Gå til innhold

Forbedre Karakterer Etter Fullført Grad


Pame

Anbefalte innlegg

Jeg fullførte en sivilingeniørgrad denne våren, men er misfornøyd med karakterene. Jeg begynte i fast jobb i høst, men målet er å få jobb i en av de fire store (EY, Deloitte, KPMG og PwC), og der trenger man gode akademiske resultater selv om man har arbeidserfaring. Har et karaktersnitt på ca. 3.4 nå, men vet at de ønsker 4 eller høyere i snitt som regel.

Planer er derfor å forbedre karakterer fra graden ved siden av jobb. Problemet er at det ikke er mulig å få endret karakterer fra master når man først har fullført studiet (har spurt universitetet om dette), og min eneste mulighet er derfor å dokumentere de nye karakterene med en karakterutskrift. Dessverre er jeg litt redd for at potensiell arbeidsgiver bare hiver søknaden i søpla etter å ha sett på vitnemålet og ikke gidder å se på karakterutskriften. Eventuelt kunne det også tenkes at de har egne systemer som automatisk filtrerer ut søknader basert på karaktersnitt på vitnemålet.

Lurer derfor på om noen har erfaring rundt det å forbedre karakterer etter man har fullført graden? Akkurat nå føles det litt som at resten av livet er ødelagt fordi karakterene fra studiet ikke strekker helt til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ganske vekkasta energi å forbetre enkeltfag for å få den nye karakteren som karakterutskrift.
Ein arbeidsgivar som er veldig opphengt i karakterane vil uansett stille spørsmål ved kvifor du ikkje fekk gode karakterar fyrste gongen du prøvde, så tilleggsdokumentasjon på at du fekk betre karakter ved forsøk nummer to er nok ikkje så mykje verdt.

Då ville eg mykje heller ha satsa på tilleggsutdanning som passar med mastergraden din, enten ved at du spisser deg og tek enkelte emner i retning av doktorgrad (og kanskje du også forstetter og tek doktorgraden) eller ved at du bygger ut formalkompetansen din i bredda. Som sivilingeniør så er det då kanskje mest nærliggande å ta nokre fag innafor økonomi eller personalleiing.

I tillegg bør du også jobbe for å få best mogleg attest og skotsmål frå noværande arbeidsgivar. Sjølv om enkelte er veldig opphengte i karkaterar så blir karakterane mindre og mindre verdt etterkvart som åra går. Når du har fått deg nokre år med erfaring så er det nesten ingen som tilsetter basert på karakterar som ligg mange år tilbake i tid, då tilsett dei basert på det arbeidet du har utført i nyare tid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...