Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan tørre å gjøre ting alene?


Gjest 60004...1be

Anbefalte innlegg

Gjest 60004...1be

Jeg er en kvinne som bor alene, har ikke venner og ingen som kan hjelpe meg med praktiske ting. For 4 år siden flyttet jeg inn i en relativt ny leilighet og hadde mange planer for ting og tang jeg skulle gjøre. Dessverre er alt fortsatt uferdig. Har ikke klesskap. Ting står fortsatt i flyttekasser. Mangler flere møbler. Jeg ser for meg alt jeg skal gjøre, men holder igjen fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal ordne det praktiske. Jeg har aldri kjørt med henger. Begrenset plass i bilen. Tør ikke be om hjelp fordi jeg har vært vandt til å bli avvist når det kommer til alt oppigjennom årene. Jeg er svak og klarer ikke bære så tungt. Jeg blir veldig lett overveldet emosjonelt, f.eks var det en gang jeg kjøpte en kommode som kom flatpakket og tingene var fryktelig tunge å bære. Han som leverte ville ikke hjelpe meg å bære det inn, og på et eller annet vis klarte jeg å få pakkene inn. Endte med nervesammenbrudd gange tusen og veldig vondt stemningsleie i flere dager fordi jeg føler meg så alene og hjelpeløs. 

Nå tenkte jeg å bestille litt ting fra Ikea. Men er redd de ikke kan hjelpe meg å bære noe inn og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det inn. Hvorfor er det ikke et alternativ som "hjelp med innbæring" og lignende? :( Betaler glatt ekstra for det bare for å få hjelp. Det hadde løst så mye for meg, men det er visst for mye å be om. Jeg har naboer men hun ene stopper aldri for å prate selv om jeg sier hei og er litt kontaktsøkende, hun bare løper forbi. Folk har nok med sitt så jeg kan ikke forvente at fremmede hjelper meg. 

Hvordan gjøre hverdagen mer praktisk og ikke minst hvordan TØRRE mer? Blir kvalm bare av tanken på å dra i en møbelbutikk og se på møbler. Æsj dette er vanskelig men håper noen skjønner hvor ille det står til og har gode råd og løsninger. 

Anonymous poster hash: 60004...1be

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 60004...1be skrev (5 minutter siden):

Nå tenkte jeg å bestille litt ting fra Ikea. Men er redd de ikke kan hjelpe meg å bære noe inn og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det inn. Hvorfor er det ikke et alternativ som "hjelp med innbæring" og lignende? :( Betaler glatt ekstra for det bare for å få hjelp. Det hadde løst så mye for meg, men det er visst for mye å be om. Jeg har naboer men hun ene stopper aldri for å prate selv om jeg sier hei og er litt kontaktsøkende, hun bare løper forbi. Folk har nok med sitt så jeg kan ikke forvente at fremmede hjelper meg. 

IKEA bærer varene inn for deg hvis du bestiller det. :) 

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/services/delivery/#c005b8d0-18ae-11ed-b5d6-5931ab9e1879

De monterer også, hvis du ikke vil skru selv.

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/services/assembly/mobel-og-garderobemontering-pub6ab37402

Endret av :utakt
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 60004...1be
:utakt skrev (Akkurat nå):

Virkelig!?!!? Ååååå nå ble jeg glad!!! Da kan jeg endelig få på plass et klesskap! Jeg skal klare å skru det sammen selv om det er en tomannsjobb, men det viktigste er å få det inn! 

Anonymous poster hash: 60004...1be

Lenke til kommentar
Gjest 60004...1be skrev (9 minutter siden):

Virkelig!?!!? Ååååå nå ble jeg glad!!! Da kan jeg endelig få på plass et klesskap! Jeg skal klare å skru det sammen selv om det er en tomannsjobb, men det viktigste er å få det inn! 

Anonymous poster hash: 60004...1be

Generelt, alle som selger store, tunge ting pleier å tilby levering innenfor døra som en ekstra tjeneste. Møbler, hvitevarer, sikkert tv'er og sånt også. Noen tar med gamle møbler/ting i retur også. Bare pass på at du krysser av for det når du bestiller. :) 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Gjest 60004...1be
:utakt skrev (9 minutter siden):

Generelt, alle som selger store, tunge ting pleier å tilby levering innenfor døra som en ekstra tjeneste. Møbler, hvitevarer, sikkert tv'er og sånt også. Noen tar med gamle møbler/ting i retur også. Bare pass på at du krysser av for det når du bestiller. :) 

Om jeg bestiller fra en side som ikke har dette som alterantiv og jeg ikke finner noe info om det, er det innafor å sende mail til nettbutikken da? Er noe jeg skulle ha bestilt fra en annen nettbutikk men finner ikke noe om det. 

Anonymous poster hash: 60004...1be

Lenke til kommentar
Gjest 60004...1be
:utakt skrev (10 minutter siden):

Generelt, alle som selger store, tunge ting pleier å tilby levering innenfor døra som en ekstra tjeneste. Møbler, hvitevarer, sikkert tv'er og sånt også. Noen tar med gamle møbler/ting i retur også. Bare pass på at du krysser av for det når du bestiller. :) 

Vet du om det er noen som tar seng i retur? :) Jeg bor ikke i storby. Skulle hatt ny seng, og den jeg har er såpass i dårlig stand at jeg tviler på at noen ville tatt den imot gratis. 

Anonymous poster hash: 60004...1be

Lenke til kommentar
Gjest 60004...1be skrev (1 minutt siden):

Vet du om det er noen som tar seng i retur? :) Jeg bor ikke i storby. Skulle hatt ny seng, og den jeg har er såpass i dårlig stand at jeg tviler på at noen ville tatt den imot gratis. 

Anonymous poster hash: 60004...1be

IKEA fikser. :)

https://www.ikea.com/no/no/customer-service/services/removal/

Om andre butikker ikke skriver noe om det, så ville jeg tatt kontakt med kundeservice og spurt. De fleste har avtaler med Bring og/eller Postnord (det er sjåførene deres som bærer!), jeg ville tro at det løser seg. 

Lenke til kommentar
Gjest 60004...1be skrev (12 minutter siden):

Jeg er en kvinne som bor alene, har ikke venner og ingen som kan hjelpe meg med praktiske ting. For 4 år siden flyttet jeg inn i en relativt ny leilighet og hadde mange planer for ting og tang jeg skulle gjøre. Dessverre er alt fortsatt uferdig. Har ikke klesskap. Ting står fortsatt i flyttekasser. Mangler flere møbler. Jeg ser for meg alt jeg skal gjøre, men holder igjen fordi jeg ikke vet hvordan jeg skal ordne det praktiske. Jeg har aldri kjørt med henger. Begrenset plass i bilen. Tør ikke be om hjelp fordi jeg har vært vandt til å bli avvist når det kommer til alt oppigjennom årene. Jeg er svak og klarer ikke bære så tungt. Jeg blir veldig lett overveldet emosjonelt, f.eks var det en gang jeg kjøpte en kommode som kom flatpakket og tingene var fryktelig tunge å bære. Han som leverte ville ikke hjelpe meg å bære det inn, og på et eller annet vis klarte jeg å få pakkene inn. Endte med nervesammenbrudd gange tusen og veldig vondt stemningsleie i flere dager fordi jeg føler meg så alene og hjelpeløs. 

Nå tenkte jeg å bestille litt ting fra Ikea. Men er redd de ikke kan hjelpe meg å bære noe inn og jeg vet ikke hvordan jeg skal få det inn. Hvorfor er det ikke et alternativ som "hjelp med innbæring" og lignende? :( Betaler glatt ekstra for det bare for å få hjelp. Det hadde løst så mye for meg, men det er visst for mye å be om. Jeg har naboer men hun ene stopper aldri for å prate selv om jeg sier hei og er litt kontaktsøkende, hun bare løper forbi. Folk har nok med sitt så jeg kan ikke forvente at fremmede hjelper meg. 

Hvordan gjøre hverdagen mer praktisk og ikke minst hvordan TØRRE mer? Blir kvalm bare av tanken på å dra i en møbelbutikk og se på møbler. Æsj dette er vanskelig men håper noen skjønner hvor ille det står til og har gode råd og løsninger. 

Anonymous poster hash: 60004...1be

Hei :) Jeg har ingen forutsettninger for å forstå hvordan du har det i din situasjon, da jeg er helt motsatt. Altså "det har jeg ikke gjort før så det får jeg sikkert til". Det jeg kan si er at det er særdeles lite jeg har forsøkt å gjøre, og ikke fått til. Og det jeg ikke har fått til har altid ordnet seg på ett eller annet vis. Og med "ordnet seg" så mener jeg at det har gått rett til hellvette, men så lærte jeg noe og vet bedre neste gang.

Med fare for å leke psykolog, så er det ikke noen "quick fix". Det er bare en ting som funker, og det er eksponering. Altså du må trene på situasjonene, øve på håndtere det praktiske, og det psykiske. Øve på å regulere det emosjonelle, osv. Å ikke få til noe er ikke et nederlag, det er læring. Neste gang går du inn i situasjonen med mer erfaring og kan gjøre det bedre.

Det eneste rådet jeg kan gi mot å ikke bære tungt er trening. Det gir også mestring, bygger psykisks styrke og selvtillit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er trist å lese om erfaringene dine, og synes det er merkelig at du "har vært vandt til å bli avvist når det kommer til alt oppigjennom årene.". Vanligvis er mitt inntrykk at jenter/damer tar seg mer av hverandre enn det menn gjør, og at menn nærmest står i kø for å hjelpe en "kvinne i nød". Men opplever samtidig meg selv til dels som "unormal" som trår til og hjelper venner (og i blant ukjente) hvis jeg har mulighet og kan det.

Vet ikke om den nye leiligheten din også er på et nytt sted, eller om det bare er leiligheten som er ny? Men samme hva får jeg litt følelsen av at du trenger å skaffe deg fler (og bedre?) venner og bekjente? Kanskje noen som kan hjelpe deg til å bli mer praktisk og dermed mer selvstendig? Kanskje til og med en som kan bli noe mer enn en venn for deg og som kan hjelpe deg å utvikle en bedre selvfølelse som igjen gjør at du våger å gjøre nye ting? Mulig det å finne en eller fler hobbyer med noe praktiskt sammen med andre både kan gjøre deg mer praktiskt anrettet, gi deg nye venner, og kanskje til og med en å gjøre praktiske ting og annet sammen med?

Lenke til kommentar

Hvor gammel er du? 

Om flatpakket møbler er for tung å bære inn kan de åpnes utenfor og bæres inn i deler. Enkleste er nok som alt nevnt her å få de levert inn under transport. Koster vel litt ekstra, men ikke mye.

Å bruke interessene dine for å møte nye mennesker er nok et godt utgangspunkt. Vet ikke om du bor i by eller på bygden, men greit å sjekke opp hva som er av aktiviteter i området du bor 

Lenke til kommentar
10 hours ago, Guest 60004...1be said:

Vet du om det er noen som tar seng i retur? :) Jeg bor ikke i storby. Skulle hatt ny seng, og den jeg har er såpass i dårlig stand at jeg tviler på at noen ville tatt den imot gratis. 

Anonymous poster hash: 60004...1be

Legg den ut gratis på Finn under "Gis bort" og skriv at det er mot henting. Du taper ikke noe på å forsøke å se om det er noen som er villig til å få den mot å bære den ut og hente den .

Lenke til kommentar
13 hours ago, Guest 60004...1be said:

Hvordan gjøre hverdagen mer praktisk og ikke minst hvordan TØRRE mer? Blir kvalm bare av tanken på å dra i en møbelbutikk og se på møbler. Æsj dette er vanskelig men håper noen skjønner hvor ille det står til og har gode råd og løsninger. 

Anonymous poster hash: 60004...1be

 

For å tørre mer må du gjøre mer, men på en måte du kan klare å håndtere. Det viktigste er å fokusere på pusten når man merker slikt stress, dypt og raskt ned i magen gjennom nesen, sakte ut gjennom munnen. Små steg, ta litt av gangen - ha en plan, sørg for å sette dine egne grenser og få nok hvile. Om du feiler er det greit, du kan forsøke igjen.

Del opp det som er vanskelig i så små stykker at du kan klare å gjennomføre de enkeltvis, til slutt kan du sette de sammen og gjennomføre hele oppgaven.

Eksempelvis møbelbutikk.

Første steg er å besøke butikken, du står utenfor og fokuserer på pusten til du kjenner du er rolig og kan slappe av.

Deretter går du hjem og hviler.

Neste steg dagen etter, du går inn i butikken men holder deg ved utgangspartiet - samme som før, fokuser på pusten og slapp av inntil du reiser hjem igjen for å hvile.

etc.

Når du føler at du mestrer disse bruddstykkene kan du sette de sammen til en sammenhengende helhet - å gå å handle møbler.

Dette kan du bruke på alt. Jeg sier det igjen helt til sist - å feile er helt greit, det er første skrittet mot mestring.

 

 

Edit:

Her er en enkel meditasjon for å slappe mest mulig av:

 

 

Edit edit:

 

Denne er litt tung og må kanskje sees flere ganger, men her ligger det virkelig gullkorn på rekke og rad, det er bare å plukke lommene fulle:
 

 

Endret av Kakkelfant
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...