Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Polaris sportsman start rele problemer


Mephisto-

Anbefalte innlegg

Hei!

Nylig gikk startmotoren på Polarisen jeg har (2005 500 Sportsman). Fikk byttet denne og alt virket bra, til en dag hvor jeg fikk et litt merkelig slag i det jeg forsøkte å starte. Det viste seg at innslaget (Mekanisk tannhjul) også var utslitt. Ingen problem. Før jeg bestilte delene testet jeg litt og trodde start releet også var ødelagt (Prøvde kanskje litt mye før jeg ga opp). Ihvertfall... Nytt rele er på plass, men når jeg drar over nøkkelen starter startmotoren før den stopper etter 0.5 sekunder. Når jeg setter 12v direkte på releet går start motoren helt fint rundt. 

Mao. har jeg kommet ned til at det er inn signalet til start releet det er noe feil med. Men er litt begrenset i forståelsen av dette. Ledningen fra nøkkeltenningen går til den ene polen og den andre direkte til batteriet. Så antar man åpner jord via nøkkelen. Jeg hører releet klikke og start motoren går på ingen måte konsekvent 0.5 sekunder. 

Tanker om hva jeg kan gjøre eller feilsøke på? Er det en polaritet på startreleet? Forøvrig denne jeg har kjøpt

- Jeg har ladet batteriet

- Byttet alle kontaktene i tilfelle disse ga dårlig kontakt

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, mobile999 said:

Ta av ledningene som går fra releet til startmotoren. Hører du at releet slår inn og ut etter et halvt sekund?

Hører at det slår, men ikke like kraftig som når jeg bruker 12v direkte på releet. Virker som om det kommer for lite strøm inn, men ledningene fra startnøkkelen er orginal (av det jeg kan se). Virker som om den er for liten for å drive releet?

Lenke til kommentar
On 19.9.2023 at 8:05 PM, mobile999 said:

Korrorosjon i kontakter i både strømtilførsel og jording kan gjøre at det ikke kommer "nok" strøm til å drive releet.

Du må feilsøke.

 

On 19.9.2023 at 8:31 PM, Powertrainer said:

Du må måle om du har et spenningsfall som indikerer dårlig kontakt.

Måler 12.7v fra positiv batteri til lednigen som kommer fra tenningslåsen. 

 

Begynner å mistenke tenningslåsen. Det er så merkelig at den klarer å drive startmotoren en kort periode. Har som sagt byttet alle kabelsko og kontakter. 

Lenke til kommentar
Mephisto- skrev (2 timer siden):

 

Måler 12.7v fra positiv batteri til lednigen som kommer fra tenningslåsen. 

 

Begynner å mistenke tenningslåsen. Det er så merkelig at den klarer å drive startmotoren en kort periode. Har som sagt byttet alle kabelsko og kontakter. 

Ja det kan være delvis kontaktfeil i tenningslåsen. Skal lite til på lavvoltsanlegg under last før det kutter, begynner med et spenningsfall som etterhvert blir for stort og eventuellt brudd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 21.9.2023 at 9:43 PM, mobile999 said:

Kan du ikke måle dette?

Tja... Litt usikker på hva jeg skal måle. For han gir 12 v til releet, men det er tydeligvis ikke nok til å drive det. 

Presterte å lage skikkelig snurr her i et forsøk. Brente av noen ledninger med batteriet, ikke å anbefale. Nå har jeg krøpet til nærmeste verksted for hjelp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...