Gå til innhold

Særeie - kjøpt ny bolig


Gjest d7391...74f

Anbefalte innlegg

Gjest d7391...74f

Hei,

Giftet meg for en stund tilbake. Mannen min er bosatt i utlandet og er ikke norsk statsborger, men vi hadde vielse i Norge. Har planer om å få han hit. 

Har nylig kjøpt meg en bolig og lurer litt på det med særeie med boligen?

Når han bosetter seg her. Vil han eie en del av boligen? 

Ønsker råd om dette. Da jeg er ukjent på dette området siden han ikke er norsk statsborger og heller ikke bosatt seg her enda. 

 

 

Anonymous poster hash: d7391...74f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d7391...74f

Ok så uten ektepakt vil han automatisk eie halvparten av boligen?

Hvordan kan jeg opprette en ektepakt hvis han ikke har norsk fødselsnummer eller d-nummer?

Anonymous poster hash: d7391...74f

Lenke til kommentar
Gjest d7391...74f skrev (2 minutter siden):

Ok så uten ektepakt vil han automatisk eie halvparten av boligen?

Hvordan kan jeg opprette en ektepakt

Ektepakt eller særeie er noe man ordner FØR man gifter seg ikke etterpå.
I det øyeblikket man gifter seg er alt felleseie med mindre det er særeie.

Så for å få dette som særeie om dette ikke var fikset før dere giftet dere er nå advokatmat.
Er du organisert i et LO-forbund?
Om så bruk HELP advokatforsikringen du har.
Om ikke så fin en jurist som kan hjelpe deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest d7391...74f skrev (15 minutter siden):

Ja jeg er organisert i LO forbund.

Går du på hjemmesidene til HELP forsikring (help no) 
Sjekker at du har forsikring der (noe du mest sansynlig har)
Sender dem en melding så kontakter dem deg over helgen.

Jeg kan ikke garantere at du klarer å få huset som særeie, dette er noe advokatene må se på.
Jeg regner med at han du er gift med må gå med på at det skal være særeie.

Så jeg ønsker deg lykke til, og håper at alt løser seg :)

Lenke til kommentar
Gjest d7391...74f skrev (6 timer siden):

Ok så uten ektepakt vil han automatisk eie halvparten av boligen?

Anonymous poster hash: d7391...74f

Nei, og ved en eventuell skilsmisse så kan du kreve skjevdeling for verdier du hadde med deg inn i ekteskapet. Hvis du f.eks hadde en mill i egenkapital til boligen og han hadde null, så skal du få ut ditt før resten deles. Så ta vare på dokumentasjon. Det er verdier dere har opparbeidet dere i løpet av ekteskapet som skal deles likt mellom dere. At man automatisk overtar 50% av den andres eiendeler når man gifter seg er en utbredt misforståelse.

Sitat

Skjevdeling er et unntak fra regelen om likedeling av felleseie, og innebærer at en ektefelle med hjemmel i ekteskapsloven § 59 første ledd gis rett til å utta felleseieverdier han eller hun hadde fra før da ekteskapet ble inngått, eller senere har fått ved arv eller gave fra andre enn ektefellen

https://jusinfo.no/skilsmisse/skjevdeling/om-skjevdeling/

Endret av Mag ne
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mag ne har et greit svar. 

En nyttig oppsummering:

Quote

 

Begreper som felleseie, særeie, sameie og eneeie kan være forvirrende. Begrepene eneeie og sameie beskriver om en gjenstand eies av en person alene (eneeie) eller om gjenstanden eies av flere personer sammen (sameie). Ektefeller kan som alle andre eie ting alene eller sammen med andre.

Felleseie og særeie handler ikke om hvem som eier en ting. Felleseie og særeie er hjelpebegrepet som brukes ved avgjørelsen av hvordan formuen i ekteskapet skal fordeles når ekteskapet oppløses. Utgangspunktet er at verdien av felleseiet skal deles likt etter ekteskapsloven § 58. Unntak fra dette utgangspunktet gjelder for midler som ektefellen hadde med seg inn i ekteskapet eller som er gitt i gave fra andre enn ektefellen etter ekteskapsloven § 59.

https://advokatwulff.no/felleseie-saereie-sameie-og-eneeie/

 

 

Her er det ikke noe som tyder på at trådstarter ikke eier boligen 100%. Men hvis ikke annet blir (korrekt) avtalt vil boligen være "felleseie". Hvis trådstarter vil ha muligheten til å "skjevdele" etter ekteskapsloven § 59 bør hun ta vare på dokumentasjon på de midlene hun hadde da ekteskapet ble inngått og som ble brukt til boligkjøpet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...