Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nå har jeg rota meg inn en knipe. Hjelp!


Gjest 57f73...52d

Anbefalte innlegg

Gjest 57f73...52d

Jeg har klart å vikle meg inn i en kjip og kostbar situasjon og lurer på nå om jeg har noen som helst rettigheter. Akkurat nå sliter jeg også med å skille mellom saken og egne følelser, så jeg beklager om jeg har med detaljer som er irrelevante for sakens kjerne.

* Jeg er en alenemamma, snart 40 år, og har en tenåring på ungdomsskolen i hus.

* Frem til 2019 hadde jeg hatt 16 adresser gjennom livet. Siden 2013 hadde jeg flyttet tre ganger fordi huseierne solgte leiligheten vi bodde i og ny huseier skulle bruke rommet selv. Eks svigermor ønsket at barnebarna skulle ha forutsigbarhet og kjøpte derfor en leilighet til oss med løfte om at vi aldri måtte flytte igjen. Har leid leilighet av ekssvigermor siden 2019.

* Mottar AAP, mottatt bostøtte siden 2015

* Får også omskolering og må flytte vekk fra øyen jeg bor på i 2025 for å starte i ny jobb (jeg bor på en liten plass og denne industrien er ikke tilgjengelig her jeg bor). Hadde derfor begynt å spare til denne flytteprosessen. Jeg MÅ bo her i mellomtiden.

* Jeg er klar over at jeg er veldig heldig, men dette fører også til at jeg lett lar meg overkjøre da jeg er redd for å virke utakknemlig og egoistisk.

I mai kom eks svigermor og sa at nå var det på tide å flytte med begrunnelse om at tanten hennes hadde dødd og hun ønsket å kjøpe huset til tanten, men for å finansiere dette måtte hun selge leiligheten vi bodde i. Hun la til at hun visste dette var et brudd på løftet hun ga meg i 2019, men la til at mannen hennes hadde et naust vi kunne flytte til, hvilket jeg takket ja til for å slippe ny leilighetsjakt. Her skal det nevnes at naustet har vært brukt som helårsbolig i fire år, har høy standard og oppfyller alle krav til helårsbolig. Vi avtalte utflytting 1 august.

 I juni spurte jeg om å se naustet for å planlegge hvor møblene mine skulle stå. Jeg fikk da svar tilbake om at naustet var fullt møblert, og at jeg kunne bare selge alle mine møbler som ville forårsaket meg et totaltap på rett over 100k (da tatt med i betraktning hva jeg kjøpte de for, antatt tap og hva jeg må kjøpe tilbake når jeg flytter igjen om to år)

 Avtalen om flytting 1 august ble flyttet til 6 september med begrunnelse om at hun som bodde i naustet trengte tid til å pakke. Datteren til han som eier naustet var hun som bodde der, men hun hadde brutt leiekontrakten ved ikke ha betalt for seg på to år og de ville ha henne ut. Hun kjøpte til slutt leiligheten jeg skulle flytte fra. På visning for å se leiligheten ble vi enige om at hun skulle overta en håndfull av mine møbler og bruke disse i to år. Da fikk hun tid til å spare til egne møbler samtidig som jeg slapp å selge de.

 Flyttehelgen kom og jeg møtte opp. Det viste seg at leiligheten overhodet ikke var vasket ut av. Min eks svigermor hadde også mye personlige eiendeler hun nektet å fjerne, som har ført til at jeg ikke har fått plass til alle mine ting som fremdeles står i kasser. Etter flytting ringer eks svigermor og jeg får beskjed om at datteren hadde flyttet inn i leiligheten, men ønsket ikke møblene allikevel og at de måtte selges. For første gang satte jeg ned foten og sa at en avtale var en avtale. Hun svarte tilbake med å si at «etter alt jeg har hjulpet deg med så oppfører du deg slik?», hvorpå jeg svarte «jeg flyttet for at du skulle få kjøpe deg en hytte», og hun svarte med å si «jeg kunne jo bare kastet deg ut»…

 Så til sakens kjerne: Jeg har meldt flytting til folkeregisteret og må da søke om ny bostøtte, men da de har registrert at jeg oppholder meg i en fritidsbolig vil de ikke gi støtte til dette, ei heller får jeg strømstøtte.  Det betyr at jeg blir sittende igjen med en «inntekt» på 17k netto som jeg overhodet ikke klarer meg på. Jeg har sendt melding til huseier som skal «se på saken», men det hadde vært fint å vite hvilke forventninger jeg kan ha. Mtp måten eks-svigermor snakket til meg på nylig er jeg redd hun ikke kommer til å gidde å gjøre så mye. Jeg kan også legge til at to av naustene i samme rekke er gjort om til helårsboliger.

 Dersom dette ikke ordner seg kommer jeg til å flytte nok en gang, rett og slett fordi jeg ikke klarer meg på 17k i måneden og bostøtten er det som har fått meg gjennom de vanskeligste tidene. 

Anonymous poster hash: 57f73...52d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gud bedre for en smørje sier jeg.

Håper det løser seg 😊 

Men hadde jeg vært deg hadde jeg bodd i leiligheten jeg fikk (!) og heller søkt jobb i nærheten av den. Hvis du der hadde strømstøtteordning samt bostøtte og greide deg/dere bra økonomisk der; hvorfor flytte?

Skjønner den med ny jobb et annet sted men flytte til et naust med unger? Når en flytter så mye tenker jeg det ligger mer bak her, har flyttet MYE selv inntil jeg fant ut hva som funket bedre for meg. En må tåle litt av andre altså. 

Endret av thatguy83
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det ser ut som du har to problemer. 

1. Familien din viser ikke nok respekt til andre og du planlegger ikke godt nok. Det virker som om dere ga veldig kort varsel til leiebeboeren på naustet og hvis du ønsker å lage en avtale om at hun tar dine møbler så lager du en skriftlig avtale. Hun viste naturligvis ingen respekt ved å ikke vaske seg ut og svigermoren viste deg ikke respekt når hun ba deg selge dine ting sånn at du går 100K i tap. Og hadde du lest deg opp om bostøtte før du godtok å reise til nausten så hadde du ikke vært i denne knipen. 

2. Du har flyttet til en bolig som ikke kvalifiserer til bostøtte. Du vil også lide store tap for nye møbler hvis de kastes/selges og du har ingen steder å plassere dem. Hvis du betaler leie for naustet, så flytt ut og finn deg en leiebolig som kvalifiserer for støtte. Hvis ikke, så vil du trolig spare mer ved å bli der du er.

Svigermoren din har en hytte og trolig et hus, hun burde ha plass til noen av møblene dine. Det er det minste hun kan gjøre etter å ha kastet deg ut på kort varsel.

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest cb76a...346

Mitt aller viktigste spørsmål: Har du betalt markedsleie hos svigermor?

Hvis du har betalt lavere, så må vi være ærlige her.. Da har du hatt det som plommen i egget og BØR ha vært en smartere person å faktisk spart så du kan en dag i fremtiden klare deg selv..  Jeg kan ikke se for meg at noen som har barn ikke klarer å ta vare på seg selv først, selv om jeg vet det finnes.

Anyways..Dømmingen ute av veien.  Du har gjort det du kan, nå venter du svar.  Hvis du ser at du kan leie et annet sted og klare deg, så gjør det i 2 år til.

Men til noe annet, hvor er far? Betaler han bidrag?  1 barn er jo fort 6-7k i bidrag hvis du har barnet alene og tar utgiftene.  Og som en som kontrollerer økonomi til andre, så vet jeg at du kan fint få levekostnaden til et barn til 6k i bhg alder, og 2-3k i skolealder ( uten sfo)  med andre ord, bidraget betaler fullt for barnet, alt du legger ut for et potensielt sykedager og ekstra ting.   Og da sitter du igjen med deg selv.. Og det er noe du må klare å finne ut av.

masse lykke til.  Mye handler om selvkontroll og busjettering.  Har sett aleneforeldre klare seg på 18k med opptil 12k i leie.  Man lever nøkternt som fy..Men det går.
Nå vet jeg ikke situasjonen din, men du må ha masse lykke til, og ikke vær redd for å bruke NAV sin hjelp rundt økonomi og råd.

Anonymous poster hash: cb76a...346

Lenke til kommentar

Spørsmålet er jo også hvor hardt mot hardt du skal sette, men samtidig virker det som om ekssvigermor allerede er i gang med dette... Det er mye tvilsom praksis her fra hennes side som måten du ble kasta ut på og brudd på øvrige avtaler. Ettersom det fortsatt står igjen masse personlige eiendeler, så har du jo heller ikke den disponeringsretten du i utgangspunktet har krav på når du leier bolig. Da kan du jo holde igjen husleie ettersom dette fort er en vesentlig mangel. De kan heller ikke selge/kaste dine ting fra leiligheten uten videre.

Ang. naustet, så kan du jo ovenfor kommune/Nav henvise til at du har blitt opplyst av huseier at det er brukt som helårsbolig og det dermed var rimelig for deg å anta at alt var ok. Samtidig ber du om hjelp til å finne bolig dersom de allikevel ikke godtar at dette er en bolig.

Lenke til kommentar
Gjest 57f73...52d
Gjest cb76a...346 skrev (8 timer siden):

Mitt aller viktigste spørsmål: Har du betalt markedsleie hos svigermor?

Hvis du har betalt lavere, så må vi være ærlige her.. Da har du hatt det som plommen i egget og BØR ha vært en smartere person å faktisk spart så du kan en dag i fremtiden klare deg selv..  Jeg kan ikke se for meg at noen som har barn ikke klarer å ta vare på seg selv først, selv om jeg vet det finnes.

Anyways..Dømmingen ute av veien.  Du har gjort det du kan, nå venter du svar.  Hvis du ser at du kan leie et annet sted og klare deg, så gjør det i 2 år til.

Men til noe annet, hvor er far? Betaler han bidrag?  1 barn er jo fort 6-7k i bidrag hvis du har barnet alene og tar utgiftene.  Og som en som kontrollerer økonomi til andre, så vet jeg at du kan fint få levekostnaden til et barn til 6k i bhg alder, og 2-3k i skolealder ( uten sfo)  med andre ord, bidraget betaler fullt for barnet, alt du legger ut for et potensielt sykedager og ekstra ting.   Og da sitter du igjen med deg selv.. Og det er noe du må klare å finne ut av.

masse lykke til.  Mye handler om selvkontroll og busjettering.  Har sett aleneforeldre klare seg på 18k med opptil 12k i leie.  Man lever nøkternt som fy..Men det går.
Nå vet jeg ikke situasjonen din, men du må ha masse lykke til, og ikke vær redd for å bruke NAV sin hjelp rundt økonomi og råd.

Anonymous poster hash: cb76a...346

OP her. 

Jeg betaler markedsleie på 9500 i måneden. Bor på en liten øy i "ingenmannsland". Har ikke mistet en eneste betaling, og har hatt nok til å ta med barna på kjekke ferier, på tross av en veldig lav inntekt. Jeg bare bruker ikke penger på mye annet ellers.

Barnefar betaler 1k i bidrag mot at han betaler barnas fritidsaktiviteter. Mye mindre enn det han egentlig burde betale, men vi er gode venner og det ønsker jeg ikke å ødelegge. 

Når det er sagt blir spørsmålet i grunn litt mer spesifisert, og nå som jeg har fått gårsdagen litt på avstand kan jeg pongtere dette nærmere: 
Jeg leier nå et naust som jeg antok var en helårsbolig da det er det den har vært brukt til de siste fire årene mens den har vært utleid. Det skulle ikke vært et behov å sjekke husbanken sine regler, da det er irrelevant om jeg har gjort det eller ikke. 

Hos skatteetaten står det følgende: 
"Brukes eiendommen til annet enn fritidsformål deler av året, er det avgjørende om eiendommen etter en helhetsvurdering fremstår som fritidsbolig. Leies eiendommen ut som fast bolig, eller brukes den til andre formål deler av året, mister den lett preg av å være fritidsbolig, se f.eks. URD 2. mars 1989 (Nord-Hedmark herredsrett) i Utv. 1989/391. Dette gjelder spesielt hvis den øvrige bruken er mer intens, slik utleiebruk som fast bolig normalt er, se Ot.prp. nr. 4 (1986-87) pkt. 4.6.3 side 27.

Om et tilfelle hvor eiendom ble utleid til fast bolig i 9 måneder, men både før og etter ble brukt som fritidsbolig av eierne i tillegg til at den skulle utleies til fritidsbruk ca. 2 måneder i året, se BFU 18/2010. (Brukstiden på 9 måneder som fast bolig kunne ikke medregnes i eierens brukstid som fritidsbolig. Brukstiden både før og etter denne perioden kunne derimot anses som brukstid etter fem-årsregelen i sktl. § 9-3 fjerde ledd.)"

https://www.skatteetaten.no/rettskilder/type/handboker/skatte-abc/2021/bolig--realisasjon/B-15.043/B-15.045/

For å svare Camlon:

Hun som bodde på naustet fikk beskjed i midten av mai om flytting 1 august, i kontrakten står det 1 måned oppsigelsestid. Hun hadde ikke betalt husleie de siste to årene, så de var veldig klar til å få henne ut. Jeg glemte også å ta med at hun hadde fått beskjed om å være ute til 1 september. Deretter skulle eks-svigermor bruke en uke på å reparere og "pusse opp" til ny innflytting, men leietaker flyttet ut samme morgen som vi flyttet inn. 

Kontrakter:

Jeg hadde vanlig husleiekontrakt fra huseiernes landsforbund i forrige leilighet og har det samme nå. De fleste avtalene har vi skriftlig gjennom meldinger. 

Eks-svigermor eier en leilighet sammen med mannen sin og så eier de et naust hver, i tillegg til hytten hun nå skal kjøpe. Så hun har ganske greit med lagring men har nektet å lagre noen av møblene. 


For å si det sånn. Akkurat nå føler jeg meg som frosken som blir lagt i kaldt vann og dør fordi jeg ikke merker at vannet blir varmere. Hadde jeg visst alt jeg visste nå i mai og sett vannet jeg skulle bli sluppet inn i, hadde jeg rømt for lenge siden. 

Anonymous poster hash: 57f73...52d

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Gjest 57f73...52d skrev (På 27.9.2023 den 7:01 PM):

Jeg leier nå et naust som jeg antok var en helårsbolig da det er det den har vært brukt til de siste fire årene mens den har vært utleid. Det skulle ikke vært et behov å sjekke husbanken sine regler, da det er irrelevant om jeg har gjort det eller ikke. 

Det spiller ingen rolle hva du mener eller hva som står på skatteetatens nettsider, hvis ikke naustet er godkjent som boligformål av kommunen. 

Det er ditt ansvar å undersøke og det kunne du lett gjøre på nett.  Bostøtte kan du trolig se langt etter, så det beste du kan gjøre er å be NAV fastsette barnebidraget, for jeg synes 1000 kr.mnd. er altfor lite, selv om han dekker utgifter til barnas  fritidsaktiviteter. Min mor fikk 590 kr./mnd  i barnebidrag  for meg til dekning av mat, klær, boutgifter,legehjelp, osv. på begynnelsen av 1980-tallet ( i følge papirer jeg fant da jeg rydda ut av min mors bolig etter at hun gikk bort for snart 5 år siden), så det sier litt om hvor  lite du egentlig får i barnebidrag.

Dette står på husbankens nettsider  under hva som kreves å få bostøtte. Det er det du må forholde deg til, for det er regler husbanken må forholde seg til, fastsatt av regjering og storting. 

"Boligen din må være godkjent av plan- og bygningsmyndighetene i kommunen, og som hovedregel må boligen være registrert som bolig i matrikkelen. Matrikkelen er det offentlige eiendomsregisteret.

https://seeiendom.kartverket.no/

 

Endret av Gufi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når det gjelder regelverket om bostøtte stiller bustøttelova § 5 krav til boligen. 

Boligen må være godkjent som bolig, det vil si helårsbolig. Fritidsbolig eller bygninger som er godkjent for andre formål må godkjennes som helårsbolig etter plan- og bygningsloven for å utløse rett til bostøtte. Boligen må være en selvstendig bolig med egen inngang. Den må ha eget bad, toalett, og matlagningsfasiliteter, og oppfylle behovet for døgnhvile. 

Dette er objektive krav. Hva du har trodd om boligen, og om du er i god tro, er ikke relevant. Det er ikke adgang til å gi dispensasjon fra kravet om at boligen må være godkjent som bolig. Å ta en kamp med kommunen på dette punktet er nytteløst. Skattelovens regler om beskatning av gevinst ved salg av helårsbolig/fritidsbolig er ikke relevante. 

Normalt vil det imidlertid utgjøre en mangel at eiendommen ikke er regulert til helårsbolig. Dette er en opplysningssvikt etter husleieloven §§ 2-3 og 2-4, og kan også være en rådighetsmangel etter § 2-17. Begge tilfeller utløser rett til redusert husleie etter husleieloven § 2-11 frem til utleier retter mangelen etter § 2-10. Utleiers manglende overholdelse av lovgivningen påfører deg et økonomisk tap i form av tapte sosialøkonomiske rettigheter. Rent objektivt sett tar utleier da også en antagelig ulovlig høy leie, da markedsleienivå forutsetter at leieboligen er godkjent for den utleide bruk. 

Din øvrige situasjon er det veldig lite å gjøre med. Du har flyttet i henhold til oppsigelsen, og da regnes den som godtatt (husleieloven § 9-7 tredje ledd). Dette er vel svigermors svakeste punkt - det er langt fra gitt at salg er lovlig oppsigelsesgrunn (ei heller er det gitt at hun hadde lov til å selge etter avtalen dere imellom). 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...