Gå til innhold

Må vente 2 måneder for å levere inn El-sykkel til reklamasjon. Innafor?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte meg en Jason Mamos+ i Mai i år (2023) jeg sendte video og info om problemet til E-Wheels, Jeg har ikke hatt sykkelen i 6 måneder engang.

De sa blant annet dette: Basert på videoen kan det høres ut som at motoren/aksling er defekt.

 

De ba meg booke time hos deres servicepartner E-Mexx på Alnabru, De tar ikke imot drop in, Men de har ikke ledig time før i desember. Og hvis jeg velger å levere den I Hokksund der E-Wheels holder til skriver de at det kan ta 5-6 uker der også.

Mest sannsynlig så er dette reklamasjon, Sykkelen er vedlikeholdt godt, kun brukt på asfalt og grus. Den har ikke hatt noen store anstrengelser, Alt på sykkelen er helt og pent. Så er det innafor å måtte vente 2 måneder for og få levere sykkelen for så å få beskjed om det er reklamasjon eller ikke? Jeg syntes det er litt urimelig når det er ganske åpenbart at det er en reklamasjon når aksling/motor ryker på en el-sykkel som ikke engang har vært brukt i et halvt år.

Endret av Eriksendrul
Lenke til kommentar
  • Eriksendrul endret tittelen til Må vente 2 måneder for å levere inn El-sykkel til reklamasjon. Innafor?
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven inneholder vel en frase ala "innen rimelig tid" i sammenheng med avhjelp (reparasjon/bytte). Forbrukertilsynet har gjort avgjørlser der de bestemmer tiden, basert på gjenstanden, hvor viktig gjenstanden er for kunden, kostnad for selger og om kunde har fått lånegjenstand.

F.eks en PC skal fikses/byttes innen 5-6 uker uten lånepc, mens en mobil vil ha vesentlig kortere frist. Avhengig av hvor mye du bruker elsykkelen, så tipper jeg ca 6-8 uker uten lånesykkel er rimelig, noe mer er urimelig. 

Du kan sjekke tidligere saker her: https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak-for-2021

Lenke til kommentar
Eriksendrul skrev (På 9.10.2023 den 9:13 PM):

Jeg syntes det er litt urimelig når det er ganske åpenbart at det er en reklamasjon når aksling/motor ryker på en el-sykkel som ikke engang har vært brukt i et halvt år.

Det er vel ikke uvanlig når man kjøper noe fra ewheels. Ved kjøp hos en seriøs forhandler går reklamasjoner greit.

Endret av zanta
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (På 10.10.2023 den 8:40 PM):

F.eks en PC skal fikses/byttes innen 5-6 uker uten lånepc, mens en mobil vil ha vesentlig kortere frist. Avhengig av hvor mye du bruker elsykkelen, så tipper jeg ca 6-8 uker uten lånesykkel er rimelig, noe mer er urimelig.

Det er ikke riktig.

Hvis det forventes at retting vil ta mer enn en uke, har kunden krav på cirka tilsvarende lånegjenstand. Det vil si at for en PC kan 5-6 uker gjerne regnes som rimelig tid hvis kunden på forespørsel har fått lånegjenstand.

For elsykkel kan det godt være at 6-8 uker er rimelig tid, men da kun hvis kunden har fått låne en elsykkel i mellomtiden.

Hvis kunden ikke får lånegjenstand, på tross av at hen har forespurt det, er alt over en uke urimelig tid.

Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (1 time siden):

Hvis det forventes at retting vil ta mer enn en uke, har kunden krav på cirka tilsvarende lånegjenstand.

Nukleosid skrev (1 time siden):

Hvis kunden ikke får lånegjenstand, på tross av at hen har forespurt det, er alt over en uke urimelig tid.

Tja, er du ekspert på forbrukerkjøpsloven? Lånegjenstand ved mer enn en uke gjelder bare

Sitat

hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

Se forbrukerkjøpsloven pgf 30 4. ledd.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (På 13.10.2023 den 7:20 PM):

Tja, er du ekspert på forbrukerkjøpsloven? Lånegjenstand ved mer enn en uke gjelder bare

Se forbrukerkjøpsloven pgf 30 4. ledd.

Jeg har jobbet i et yrke der vi forholdt oss til Forbrukerkjøpsloven hver dag i over 20 år, og har mye både praktisk og teoretisk erfaring.

Jeg svarte uansett på Axefjord sin påstand om rimelig tid med eller uten lånegjenstand, som var helt feil.

For å svare på ditt sitat;

En kostnad eller ulempe som er større for selger, enn den ulempe som påføres kunde, er for eksempel hvis det er en spesialbestilt ting som det er vanskelig eller urimelig dyrt å oppdrive, eller som av andre grunner er praktisk vanskelig å tilby (pga. store fraktkostnader som følge av vekt eller størrelse, montering eller lignende).

For helt vanlige salgsvarer, som elsykler (som diskuteres i denne tråden), mobiler, datamaskiner og lignende, skal det mye til for at selger skal fritas fra kravet om å tilby en lånegjenstand. Det er ikke noe som sier at kunde har krav på helt lik gjenstand, bare noe som gir kunde mulighet til å utføre de samme oppgavene som tingen de har kjøpt, på en tilfredsstillende måte. Enhver selger av disse og lignende ting, bør ha et passende antall eksemplarer tilgjengelige for utlån til kunder som reklamerer.

Det er imidlertid ikke et krav om at selger skal tilby lånegjenstand uoppfordret, men skal ha mulighet til å tilby kunde en lånegjenstand om kunde etterspør dette.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...