Gå til innhold

Barnebidrag - muligheter for å beholde hus?


Anbefalte innlegg

Hei!
Nå er det slik etter en lengre diskusjon med eksen at vi går via NAV for barnebidrag. 
Ser det allerede at det blir sikkert knalltøft å betale både lån, utgifter og barnebidrag på en gang slik ståa er nå. 
Gjør allerede grep hjemme med å ordne til utleiedel i kjelleren, hvor jeg har tatt opp litt lån og betalt litt selv mtp oppussing der nede. 

Men siden NAV ikke bryr seg om utgifter så lurer jeg liksom på hva alternativene er ? Noen som har noen tips ?
Leve minimalt neste 7-8 åra ?
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slagen mann skrev (13 minutter siden):

Ikke for min del, men barna har mest lyst å være med mor. da spesielt hun går hjemme hele tiden.

Bør vel tenke på det som er best for barna, og også prøve å tenke på ditt forhold med barna. 

Hvis det er mulighet for å ha de 50%, er det det du bør gå for. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Til barnets beste, med et stort svart hull i demokratiet, legger systemet opp til at du blir en taper. Du slåss mot vindmøller.

Det eneste du kan gjøre er å gjøre det ekstremt attraktivt for barna å velge å være hos deg så nært 50% som mulig.

Selvfølgelig samtidig som du minimerer dine øvrige utgifter

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (2 timer siden):

Du har krav på det, så ikke gi deg.

Kan jeg tvinge barna til det ? 

Skandinav skrev (1 time siden):

Til barnets beste, med et stort svart hull i demokratiet, legger systemet opp til at du blir en taper. Du slåss mot vindmøller.

Det eneste du kan gjøre er å gjøre det ekstremt attraktivt for barna å velge å være hos deg så nært 50% som mulig.

Selvfølgelig samtidig som du minimerer dine øvrige utgifter

Prøver så godt jeg kan. Tror heller "problemet" mitt ligger i at jeg ikke er hjemme når de er ferdige på skolen, samt på morgenen før jobb..

Lenke til kommentar

Hei Slagen mann.

Nei du har ingen rettigheter når det gjelder samvær. Det er barnet som har rett på samvær. Du kan derfor ikke tvinge barnet til samvær. Dessuten vil jeg ikke anbefale det. Tvang er aldri en god løsning på noen ting.

Barneloven fastslår at det er barnets beste som skal ivaretas, og ikke de foresattes beste.

Snakk med barna, hør hva de vil og forsøk så godt du kan å innrette deg etter det.

Og for Guds skyld ikke bruk barna som et "våpen" mot din eks.

Lenke til Nav og bidrag.

https://www.nav.no/barnebidrag#hvor-mye

Nav tar hensyn til sjablongbeløp når det gjelder utgifter (SIFO)

Glem ikke at du skal bidra med ekstra penger i forbindelse med konfirmasjon, tannlege og andre ekstraordinære utgifter.

Argumentasjon utgifter.

Hvis du har utgifter høyere enn det Nav aksepterer, må du be om hjemmel for sjablongbeløpene.

Videre hadde jeg anført at hvis du ikke får aksept for dine faktiske dokumenterbare utgifter, vil dette medføre at du må flytte, og at dette vil medføre at barna må flytte fra venner og skolekrets.

Dette vil da ramme barna på en særdeles hard og urimelig måte, og er da i strid med Barnelovens intensjoner, hvor hensynet til barnas beste skal ivaretas så langt det er mulig og innenfor rimelighetens grenser.

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

Endret av TBergh
lagt til tekst
  • Liker 3
Lenke til kommentar
TBergh skrev (På 2.9.2023 den 16.13):

Hei Slagen mann.

Nei du har ingen rettigheter når det gjelder samvær. Det er barnet som har rett på samvær. Du kan derfor ikke tvinge barnet til samvær. Dessuten vil jeg ikke anbefale det. Tvang er aldri en god løsning på noen ting.

Barneloven fastslår at det er barnets beste som skal ivaretas, og ikke de foresattes beste.

Snakk med barna, hør hva de vil og forsøk så godt du kan å innrette deg etter det.

Og for Guds skyld ikke bruk barna som et "våpen" mot din eks.

Lenke til Nav og bidrag.

https://www.nav.no/barnebidrag#hvor-mye

Nav tar hensyn til sjablongbeløp når det gjelder utgifter (SIFO)

Glem ikke at du skal bidra med ekstra penger i forbindelse med konfirmasjon, tannlege og andre ekstraordinære utgifter.

Argumentasjon utgifter.

Hvis du har utgifter høyere enn det Nav aksepterer, må du be om hjemmel for sjablongbeløpene.

Videre hadde jeg anført at hvis du ikke får aksept for dine faktiske dokumenterbare utgifter, vil dette medføre at du må flytte, og at dette vil medføre at barna må flytte fra venner og skolekrets.

Dette vil da ramme barna på en særdeles hard og urimelig måte, og er da i strid med Barnelovens intensjoner, hvor hensynet til barnas beste skal ivaretas så langt det er mulig og innenfor rimelighetens grenser.

Håper dette er til litt hjelp

Med vennlig hilsen

TBergh

Hei. Takk for et godt og utfyllende svar!

Nei, har alltid sagt til meg selv at jeg aldri vil tvinge barna til å være med meg. Har snakket med de, og de vil selvfølgelig være mest med mor. 

Så nå har vi ordningen hvor jeg har de fredag-mandag annenhver uke. Litt lite for min del, men ungene ønsker det slik. 

Kan jeg sende inn alle låneutgifter og boutgifter til NAV nå ?

Lenke til kommentar

Vet ikke hva jeg skal gjøre, fikk jo huslån på avvikskvoten. Med avtale fra barnemor at vi ikke skulle ha barnebidrag. 

Blitt noen våkenetter for å si det mildt. 

Har iallefall vært kontakt med kommunen angående startlån e.l., som sa jeg var i målgruppen for det sånt lån. Men litt vanskelig når jeg som sagt fikk lån med avvik..

Lenke til kommentar

NAV tar hensyn til egne utgifter. Men ikke faktiske utgifter. Standardsatser. Og ikke avdrag, kun renter (fra standardsatser).

Det beste tipset er nok å være sparsommelig. Du kan forsøke å møte mor på halvveien (kanskje litt lengre) på bakgrunn av det du sier. Om du ikke godtar noe som helst, så blir det innkreving via NAV, men om det er mulig å prate med dette mennesket, så kan du kanskje forklare situasjonen. Er det et normalt oppgående menneske og det ikke er noen krangel utenom dette, så er det jo kanskje håp for å få litt mindre utgifter. Få i orden utleiedelen. Den tas ikke med i beregningen av barnebidrag, så det er jo en god nyhet. Du er jo mye uten barn, så du kan jobbe litt ekstra. 

Også må du være klar over at det er en økonomisk forskjell på annenhver helg (fredag - mandag, 3 netter) og annenhver helg + div. ferier. I følge bidragskalkulatoren til NAV, så vil du med inntekt på 450 000 og hun med 250 000, spare 1000 kr/mnd på annenhver helg pluss enkelte feriedager (sommer, vinterferie, jul osv.). Jeg vet ikke hva som er de realistiske tallene for deg, men du kan prøve deg fram. https://tjenester.nav.no/bidragskalkulator/innledning?0

Utover det er det ingen mirakelkur. Det koster å ha barn og noen må betale det. Du er intet unntak.

RRhoads skrev (På 31.8.2023 den 7:41 AM):

Du har krav på det, så ikke gi deg.

Nei. Man har ikke krav på noe. Det er faktisk avhengig av hva som er best for barna. Meningen til barna  spiller også en større rolle i å avgjøre hva som er best for dem dess eldre dem blir. Mor og far har rett til samvær, men utover det så er det ingen fastsatte rettigheter mtp. på hvor mye. Det er en individuell vurdering.

Slagen mann skrev (På 31.8.2023 den 9:50 AM):

Kan jeg tvinge barna til det ? 

Prøver så godt jeg kan. Tror heller "problemet" mitt ligger i at jeg ikke er hjemme når de er ferdige på skolen, samt på morgenen før jobb..

Nei. Du kan ikke tvinge barna til det. Om du virkelig vil ha det annerledes, så er mekling og/eller retten den eneste farbare veien å gå, så sant du ikke får barn og barnemor med på noe annet. Det er heller ikke sikkert det blir et annerledes utfall i retten. Det blir i alle fall ikke 50/50. Det idømmes praktisk talt aldri, da det er en forutsetning at man har fungerende samarbeid (som man naturlig nok ikke har når man må i retten). Men igjen dette er jo noe du må vurdere utfra situasjonen din og deres. Du sier jo ikke noe om avstand eller noe annet enn at barna vil ha det slik. 

Har du vurdert å be om tilrettelegging av arbeidstiden din? Hvis jobben din er av en slik art at det er mulig, så kan du jo bruke det og på den måten være mer tilstede når barna kommer. 

Litt avhengig av hva situasjonen til mor er kan du påklage fastsettelsen av bidrag. I følge et rundskriv om hvordan reglene rundt barnebidrag skal tolkes, så heter det at:

Sitat

"Inntekten skal fastsettes etter skjønn dersom en forelder er uten inntekt, eller inntekten er vesentlig lavere enn det vedkommende ut fra utdanning og evner burde kunne oppnå, uten at det gis en rimelig grunn til dette.

Du kjenner situasjonen nest best etter mor selv. Hvis hun ikke har noen spesiell grunn til å ikke jobbe, så har du klagemulighet. Men med så lite samvær så er det uansett en del å betale. 

https://lovdata.no/nav/rundskriv/r55-02-for

Endret av Nedward
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Nedward skrev (46 minutter siden):

Du er jo mye uten barn, så du kan jobbe litt ekstra. 

Ja, jeg jobber mye allerede for å få endene til å møtes nå når jeg pusser opp. bikker 200t overtid i år uten helgejobbing. 

Nedward skrev (46 minutter siden):

 

Har du vurdert å be om tilrettelegging av arbeidstiden din? Hvis jobben din er av en slik art at det er mulig, så kan du jo bruke det og på den måten være mer tilstede når barna kommer. 

Ja, muligheten er der. Og har tatt dette til barnemor, uten hell. 
 

Nedward skrev (46 minutter siden):

Hvis hun ikke har noen spesiell grunn til å ikke jobbe, så har du klagemulighet. Men med så lite samvær så er det uansett en del å betale. 

Arbeidsavklaring, men usikker på veien videre for henne. Så det er jo pga dette at forskjellen er stor mellom oss. I tillegg til hun ikke er alene om utgiftene på hus etc. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...