Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hull i loven (angående salg av skogs-eiendom) ?


lada1

Anbefalte innlegg

Jeg oppdaget noe morsomt her om dagen:

en sier på landbruks-kontoret i kommunen at det er vanskelig å få godkjent salg av en utmarks-teig til tilgrensende eiendommer. Imidlertid, så sier de på teknisk etat at det er enkelt å få gjennomført grense-justeringer basert på påstander om at det er feil i offentlige eiendoms-kart (kartverket).

Er det noe som skurrer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 hours ago, Dubious said:

https://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsgrenser/feil-grenser-i-eiendomskartet

Høres ikke så enkelt ut for meg, siden det må dokumenteres. 

For meg høres det såre enkelt ut når jeg fikk referert at de sa på teknisk etat at partene måtte komme til enighet. Her er det visst kommunen som formelt avgjør - etter at partene er blitt enige.  En abdiserte og overlot tingene til privat initiativ 🙂 En sa at det finnes masse feil i matrikkelen og som eierne selv må finne ut av og bli enige om.

Jeg påstår ikke at dette er almen praksis i hele Norge - men det finnes tydeligvis eksempler. Den aktuelle historien gjelder et relativt stort område (over 200 dekar). Ikke noe "hyttetomt" 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Hvis man skal dele en skogeiendom kreves tillatelse fra det offentlige, jordlova § 12. Forskriftshjemmelen om at grensejustering ikke krever tillatelse i tilfeller bestemt av departementet er ikke brukt. 

Situasjonen per i dag er altså at hvis en skogeiendom skal deles, så må man ha delingstillatelse. Dette gjelder uavhengig av om delingen er et salg, en arealoverføring, eller en grensejustering. Legg her merke til at hvis man krever grensejustering er det et krav etter matrikkelforskriften § 34 at man legger ved erklæring fra kommunen om at grensejusteringen ikke utløser plikt til å søke om delingstillatelse. Videre kan en grensejustering ikke medføre økning eller reduksjon av areal med mer enn 5 % og aldri mer enn 500 kvadratmeter. 

Det er riktig at noe skurrer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, krikkert said:

Hvis man skal dele en skogeiendom kreves tillatelse fra det offentlige, jordlova § 12. Forskriftshjemmelen om at grensejustering ikke krever tillatelse i tilfeller bestemt av departementet er ikke brukt. 

Situasjonen per i dag er altså at hvis en skogeiendom skal deles, så må man ha delingstillatelse. Dette gjelder uavhengig av om delingen er et salg, en arealoverføring, eller en grensejustering. Legg her merke til at hvis man krever grensejustering er det et krav etter matrikkelforskriften § 34 at man legger ved erklæring fra kommunen om at grensejusteringen ikke utløser plikt til å søke om delingstillatelse. Videre kan en grensejustering ikke medføre økning eller reduksjon av areal med mer enn 5 % og aldri mer enn 500 kvadratmeter. 

Det er riktig at noe skurrer. 

Intensjon og teori er en ting - men lover/regler kan ha utilsiktede muligheter. Min oppfatning er (spesielt i små kommuner) at det er godt mulig å få gjennomslag på at matrikkelen/eiendoms-kart inneholder store feil dersom alle impliserte eiere/naboer er enige om dette. Den aktuelle saken, som jeg fikk høre om, var at gamle papirer understøttet at ca halvparten av en (landbruks-)eiendom egentlig tilhørte naboen og eventuelle nyere papirer forsvant under krigen (tysk bombing). Da var det mye fritt fram å "synse" seg fram til enighet partene imellom. Betaling/mot-ytelser kunne selvsagt hjelpe frem enighet 🙂   Noe som skurrer?

Også kartverket innrømmer at store (gamle) feil kan forekomme i eiendoms-grenser/matrikkelen:

https://www.kartverket.no/eiendom/eiendomsgrenser/feil-grenser-i-eiendomskartet

Skolelærdom i juss gjelder vel ikke alltid 🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...