsettninger forebygge slitasje?(bruker Alron jevnlig)

Og når de begynner å feile, hvordan vill man oppdage det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dan83 skrev (1 time siden):

Var innom toyota her om dagen for å kalibrer etter dekkskifte, og spurte i samme slengen om påliteligheten til modellen jeg har(rav 4 2013 diesel). Da sa han at den mest vanlige feilen var at dysen etter hver begynte å bli slitt og "lekke", som skapte sot. Han sa det generelt gjaldt diesel. 

Så litt nysgjerrig på hva som er vanlig livslengde på slike dyser, da jeg har forstått at det er en slite del? Noen jeg kan gjøre for å øke livslengden på disse? Vill dieseltilsettninger forebygge slitasje?(bruker Alron jevnlig)

Og når de begynner å feile, hvordan vill man oppdage det?

Ja, dyser er en slitedel, og det varierer en hel del fra bil til bil, hvor mye belastning de har, men og kvaliteten på dieselen og filterløsningen. Alron har noen tilsetninger som helt klart vil hjelpe på levetiden. Jeg bruker qmi dieselforbedrer siden den fungerer og er rimelig i bruk. Er det ståltank på bilen er det ekstra viktig å bruke tilsetning, bytte filter regelmessig samt foreta inspeksjon på tank og fyllerør, at det ikke ruster hull som sender fukt inn til drivstoffet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva levetiden på en dyse er varierer. Min bil har gått 244 000 og er fra 2009. Har ennå ikke hatt problemer med dyser. En annen bil jeg hadde var halvparten så gammel og nesten halve kilometerstanden hadde jeg en defekt dyse på.

Så lenge man er nøye med vedlikehold så bør dem vare like lenge som resten av bilen. Men det krever at du ikke har kondens, diesel med dårlig kvalitet osv. Dette kan inntreffe uten at du vet om det.

Det er i alle fall ikke uhørt at en 10 år gammel bil har problemer med dyser. Hvorvidt alle disse tilsetningsstoffene man kan kjøpe hjelper skal jeg ikke uttale meg om. Det er i alle fall på det rene at dieselfilter bør skiftes jevnlig. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...