Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

bompenger gått ut på dato


stamkunde

Anbefalte innlegg

On 9/16/2023 at 4:38 PM, Theo343 said:

De som styrer og bor i disse områdene som blir rammet har sjelden noen mulighet til å påvirke det.

De blir ikke involvert i prosessen som beslutningstakerne er fult inneforstått med konsekvensen av. De flytter med viten og vilje problemet til områder som sjelden er bemidlet til å håndtere det.

4.1 Kan løses ved at sideveier/omveier stenges. De som bor langs disse veiene blir omdirigert for kjøre en omvei for å kunne komme inn på de veiene som er bompengebelastet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 9/28/2023 at 11:11 AM, geir__hk said:

4.1 Kan løses ved at sideveier/omveier stenges. De som bor langs disse veiene blir omdirigert for kjøre en omvei for å kunne komme inn på de veiene som er bompengebelastet.

Å stenge veiene er ingen løsning da de brukes til all annen trafikk og ville skapt store omveier for alle andre og trafikken som veien faktisk er bygget for.

Men en løsning kunne vært å satt opp bompenger også inn på disse (langt nok vekk) så de ikke kan brukes som "omkjøring for å slippe bompenger".

En mye bedre løsning som også vil kunne fjerne bompengene, beklager "trafikkreguleringen", på sikt.
Å at bompenger ikke er en god modell for å begrense trafikk inn mot eks. oslogryta og heller forstå at det er sentralisering av arbeidsplasser som skaper problemet. Fordel arbeidsplassene geografisk og vipps, så fordeler trafikken seg automagisk.

Så får flest mulig som er mot bompenger stemme på partier som er mot sentralisering og som ønsker å få fler av arbeidsplassene ut av storbyene.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
35 minutes ago, Theo343 said:

Fordel arbeidsplassene geografisk og vipps, så fordeler trafikken seg automagisk.

Men - det fjerner vel noe av fordelene av kollektivtrafikk som i de store byene sluser folk inn og ut av sentrumsområdene?

Jeg har selv hatt arbeidssted/oppmøtested utafor sentrumsnære og vet at det kan være utfordrende å bero på kollektivtrafikk (les: avhengig av busser som korresponderer og/eller kjempelang omvei) for å komme til og fra arbeidsted.

Så er det mange firmaer som allerede i dag har utfordrende logistikk - bare tenk hvor mye vanskeligere det blir å få det til å gå rundt hvis kundene spres for alle vinder.

Lenke til kommentar
3 hours ago, geir__hk said:

Men - det fjerner vel noe av fordelene av kollektivtrafikk som i de store byene sluser folk inn og ut av sentrumsområdene?

Jeg har selv hatt arbeidssted/oppmøtested utafor sentrumsnære og vet at det kan være utfordrende å bero på kollektivtrafikk (les: avhengig av busser som korresponderer og/eller kjempelang omvei) for å komme til og fra arbeidsted.

Så er det mange firmaer som allerede i dag har utfordrende logistikk - bare tenk hvor mye vanskeligere det blir å få det til å gå rundt hvis kundene spres for alle vinder.

Jeg tenker at det var et mer gyldig argument for noen tiår siden. Men i dag er det en meget stor del av kunde og samhandlings aktivitet som ikke krever reiseaktivitet og skal man fylle på hyller i butikker så må man uansett ut å reise.

Leverandører i Oslo har allerede kunder spredt rundt men de reiser meget sjelden ut til dem om det ikke er absolutt nødvendig. Eks. et årlig "her er vi" onsite møte. Er man omreisende konsulent så velger man kundegrunnlaget ut i fra hvor man befinner seg men stadig mer av dette endrer seg også til mindre reiseaktivitet. I tillegg er stadig mer av dette flyttet over til samhandling som ikke krever reiseaktivitet. Man har også langtidsutleie av konsulenter for å være "on site" og da er det ikke uvanlig at de uansett reiser på tvers og langs av hele landet i den perioden de er leid ut. 

Og det er ikke automatisk veldig tidsbesparende å befinne seg innenfor "Oslo" når man først må bevege på seg. Mange av de statlige arbeidsplassene samt tilsyns og departementsjobber kunne uten noen problem blitt flyttet ut av Oslo. Det bør nærmest være et krav fra folket til staten.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...