Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fikse utvendig ripe selv? ... og deretter keramisk coating


minimax

Anbefalte innlegg

Vi har en utvendig ripe på dør som jeg lurer på om jeg kan fikse selv. Profesjonell reparasjon innebærer omlakkering av hele døra grunnet mulige fargevariasjoner, så dette koster ganske mye.
Ripa er ganske tynn, men synlig som en lys strek på en ellers mørkegrå bil. Jeg innbiller meg at klarlakken har fått en "rift" som gjør at lyset reflekteres annerledes og dermed gjør den synlig. Men jeg kan jo ikke vite om selve fargelakken er berørt heller (kanskje jeg må gå over med ei god lupe først?).

Er dette noe jeg kan gjøre mindre synlig selv, uten profesjonelt utstyr, tidligere erfaring og at det koster skjorta og risikerer å skade bildøra enda mer? Vi har original lakkstiftsett (2 deler: basecoat og clear coat) fra bilprodusenten, så kanskje denne kan brukes etter at omrdet rundt ripa er polert ned først?

Jeg kan legge til at vi også vurderer å få bilen keramisk forseglet (på verksted) og da vasker og polerer de bilen først. Hvis vi da først fikser ripa på best mulig vis, ville ikke denne da bli "innkapslet" og denne "riften" ytterligere fylt opp av keramikkforseglingen slik at iallefall det ytterste laget med klarlakk blir "lappet sammen" (mer eller mindre iallefall)?

Endret av minimax
Lenke til kommentar
  • minimax endret tittelen til Fikse utvendig ripe selv? ... og deretter keramisk coating
Videoannonse
Annonse

Enig med deg om man allikevel skal lakkere det profesjonelt. Men tenkte å spare de pengene og heller gjøre ripa litt mindre synlig selv. Altså, gjøre det penere, men uten å risikere enda mer skade.

Jeg har sett den og noen andre Youtube-videoer om temaet men er litt usikker på hvor seriøse de er. Bilen er ganske ny, så jeg har ikke lyst til å "prøve og feile" for mye, men heller gå for en "forsiktig" løsning om mulig hvis du forstår.

Lenke til kommentar
minimax skrev (56 minutter siden):

Vi har en utvendig ripe på dør som jeg lurer på om jeg kan fikse selv. Profesjonell reparasjon innebærer omlakkering av hele døra grunnet mulige fargevariasjoner, så dette koster ganske mye.
Ripa er ganske tynn, men synlig som en lys strek på en ellers mørkegrå bil. Jeg innbiller meg at klarlakken har fått en "rift" som gjør at lyset reflekteres annerledes og dermed gjør den synlig. Men jeg kan jo ikke vite om selve fargelakken er berørt heller (kanskje jeg må gå over med ei god lupe først?).

Er dette noe jeg kan gjøre mindre synlig selv, uten profesjonelt utstyr, tidligere erfaring og at det koster skjorta og risikerer å skade bildøra enda mer? Vi har original lakkstiftsett (2 deler: basecoat og clear coat) fra bilprodusenten, så kanskje denne kan brukes etter at omrdet rundt ripa er polert ned først?

Jeg kan legge til at vi også vurderer å få bilen keramisk forseglet (på verksted) og da vasker og polerer de bilen først. Hvis vi da først fikser ripa på best mulig vis, ville ikke denne da bli "innkapslet" og denne "riften" ytterligere fylt opp av keramikkforseglingen slik at iallefall det ytterste laget med klarlakk blir "lappet sammen" (mer eller mindre iallefall)?

Om du gjør som @sedsberg sier vil du få et bedre inntrykk av hva du må lakkere. Det finnes gode guider på hvordan du tar steinsprut og om du er en nøyaktig type kan du gjøre et forsøk ved å fylle med lakk, legge klarlakk og bruke våtslipekloss og papir.

Sjekk denne:

http://forum.saabturboclub.net/viewtopic.php?t=36525

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takk for lenke.
Virker litt skummelt på en ellers pen og ny bil, men kanskje en god ide å prøve seg på mindre riper først, og på eventuelt steder som ikke er så synlige (innenfor dørene osv.).

Er det noen her som har prøvd å reparere riper selv (enten dype, eller kun de i lakken som Sedsberg nevnte) og kan fortelle hvordan resultatet ble og egne erfaringer?
Når det gjelder små riper i lakken (som blir usynlige så lenge man spruter vann på området) -vil de forsvinne om man gnikker med polish? Jeg har en Autoglym "Super resin polish" og tilhørende mikrofiber poleringsklut -kan dette brukes?

Lenke til kommentar

Fjerner svært lite riper med håndpolish. For grovere riper må du våtslipe, f.eks 1500, 3000, deretter full 3-stegs korrigering. Utstyr for alt dette kan fort koste deg 10-15 tusen, må ha mye pader, polish, både DA og roterende maskin. Deretter trenger man kunnskap om hvordan man gjør det .

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å uttale seg helt sikkert så lenge jeg ikke har sett stripen, men som skrevet tidligere:
Vann gir en indikasjon på dette. Ut fra det jeg forstår så er ikke ripen styggere enn at store deler av den kan rubbes / poleres bort. Dersom du må fylle i lakk så anbefaler jeg sterkt at du bruker en fine-line pen. Denne har en svært tynn spiss og en liten lakkbeholder. Dette gjør at det er enklere å fylle i ripen uten at det blir masse søl utenfor der lakken faktisk skal være. Dessuten unngår du at det kommer for mye lakk. 

Google "lakkpenn" eller "fine-line pen" så kommer det opp der de har den. Koster mellom 200 og 300 kr.

Når det kommer til om lakkbehandlingen vil dekke stripen så er svaret både ja og nei, det kommer an på hvordan den er satt sammen. Altså om det er en glasscoating eller en ren keramisk coating. Med glasscoating så mener jeg ikke at den er beregnet for glass / vinduer, men at den består hovedsakelig av quartz / glasskomponenter.

921-1.jpg

Lenke til kommentar
minimax skrev (På 13.10.2023 den 3:36 PM):

Enig med deg om man allikevel skal lakkere det profesjonelt. Men tenkte å spare de pengene og heller gjøre ripa litt mindre synlig selv. Altså, gjøre det penere, men uten å risikere enda mer skade.

Jeg har sett den og noen andre Youtube-videoer om temaet men er litt usikker på hvor seriøse de er. Bilen er ganske ny, så jeg har ikke lyst til å "prøve og feile" for mye, men heller gå for en "forsiktig" løsning om mulig hvis du forstår.

Hvis skaden er i klarlakken så ville jeg prøvd å polere ripa med maskin først med rupes blå og gul.

er ripa dypere enn klarlakken så ville jeg dratt til mikroskadeverksted og betalt en tusenlapp eller to for å fikset det. 
brukte ett selv i Oslo, som var helt rå på å matche fargen så det var umulig å se hvor skaden opprinnelig var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...