Gå til innhold

Fikk tilsendt feil vare


Anbefalte innlegg

Hei

Fikk tilsendt feil vare av et ganske stort selskap. Når jeg klager og ønsker returnere varen skriver de at jeg må skrive ut en returlapp for å sende varen tilbake og dra 10 + km til et postkontor for å sende varen tilbake.

Tingen er at jeg har ingen skriver, så får ikke skrevet ut returlapp. Er det ikke selgers ansvar å sende returlapp sammen med produktet? Jeg har heller ingen bil så får ikke kjørt de 10 km til postkontoret de ønsker jeg sender fra. 

Jeg hentet pakken på nærmeste postkontor her jeg bor så det virker helt rart at de vil jeg skal dra så langt for å sende pakken tilbake. Kan de virkelig kreve det?

 

Stor takk til alle som svarer

Endret av Galaxyx32
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke en arbeidsplass, venn, bekjent, familiemedlem eller noen som eier en skriver? Må jo være 100 ganger enklere enn å krangle med butikken om å sende en returlapp. Sparer nok masse tid også :) 

Har de begrunnet hvorfor de vil du skal levere på et spesifikt kontor? Så lenge pakken kommer i retur til butikken så kan det umulig å ha noe å si hvor det blir levert fra vel?  

Lenke til kommentar
barezell skrev (1 minutt siden):

Har du ikke en arbeidsplass, venn, bekjent, familiemedlem eller noen som eier en skriver? Må jo være 100 ganger enklere enn å krangle med butikken om å sende en returlapp. Sparer nok masse tid også :) 

Har de begrunnet hvorfor de vil du skal levere på et spesifikt kontor? Så lenge pakken kommer i retur til butikken så kan det umulig å ha noe å si hvor det blir levert fra vel?  

Kan høre rundt om noen har en skriver. Men det er vel ikke mange som har det hjemme. Jeg mener allikevel at det er noe selger må sende til meg når de har gjort en stor feil. 


Eneste de skrev var at jeg måtte sende pakken på et UPS tilgangspunkt, noe som var 10+km unna meg. Jeg har ikke anledning til å komme meg dit, da jeg ikke har bil. Jeg hentet pakken som sagt på nærmeste postkontor så jeg mener jeg skal få returnere pakken der jeg hentet den.

 

Her er det jo selger som gjør ting ekstra vanskelig for meg. 

Lenke til kommentar
Galaxyx32 skrev (1 minutt siden):

Kan høre rundt om noen har en skriver. Men det er vel ikke mange som har det hjemme. Jeg mener allikevel at det er noe selger må sende til meg når de har gjort en stor feil. 


Eneste de skrev var at jeg måtte sende pakken på et UPS tilgangspunkt, noe som var 10+km unna meg. Jeg har ikke anledning til å komme meg dit, da jeg ikke har bil. Jeg hentet pakken som sagt på nærmeste postkontor så jeg mener jeg skal få returnere pakken der jeg hentet den.

 

Her er det jo selger som gjør ting ekstra vanskelig for meg. 

Trodde de fleste hadde det hjemme eller i det minste på jobb, men mulig jeg tar feil. Jeg bare tenker at det er ikke vits å gjøre ting vanskeligere enn det er. Det sagt så burde de absolutt være villig til å strekke seg litt når det er de som har gjort feilen. Det burde f.eks være mulig å få riktig vare og returlapp tilsendt samtidig. Så kan du bare bruke esken og sende den feilsendte varen i retur. 

Høres jo sprøtt ut med postkontoret. Om UPS leverer i nærheten av deg, burde de jo også plukke opp. Om de sendte pakke med posten til deg så er det snodig å kreve UPS på retur.  

Hvis det er et stort selskap så kan det typisk være veldig klare rutiner på slike ting og de som sitter på kundesenter har lite til ingen frihet til å gjøre ting utenom å følge reglene som er satt. Det kan dessverre være vanskelig. Man må nesten bare prøve ta kontakt, kanskje gjerne flere ganger til man møter en på kundesenteret som er villig til å hjelpe. 

Ellers virker en velskrevet kritisk/saklig facebook post på butikken sin side være et effektivt virkemiddel i 2023 😛  

Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (6 minutter siden):

Det skal stå en kode, evt kollinummer på den lappen - tar du dette med deg på postkontoret kan de skrive lappen ut for deg (med mindre det er post i butikk eller noe som ikke har skriver)

 

edit: ring og sjekk der du skal sende fra først

Åja, det visste jeg ikke. Takk!

 

Ang postkontoret så er det så langt vekke at det vil koste meg en del om jeg skulle bli kjørt dit, da må vel selger dekke det? Usikker på om de vil gjøre det pga de virker ha ganske dårlig kundeservice.. Men de kan vel uansett ikke kreve at jeg drar så langt for å sende en pakke? Hvilke rettigheter har jeg her?

Lenke til kommentar
Galaxyx32 skrev (1 minutt siden):

Hvilke rettigheter har jeg her?

Forbrukerkjøpsloven pgf 30:

Sitat

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

https://lovdata.no/lov/2002-06-21-34/§30

 

Skriv at du må ha adresselapp for sending med Posten fordi du ikke har bil og henvis til det jeg skrev over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...