Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er ferie å regne som ulønnet permisjon?


Malmern

Anbefalte innlegg

Har en litt kinkig situasjon.

I sommer så ble jeg sykemeldt i noen uker mens jeg ventet på MR pga. mistenkt skulderskade, heldigvis ingen permanente skader.

Dette skjedde rett før ferien som var planlagt i god tid i forveien, men var tilbake på jobb en uke før ferien.

Klarte selvfølgelig å få en kraftig influensa mens jeg var på ferie og fikk ny sykemelding, men den mener Nav at arbeidsgiver skal betale for, men jobben mener jeg ikke har vært tilbake i jobb nok tid for at de skal betale for dette.

Så kommer spørsmålet mitt:

Jeg ser at det står spesifisert hos Nav at man skal være tilbake i jobb i fire uker etter ulønnet permisjon for å ha rett på sykepenger, gjelder dette også etter ferie?

Kort fortalt:

Sykemeldt 3 uker, jobb 1 uke, 4 uker ferie (jobben hadde sommerstengt) og tilslutt 1 uke sykemelding.

Har jeg krav på sykepenger den siste uken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følger av folketrygdloven § 8-15 at en arbeidstaker mister retten til sykepenger som arbeidstaker hvis arbeidsforholdet avbrytes midlertidig i mer enn 14 dager. Permisjon regnes som avbrudd. 

Avvikling av lov- eller tariffbestemt ferie regnes ikke som et avbrudd i arbeidsforholdet. Heller ikke sykefravær eller fleksitidsavspasering regnes som avbrudd. Ut over dette vil alle typer fravær være avbrudd. 

Det er imidlertid to forskjellige frister her. Det ene er den som nevnes over. Det er relativt klart at du har krav på sykepenger. Den andre gjelder hvem som skal betale for det. 

Arbeidsgiver betalte en full arbeidsgiverperiode på 16 dager etter folketrygdloven § 8-19 da du var syk første gang. Da skal ikke arbeidsgiver betale for de første 16 dagene av sykefraværet ditt hvis du blir syk innen 16 dager etter at du har gjenopptatt arbeidet. 

Hvis arbeidsgiver ikke vil betale, send kravet om sykepenger til NAV. NAV plikter å betale sykepenger hvis arbeidsgiver ikke gjør det, så lenge du har krav på sykepenger, etter folketrygdloven § 8-22. 

Lenke til kommentar

Hvis du var tilbake i jobb før ferien så teller dette som gjenopptakelse av arbeid. 

Hvis du ble syk innen 16 kalenderdager etter at du gjenopptok arbeidet så skal det ikke telle som ny arbeidsgiverperiode. 

Ferie teller som periode i arbeid. Så lenge du har startet arbeidet før ferien. (Hvis du har vært sykemeldt helt fram til ferien og har gått direkte fra sykemelding til ferie så teller ferie ikke som periode i arbeid)

Du må med andre ord se på om det er mer enn 16 dager fra du gjenopptok arbeidet til du ble syk i ferien. 

Hvis du ble syk i starten av ferien så er det nav som skal betale. Hvis du ble syk i slutten av ferien så starter en ny arbeidsgiverperiode. Og arbeidsgiver har ansvar i 16 nye kalenderdager.

Endret av HW1
Lenke til kommentar
HW1 skrev (1 time siden):

Hvis du var tilbake i jobb før ferien så teller dette som gjenopptakelse av arbeid. 

Hvis du ble syk innen 16 kalenderdager etter at du gjenopptok arbeidet så skal det ikke telle som ny arbeidsgiverperiode. 

Ferie teller som periode i arbeid. Så lenge du har startet arbeidet før ferien. (Hvis du har vært sykemeldt helt fram til ferien og har gått direkte fra sykemelding til ferie så teller ferie ikke som periode i arbeid)

Du må med andre ord se på om det er mer enn 16 dager fra du gjenopptok arbeidet til du ble syk i ferien. 

Hvis du ble syk i starten av ferien så er det nav som skal betale. Hvis du ble syk i slutten av ferien så starter en ny arbeidsgiverperiode. Og arbeidsgiver har ansvar i 16 nye kalenderdager.

Takk for svar,
skal snakke med Nav i dag og se hva de sier.

Lenke til kommentar
nVIDIAsucks skrev (8 timer siden):

Kan det være at du svarte at du avviklet ferie i sykemeldingsperioden på søknaden om feriepenger? Isåfall stemmer det NAV sier og dette skal lønnes fra arbeidsgiveren din på samme måte som ved ordinær ferieavvikling.

Nei, svarte ikke ja på det,
dobbeltsjekket sykemeldingene tidligere i dag.

Nav ga meg beskjed om å ta kontakt med arbeidsgiver for at arbeidsgiver så tar kontakt med Nav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...