Gå til innhold

Redde mapper ut av gamle PCer?


Anbefalte innlegg

Jeg har et par PCer liggende fra tidligere, da de er litt gamle. Husker ikke passord og får et varsel om noe på den ene når jeg skrur på og de jobber tregt og virker noe døde. Er det likevel mulig å redde ut innhold fra de om jeg leverer de på et rep sted for pc/mobil? 

Endret av xrays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke om det er stasjonære eller bærbare maskiner, men hvis de er gamle så er nok begge deler mulig å fikse med løsningen under.
Gitt at det ikke er noe feil på de gamle maskinene.

Hvis man ikke er redd for å skru litt selv, så er det relativt enkelt og plukke ut harddisken, putte den i en usb dockingstasjon (eksempel) og koble til den nye PC'en. Så kan man i ro og mak lete opp filer, mapper og kopiere de over til den nye PC'en. Husk backup når du er ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tingo skrev (6 minutter siden):

Du skriver ikke om det er stasjonære eller bærbare maskiner, men hvis de er gamle så er nok begge deler mulig å fikse med løsningen under.
Gitt at det ikke er noe feil på de gamle maskinene.

Hvis man ikke er redd for å skru litt selv, så er det relativt enkelt og plukke ut harddisken, putte den i en usb dockingstasjon (eksempel) og koble til den nye PC'en. Så kan man i ro og mak lete opp filer, mapper og kopiere de over til den nye PC'en. Husk backup når du er ferdig.

Det er laptop, men av den elde typen som er till tjukke og tunge.

Jeg er nok lite PC kyndig selv, er tvert imot veldig klønete på slikt, men kan jo prøve.

Lenke til kommentar

En kan løse det på forskjellige måter.

1. Skru ut harddisk og koble den til en usb-dockingstasjon. Dette er det enkleste.

2. Lage til en usb-boot disk som kan låse opp passord eller lese ut data. Eksempel på software som kan gjøre brukes til dette: https://www.hirensbootcd.org/old-versions/ (for eldre maskiner)

Om du velger 2 så er det en fordel å vite hvor gammel maskinen er, hvilken versjon av Windows er det, hvor mye minne har maskinen. En trenger også en usb-minnepinne å starte fra (boot), og kanskje en usb eksterndisk til å flytte data til. 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...