skaftetryne32 Skrevet i går, 06:02 Skrevet i går, 06:02 Morromann skrev (4 minutter siden): Så hvor vil du sette grensen for når det er greit å gi dødshjelp til fysisk friske unge mennesker med selvmordstanker? Utelukker du fullstendig at de som eventuelt får det aldri på noe tidspunkt senere ville ha angret det? Jeg er ikke kvalifisert til å mene noe om det, nei jeg utelukker det ikke, men jeg kan ikke anta at de gjør det heller. Morromann skrev (6 minutter siden): "Skjære alle over en kam" er vel et uttrykk man bruker når man gir negatvie egenskaper til en gruppe? Gjør det? ja vel, nytt for meg, om jeg har brukt det feil så beklager jeg, men jeg tenkte mer på å behandle alle på samme måte. Morromann skrev (15 minutter siden): Du gjør jo det? Tillegger meg meninger jeg ikke har og stiller spørsmål som er vinklet til at jeg skal svare på hvorfor jeg har meninger og holdninger jeg overhodet ikke har eller heller aldri har hatt. Jeg spør siden du stadig vekk lager et skille mellom psykisk syke fysisk syke, jeg ser ikke poenget med det, det er uhelbredelig fysisk sykdom og det er uhelbredelig psykisk sykdom, jeg mener begge grupper skal få lov til å søke om aktiv dødshjelp. Det er ikke jeg som vil ha dette skillet.
skaftetryne32 Skrevet i går, 06:16 Skrevet i går, 06:16 Morromann skrev (12 minutter siden): Jeg tror nok noen som ligger og vrir seg i dødssmerter kunne svart bedre på det der om det ikke hadde vært for at de ikke er i stand til å kunne konsentrere seg om annet enn å lindre smerter. Ja det tror du nok, men dette er ikke et svar. Morromann skrev (13 minutter siden): Det er jo det; tomhet, meningsløshet, sorg, ensomhet, men at det ikke skal være noen andre alternativer på planeten enn å bli avlivet av en lege går imot mitt syn på mennesket og menneskets egenverdi. Uansett hva du tillegger meg av meninger og tanker jeg ikke har. Hvem sier at at det ikke er andre alternativer? Du er flink til å påstå at andre pålegger deg en mening, men her lager du en stråmann selv. Morromann skrev (16 minutter siden): Det er ting som jeg som en rekke ganger nå har svart på har med ting jeg helst ikke vil gå ut med på et offentlig forum men jeg er ikke komplett idiot og vet faktisk ganske så mye mer om psykisk lidelse og intenst mørke enn du er klar over. Ja du driver å sier det, tror du at du er unik om det? Du er ikke det, og om du ikke vil snakke om det så ikke snakk om det, for å ikke snakke om det snakker du veldig mye om det, uten å si en dritt, så ingenting å bidra med, men du har egenerfaring? Er det du sier, tror du det gjør deg unik? Det gjør det ikke, mange har erfaringer, mange. Og nei jeg trenger ikke vite din komplette diagnose for å ha en mening i denne saken, mine erfaringer kan være like relevante som dine, kan du prøve å forstå det?
Morromann Skrevet i går, 06:35 Skrevet i går, 06:35 skaftetryne32 skrev (16 minutter siden): Hvem sier at at det ikke er andre alternativer? Du er flink til å påstå at andre pålegger deg en mening, men her lager du en stråmann selv. Det er jo ikke godt å vite hva du mener for du har ikke snakket så mye om alternativer; annet enn behandling med psykotika. Og jeg uttaler jo at jeg er enig. Og her ser jeg det irriterende med argumentasjonen din; du hopper elegant bukk over hver eneste nyanse jeg kommer med her; eventuelt overser dem, selv når jeg faktisk er enig med deg om enkelte ting og går rett i angreposposisjon hvor alt er svart-hvit, og det er slitsomt og utmattende. Og dette orker jeg ikke å bruke mer tid på; ihvertfall ikke i dag. Kanskje i morgen.
23:4 Skrevet i går, 06:39 Skrevet i går, 06:39 RJohannesen skrev (På 23.9.2023 den 14.41): Det er nok naivt å håpe på det. Det skjer jo allerede i Canada som vi har sett på som et sivilisert land. Som nevnt tidligere, rullestolbruker klagde på manglende tillrettelegging som hun har krav på, ble tilbudt avliving. Personer med sterke smerter får tilbud om 6 mnd ventetid på behandling, men bare en uke på avliving. Eldre med dårlig hørsel blir avlivet på sykehjemmet uten at pårørende går beskjed engang. https://apnews.com/article/covid-science-health-toronto-7c631558a457188d2bd2b5cfd360a867 Akkurat, det er dette som vil skje, når mennesker blir gamle og trenger hjelp koster det penger. Ta livet av de koster ingen ting. Man vet hvor kyniske politikere og byråkrater kan være. Ja alle med litt livserfaring forstår farene. Det er bare å se på hva som skjer når man flytter på slike "grensesteiner" andre steder i vårt moral og etikk og ikke minst i jussen. Da presser sterke grupper på for de neste trinn. Det skjer alltid, og garantert når det er penger inne i bildet. Det er ikke humant å drepe mennesker sier de som er i mot dødsstraff ! Det tar tid og de lider ! Men de gamle og syke ? Ja de dør veldig mye lettere Det sier alt om agendaen og logikken. 1
skaftetryne32 Skrevet i går, 07:40 Skrevet i går, 07:40 Morromann skrev (1 time siden): Det er jo ikke godt å vite hva du mener for du har ikke snakket så mye om alternativer; annet enn behandling med psykotika. Og jeg uttaler jo at jeg er enig. Og her ser jeg det irriterende med argumentasjonen din; du hopper elegant bukk over hver eneste nyanse jeg kommer med her; eventuelt overser dem, selv når jeg faktisk er enig med deg om enkelte ting og går rett i angreposposisjon hvor alt er svart-hvit, og det er slitsomt og utmattende. Og dette orker jeg ikke å bruke mer tid på; ihvertfall ikke i dag. Kanskje i morgen. Det er lite poeng i å diskutere noe vi er enige i, jeg ser ikke poenget med å kommentere det bare for å kommentere det, men ja vi er enige om enkelte ting, kanskje til og med det meste når sant skal sies, men jeg trenger ikke sitte i den runkeringen for å bli fortalt hvor flink jeg er fordi jeg er enig med noen, men ja vi er uenige om aktiv dødshjelp til psykisk syke så kanskje vi bare får være enige om å være uenige om akkurat det, og la det være med det. Peace out.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå