Gå til innhold

Kjøpe garasjeplass for utleie


Gjest321

Anbefalte innlegg

Det vurderes nå for undertegnede å kjøpe garasjeplass for å leie ut denne. Dette gjelder i Bergen, relativt sentralt (Damsgård eller Årstad). 

Jeg har ikke midler til å komme inn på boligmarkedet. Tanken er, gitt den nokså nye skattøkning på fond, ta ut midler fra fond som ikke er skattepliktig. Skatten på garasjeutleie vil være 22% kontra ca. 38% på fond. 

Derimot er dette ett mye mer ukjent marked for meg enn boligmarkedet. Finnes det overhodet noen statistikk over prisøkningene over tid i dette markedet? Hvor lett er en garasjeplass egentlig å leie ut (og deretter få solgt), utenfor Oslo? 

På Finn ligger det ca. 10 lignende objekter til utleie med pris fra 600-2000kr. Ingen av disse er like sentralt som den jeg vurderer mest (Damsgård), hvorav de fleste ligger ved Kronstad, Minde ol. Den som vurderes kjøpt er også i et parkeringshus, mens de andre enten er ute eller en enkeltstående garasje.

Denne ble forøvrig først postet på Reddit, men det er muligens mer håp her inne å få relle innspill på egne ivesteringer kontra det å faktisk investere etisk. Det er jo ikke som om utleiere er klar over at dette moralsk sett kanskje ikke nødvendigvis er det beste man kan gjøre, men samfunnet er tross alt bygd opp på denne måten, og staten gjør svært få lite for å stoppe det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Her blir det nok for mange variablar til å gi eit ordentlig svar.

Garasjemarkedet er nok relativt ustabilt der verdien kjem ann på mange ulike forhold, der det viktigaste er å finne ein leigetakar som er villig til å betale mest mogleg. Folk flest vil ha garasjeplassen veldig nært der dei bur eller jobbar, så antalet leilegheiter og arbeidsplassar i nærområdet har nok større betydning for verdien enn kor sentral garasjeplassen er. Sjølv om at ein sentral garasjeplass også ofte vil være i nærheita av der folk bur og jobbar.

Eit anna viktig moment er kor trygg garasjeplassen er. Ein brei garasjeplass i låsbar garasje kan fort være verdt veldig mykje for ein leigetakar som har dyr bil som ein er redd for å få bulk i. Andre leigetakar er meir opptatt av å ha ein plass der dei kan presse inn bilen utan å få parkeringsbot.

Som investeringsobjekt så er nok største fallgruva faren for lediggang.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest321 skrev (På 2.9.2023 den 6:45 PM):

Den som vurderes kjøpt er også i et parkeringshus, mens de andre enten er ute eller en enkeltstående garasje.

Jeg har noen spørsmål angående at når man regner på verdien av en eiendom så tenker man som regel at man har en evigvarende rettighet. 

i og med at du kjøper i parkeringshus, vil du bli registrert som kjøper av en del av eiendommen eller kjøper du en rettighet fra ett selskap?  f.eks at akjseselskapet "Damsgård P-hus AS" eier hele eiendommen og selger en rettighet til å disponere parkeringsplass til deg. 

Hva skjer hvis det skjer noe med selskapet?

Hva gjelder angående vedlikehold av parkeringshuset, så vidt jeg vet er det ikke sånn at parkeringshus er evigvarende.

Hva skjer, og hvem bestemmer om parkeringshuset skal rives for f.eks bygge boligblokk? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...