Gå til innhold

Løst - OpenWrt - DHCP lease på Lan gir disconnect


N|troXx

Anbefalte innlegg

Hei,

har en OpenWrt router stående, her har jeg dual stack ipv4/6, og 12 timers DHCP lease tid basert på bruksanvisning.

Har Nextgentel fiber og fiberen går rett inn i router via SFP port. får da tildelt et /56 prefiks, og videresender et 64 nett på lan siden.

Skal inn med VLAN segmentering på sikt.

 

Hver kveld så får jeg disconnect siden DHCP lease går ut (lite bruk av pc på morgenen innenfor de her 12timers intervall). Til og med på klienter som har statisk ipv4.  Verste er windows maskin som p.t. står med trådløskort, her får jeg en disconnect på nettet. Og eneste som står i syslog er DHCP renew. og alt ser fint og flott ut. 

Så jeg er forundret over at klienter mister nett og internett ved dhcp fornyelse, siden jeg trodde klienter fornyet halvveis osv for å slippe at ting får "time-out". 

Noen som kan ha ideer om hvordan jeg skal finne ut av dette? kjipt å sitte ved TV og få disconnect ved streaming av en god film osv, eller bli kastet ut av et onlinespill på pc.

Endret av N|troXx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja jeg er sikker, har dhcp pool satt lik 12timer lease tid, etter bruksanvisning på OpenWrt sin side for at IPV6 skal funke fint.

 

Og det er bare å følge timer på clienter som teller ned til null (tydeligvis så er det ikke noe refresh halvveis), og pof, så forsvinner nett på klientene i noen sekunder..

Lenke til kommentar

jeg synes det virker rart at du også har problemer med klienten med statisk ip, det vil jo ikke være noe lease på ipadressen som går ut der, så hvorfor skulle den være berørt dersom det var dhcp på LAN som er problemet?

 

dhcp renew meldingene blir sendt som unicast direkte til dhcp serveren de tidligere har fått en ipadresse ifra via dhcp, dersom den ikke får svar på disse unicast meldingene om å fornye eksisterende ip så vil den time ut og gå over til å sende en broadcast melding hvor den ber om å få tildelt en ipadresse i stedet for å fornye en eksisterende ipadresse.
Har du klart å blokkere unicast trafikken mot dhcp serveren din?

 

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
N|troXx skrev (På 12.10.2023 den 12:43 PM):

Hei,

har en OpenWrt router stående, her har jeg dual stack ipv4/6, og 12 timers DHCP lease tid basert på bruksanvisning.

Har Nextgentel fiber og fiberen går rett inn i router via SFP port. får da tildelt et /56 prefiks, og videresender et 64 nett på lan siden.

Skal inn med VLAN segmentering på sikt.

 

Hver kveld så får jeg disconnect siden DHCP lease går ut (lite bruk av pc på morgenen innenfor de her 12timers intervall). Til og med på klienter som har statisk ipv4.  Verste er windows maskin som p.t. står med trådløskort, her får jeg en disconnect på nettet. Og eneste som står i syslog er DHCP renew. og alt ser fint og flott ut. 

Så jeg er forundret over at klienter mister nett og internett ved dhcp fornyelse, siden jeg trodde klienter fornyet halvveis osv for å slippe at ting får "time-out". 

Noen som kan ha ideer om hvordan jeg skal finne ut av dette? kjipt å sitte ved TV og få disconnect ved streaming av en god film osv, eller bli kastet ut av et onlinespill på pc.

Fant du ut av dette?

En måte å sette fart på feilsøkingen er å sette *ned* lease-time drastisk. Typ 10 minutter. Da slipper du å vente et halvt døgn for å se effekt av det du har testet.

Må selvfølgelig gjøres når du ikke forstyrrer andre på nettet.. ;) 

Lenke til kommentar
  • N|troXx endret tittelen til Løst - OpenWrt - DHCP lease på Lan gir disconnect

Hvilken versjon av openwrt bruker du? Jeg installerte 21.02 da det var nytt men endte med å rulle tilbake til 19.07 på grunn av spontane nettutfall for alle ios-dingser. Fant en evig lang sutretråd på ios-forumet. Har ikke sjekker hvordan det ble løst men nå har jeg 23.05 og bortsett fra litt knot for å få telenors IPTV-løsning så er alt helt strøkent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...