Morromann Skrevet i går, 04:22 Skrevet i går, 04:22 obygda skrev (På 19.6.2025 den 8.26): Psykisk sykdom har aksept som sykdom. Men den har nok ikke aksept som en varig sykdom. Normalt antar man jo at alle psykiske sykdommer kan behandles...Men i praksis er det kanskje ikke slik? Nei; det er ingen som påståt at ALLE pykiske sykdommer kan behandles. Bortsett fra en del sjarlataner selvfølgelig som mener de har "mirakelkurer" mot autisme og bipolaritet og lignende. Det finnes behandlinger for å leve med disse diagnosene men noen kur er det selvfølgelig ikke snakk om. skaftetryne32 skrev (På 19.6.2025 den 8.48): Kan jo alltids behandles, men jeg får inntrykket av at det blir gjerne resten av livet, med varierende resultater, medisinene vi har i dag er ikke en kur, og de kommer med bieffekter, noen av de direkte farlige, for både brukerne å for alle i nærheten, varierende funksjon, varierende effekt, det er så jævla mye problemer med disse medisinene, men jeg har ikke nok kunnskapen om emnet til å uttale meg stort mer enn det. All behandling behøver ikke å være med preparater fremstilt i laboratorium selv om det kan i tilfeller være en del av miksen. Men alt er bedre enn å gi noen "tilbudet" om å bli avlivet. Du sier du ikke kjenner så godt til emnet; sikter du da til medisinen eller til psykisk sykdom? skaftetryne32 skrev (19 timer siden): https://www.vg.no/nyheter/i/Xjr17m/opprop-doedshjelp-maa-utredes-naa Stadig flere nordmenn – tre av fire – er for at dødshjelp bør være lovlig i noen situasjoner. Jeg synes det var i all hovedsak et fint innlegg jeg og la meg understreke nettopp dette; i noen situasjoner. Da snakker man selvsagt om tilfeller f.eks døende kreftpasientert som får ekstra store doser morfin for å dø raskere. Jeg har absolutt ingen problemer med å være imot det og det tror jeg veldig få unntatt moralistene i KRF har noen problemer med. Men unge fysisk friske mennesker med sucidalitet er en annen ting og aldri noe vi som samfunn skal akseptere som kandidater for dødshjelp. Og de er jo klare på det i innlegget at de snakker om uhelbredelig dødelig sykdom med kort levetid som de selv skriver. Og at Oregon er et tilfelle man bør se på; det er mulig; jeg kjenner lite til det men det kan jo være interessant. Nederland har vi ikke noe å lære av når de tar livet av fysisk friske unge mennesker med sucidalitet. skaftetryne32 skrev (19 timer siden): Ett grovt eksempel er KrF-leder Dag-Inge Ulsteins kronikk i VG i juni der han spør: «Er politikere som Sylvi Listhaug, som nå argumenterer for dødshjelp, selv villige til å sette sprøyten». Å spre feil informasjon om erfaringer fra andre land, er en gjenganger. Hos KRF handler det om å være "moralsk korrekt". Det har det alltid vært for dette partiet. Og selv om de ikke sier det rett ut først; så innrømmer de når de føler seg presset at "det er imot Bibelen". Så det blir vanskelig å argumentere med noen som har religionen som sin moralske rettsnor i et og alt.
skaftetryne32 Skrevet i går, 05:20 Skrevet i går, 05:20 Morromann skrev (1 time siden): Fordi det er slik det vil komme til å bli i praksis selv om det ikke er hensikten i utgangspunktet. Så mer skråplansargumentasjon, jeg håpte vi var ferdig med det. Du kan ikke bare si at slik kommer det til og bli, bare fordi du selv tror det, det er ikke et argument jeg kan ta seriøst.
Morromann Skrevet i går, 05:30 Skrevet i går, 05:30 (endret) skaftetryne32 skrev (10 minutter siden): Så mer skråplansargumentasjon, jeg håpte vi var ferdig med det. Du kan ikke bare si at slik kommer det til og bli, bare fordi du selv tror det, det er ikke et argument jeg kan ta seriøst. Jeg burde kanskje presisert mer med kan istedenfor kommer til; men jeg har jo ikke lagt skjul på at jeg er helt imot at man skal gi dødshjelp til yngre sucidale mennesker uten fysisk sykdom, noe jeg bare må konstantere at ikke alle er helt enig med meg i, men det er altså det jeg er veldig redd for. Skal vi åpne for dødshjelp må det være presisert i regleverket at dødshjelp til fysisk friske med sucidalitet er helt utelukket uten noen smutthull. Endret i går, 05:31 av Morromann
skaftetryne32 Skrevet i går, 06:59 Skrevet i går, 06:59 Morromann skrev (1 time siden): Jeg burde kanskje presisert mer med kan istedenfor kommer til; men jeg har jo ikke lagt skjul på at jeg er helt imot at man skal gi dødshjelp til yngre sucidale mennesker uten fysisk sykdom, noe jeg bare må konstantere at ikke alle er helt enig med meg i, men det er altså det jeg er veldig redd for. Skal vi åpne for dødshjelp må det være presisert i regleverket at dødshjelp til fysisk friske med sucidalitet er helt utelukket uten noen smutthull. Jeg føler at det blir å differensiere, eller å gjøre psykisk sykdom til noe mindre seriøst enn fysisk sykdom, og siden du sier du tror du vet mer enn meg om dette så burde du vite at psykisk sykdom ikke alltid er mildt eller forbigående, jeg mener at det bør være strengt regulert når det kommer til yngre med sykdom, det har jeg skrevet flere ganger, men de kan ikke nektes, ikke om de faktisk er myndige og kravene er innfridd, hvorfor skal ikke psykisk friske med en fysisk sykdom som gjør dem suicidale nektes f.eks? Det er en merkelig forskjellsbehandling, grunnen til at de er suicidale er jo sykdommen. Men som jeg har gjentatt en rekke ganger, vi skal ikke dele ut selvmordspiller, det blir ikke noe selvmordsbox i gata, grundig regulert har alltid vært ett krav for meg, men det bør være en åpning for de som faktisk vil pga langvarig sykdom med de konsekvenser det kan komme med, nei jeg snakker ikke om en lei sommerforkjølelse som varte mer enn ei uke, men enkelte mennesker fortjener faktisk et annet alternativ enn å ligge å råtne i en seng mens man venter til man dør i smerte liggende i sin egen dritt, er det virkelig så mye forlangt? 2
Simen1 Skrevet i går, 07:10 Skrevet i går, 07:10 (endret) Jeg tror ikke folks liv lar seg sortere så enkelt i forhåndsbestemte båser "ja" og "nei" basert på et avkrysningsskjema. Jeg tror det må en god dose skjønn og menneskelig fornuftige vurderinger til for å svare på en søknad om å få avslutte livet. Det trengs altså ikke et sett med sjekkbokser som må fylles ut riktig, men kloke menneskelige vurderinger. En komite. For eksempel så hadde det vært dumt med sjekkbokskrav om alder over X år og 1 av Y predefinerte psykiske sykdommer for å få et ja. For det finnes nok hjørnesaker der det vil være et uetisk hinder for f.eks en ung person som er klar i toppen men har en smertefull dødelig lidelse og ønske om å få dø før smertene tar overhånd. Så nei takk til sjekkbokskrav fra min side. Ja takk til gode etiske vurderinger i hvert enkelt tilfelle. Endret i går, 07:11 av Simen1 1
Morromann Skrevet 12 timer siden Skrevet 12 timer siden (endret) skaftetryne32 skrev (23 timer siden): Jeg føler at det blir å differensiere, eller å gjøre psykisk sykdom til noe mindre seriøst enn fysisk sykdom Jeg har slett ikke bagatellisert psykisk sykdom så det ville være fint om du ikke la ord i munnen på meg og tilla meg meninger jeg ikke har. skaftetryne32 skrev (23 timer siden): så burde du vite at psykisk sykdom ikke alltid er mildt eller forbigående Heller ikke har jeg sagt at pyskisk sykdom er noe "mildt" eller "forbigående". Kan du være så snill og lese alt jeg skrev før du tillegger meg meninger? Ja; les det nøye. skaftetryne32 skrev (23 timer siden): hvorfor skal ikke psykisk friske med en fysisk sykdom som gjør dem suicidale nektes f.eks? Det var vel egentlig en kreativ omskriving av hva jeg skrev. skaftetryne32 skrev (23 timer siden): Det er en merkelig forskjellsbehandling, grunnen til at de er suicidale er jo sykdommen. Jeg trodde jeg var eksplisitt på at jeg snakket om fysisk friske med sucidalitet? Piller eller sprøyter; avlivning er avlivning. Spørmsålet er vel hva som gir minst smerter. Men det er uansett en digresjon fra poengene mine. Endret 12 timer siden av Morromann
Morromann Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (23 timer siden): M jeg snakker ikke om en lei sommerforkjølelse som varte mer enn ei uke Det har ingen beskyldt deg for. skaftetryne32 skrev (23 timer siden): Men som jeg har gjentatt en rekke ganger, vi skal ikke dele ut selvmordspille Piller eller spøryter; jeg har ikke satt meg så veldig inn i hva som er mest behaglig men det er jo det som er det viktigte så det er vel ikke så mye å si om skaftetryne32 skrev (23 timer siden): men enkelte mennesker fortjener faktisk et annet alternativ enn å ligge å råtne i en seng mens man venter til man dør i smerte liggende i sin egen dritt, er det virkelig så mye forlangt? Hvorfor stiller du meg det spørsmålet som om jeg har argumentert mot dette? Jeg har gjentatte ganger eksplisitt sagt at det er nettopp dette jeg er ÅPEN for; det jeg er katoegorisk avvisende mot er avlivning av fysisk friske med sucidalitet. Kanskje du skal lese svarene mine en gang til i og med at jeg ikke har noe særlig lyst på å gjenta de om og om igjen. Jeg er absolutt ikke for å holde døende pasienter i dyp smerte i livet mot deres vilje; det har jeg vært krystallklar på veldig lenge så jeg håper vi kan legge DEN ballen død en gang for alle. Simen1 skrev (23 timer siden): For eksempel så hadde det vært dumt med sjekkbokskrav om alder over X år og 1 av Y predefinerte psykiske sykdommer for å få et ja. For det finnes nok hjørnesaker der det vil være et uetisk hinder for f.eks en ung person som er klar i toppen men har en smertefull dødelig lidelse og ønske om å få dø før smertene tar overhånd. Så nei takk til sjekkbokskrav fra min side. Ja takk til gode etiske vurderinger i hvert enkelt tilfelle. Sannsynligheten for bedring og oppveieng av smerter mot det å få slippe bør absolutt være med i vurderinger. Men - tilfellet som en ung autistisk kvinne i Nederland uten noen fysiske sykdommer som fikk dødshjelp, slike søknader bør ikke en gang vurderes.
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Morromann skrev (2 minutter siden): Jeg har slett ikke bagatellisert psykisk sykdom så det ville være fint om du ikke la ord i munnen på meg og tilla meg meninger jeg ikke har. Det gjorde jeg ikke, jeg sa at jeg føler det blir å differensiere, fordi du faktisk gjør det. Morromann skrev (4 minutter siden): Heller ikke har jeg sagt at pyskisk sykdom er noe "mildt" eller "forbigående". Kan du være så snill og lese alt jeg skrev før du tillegger meg meninger? Ja; les det nøye. Jeg har ikke tillagt deg en mening her heller, jeg bare sier det, og at du burde vite det siden du sier du vet bedre enn meg. Morromann skrev (5 minutter siden): Det var vel egentlig en kreativ omskriving av hva jeg skrev. Nei det var et spørsmål, jeg ser ingen grunn til å gjøre forskjell på sykdom, enten den er psykisk eller fysisk, jeg ser ingen grunn til å nekte en gruppe, men ikke den andre. Morromann skrev (6 minutter siden): Jeg trodde jeg var eksplisitt på at jeg snakket om fysisk friske med sucidalitet? Ja jeg ser fremdeles ikke forskjellen, eller hvorfor den ene gruppen skal nektes det den andre gruppen får, det blir jo en differensiering? Morromann skrev (7 minutter siden): Piller eller sprøyter; avlivning er avlivning. Spørmsålet er vel hva som gir minst smerter. Men det er uansett en digresjon fra poengene mine. Avlivning er noe man gjør med en hamster, vi tar valget for den, av humanitære årsaker, dette er altså et valg man tar selv.
skaftetryne32 Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden Morromann skrev (1 minutt siden): Piller eller spøryter; jeg har ikke satt meg så veldig inn i hva som er mest behaglig men det er jo det som er det viktigte så det er vel ikke så mye å si om Altså selvmordspille er mer en metafor for at det ikke skal være enkelt, at det skal være en prosess før en blir bevilge retten til å ende sitt eget liv, som sagt jeg vil gjerne at det skal reddes liv om mulig, jeg er villig til å bruke eksperimentell medisin, selv om staten Norge ikke er klar for det ennå. Morromann skrev (4 minutter siden): Hvorfor stiller du meg det spørsmålet som om jeg har argumentert mot dette? Jeg har gjentatte ganger eksplisitt sagt at det er nettopp dette jeg er ÅPEN for; det jeg er katoegorisk avvisende mot er avlivning av fysisk friske med sucidalitet. Kanskje du skal lese svarene mine en gang til i og med at jeg ikke har noe særlig lyst på å gjenta de om og om igjen. Fordi du ikke vil gi behandling til enkelte mennesker bare fordi de psykisk syke og ikke fysisk, du diskriminerer, og ja du argumenterer mot dette, tror du virkelig at psykisk sykdom ikke har innvirkning på det fysiske?
Morromann Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Det gjorde jeg ikke, jeg sa at jeg føler det blir å differensiere, fordi du faktisk gjør det. Ja, selvfølgelig er det forskjell på å være en pasient som dør av en uhelbredelig sykdom under intense smerter og som det er meningsløst å holde i live mot deres egen vilje og til å være tung deprimert men fysisk frisk. Psykisk sykdom oppleves tungt; meningsløst ja; grusomt til og med MEN -det finnes alltid veier ut av det mørket og faktisk KAN sykdommen også være en ressurs. Jeg vet mer om slike ting enn jeg vil ut med på et offentlig forum men jeg kan si dette - jeg har snakket med mennesker som ble reddet fra selvmord i siste liten og som er veldig GLAD for at de lever i dag. Og når jeg hører slikt finnes det absolutt ingen ting i meg som kan få meg selv til noensinne å gå inn for at det skal være greit å gi noen avlivning fordi man befinner seg i et dypt dypt og intenst mørke. I en artikkel om nettopp dette tilfellet drar de frem tilfellet med en annen ung nederlandsk kvinne som også var sucidal men er veldig glad for å være i live i dag; og det er nettopp dette som trekkes frem "It's heavy, hard and tough," she says. "But keep a candle burning. Look for people who can support you. You guys are so powerful because you've been through so much - there's still room for you on this planet." https://www.bbc.com/news/stories-45117163 Absolutt. 100%. Og alle som ikke har vranglest hva jeg har skrevet skjønner at jeg aldri har skrevet at psykiske lidelser er noe man kan bli "kurert fra". Jeg var tydelig og eksplisitt på det. Men - i motsetning til terminal kreft med spredning på siste stadie er det noe man kan LEVE MED. Og mange mennesker lever hele og avsluttende liv med psykiske lidelser men har sine måter å takle det på. Medfødte lidelser kan også forverres av forventninger om hvordan samfunnet og livet skal være; formet av hvordan media og populærkultur gir urealistiske forvetninger; andre om en oppvekst preget av mobbing som for disse former et veldig mørkt bilde av menneskeheten rundt dem som en grå masse av onde og dårlige mennesker som ikke bryr seg selv om dette er feil og det er mennesker der ute som bryr seg og ser. Og jeg har aldri påstått at det er noen lett vei ut av dette mørket og ja; helvete. For noen av disse; dog langt fra alle; ligger en også en traumatiserende barndom bak som igjen former en mørk forestilling av verden og menneskeheten som ikke så lett kan redigeres om man ikke fanges opp tidlig nok. I tidligere tider var selvmord ofte knyttet til følelser av "tapt ære" som igjen knyttes til hvordan samfunnet forventer noe bestemt fra en, og i enkelte kulturer er dette fortsatt utbredt. Skal da for eksempel noen med slik kulturbakgrunn kunne få innvilget dødshjelp fordi de har fått "uhelbredelige" depresjoner og smertefulle fysiske symptomer fordi de har "krenket familiens ære"; eller skal de heller få tilbudet om å bryte ut av en slik vond sirkel som har formet dette tankesettet som har gjort dem syke? Det er mange spørsmål rundt dette med sucialitet som ikke har noe lette spørsmål og heller ingen lette svar men jeg får meg ikke selv til å gå med på at statlig hjelp til selvmord skal være løsningen for disse. skaftetryne32 skrev (35 minutter siden): Jeg har ikke tillagt deg en mening her heller, jeg bare sier det, og at du burde vite det siden du sier du vet bedre enn meg. Burde vite hva? skaftetryne32 skrev (35 minutter siden): Nei det var et spørsmål, jeg ser ingen grunn til å gjøre forskjell på sykdom, enten den er psykisk eller fysisk, jeg ser ingen grunn til å nekte en gruppe, men ikke den andre. Nei vel, men det gjør jeg og jeg har gjort det veldig klart hvorfor og vet ikke hvor mye bedre jeg kan forklare det. Ihvertfall ikke nå. skaftetryne32 skrev (36 minutter siden): Ja jeg ser fremdeles ikke forskjellen, eller hvorfor den ene gruppen skal nektes det den andre gruppen får, det blir jo en differensiering? Neivel, men den forskjellen ser jeg og jeg ser den veldig tydelig. Så vi får bare være enige om at vi er grunnleggende uenige.
Morromann Skrevet 11 timer siden Skrevet 11 timer siden skaftetryne32 skrev (38 minutter siden): Avlivning er noe man gjør med en hamster, vi tar valget for den, av humanitære årsaker, dette er altså et valg man tar selv. Uenig. Avlivning er nettopp det ordet beskriver; at man tar livet av noen, enten det er et menneske eller et annet dyr og helt uavhengig om den avlivede har samtykket til det eller ikke. Noen diskusjon om dine eventuelle andre definisjoner av bestemte ord kommer jeg ikke til å bruke masse tid på. skaftetryne32 skrev (33 minutter siden): jeg er villig til å bruke eksperimentell medisin, selv om staten Norge ikke er klar for det ennå. Ja, og der er vi enige og jeg er helt for det jeg også. Men fraværet av dette må ikke være noe argument for å tillate dødshjelp på psykisk syke i Norge og det tror jeg heller ikke man vil få noen politikere til å gå med på så det er egentlig ikke noe relevant tema.
OJ Doe Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Jeg er for. Før jeg for, så var jeg mot en stund, men har endt opp på for igjen. Det var lett å si at det må være opp til den enkelte, sammen med noen kriterier, å velge å avslutte livet. Så hørte jeg på dem som var mot. Alle de etiske problemene med eldre og syke som ikke vil være en belastning, og velger å lette byrden for andre. Så da var jeg også mot. Etter en stund endte jeg opp med at dersom vi kan sette gode rammer og kriterier for det, er jeg for. Det må være "håpløst", uten sjanse for vesentlig bedring. Livskvaliteten må være så nedsatt at det er rimelig å ønske. Når man objektivt kan si at det rimelig å ønske å slippe, kan man søke, og ved utredning av helsepersonell kan man velge å avslutte livet 6 måneder frem. Det kan også innvilges dersom man aktivt har valgt det før man mister evnen til å være samtykkekompetent, og pårørende godtar det. Et eksempel blir da at ALS-pasienter kan velge å avslutte før man dør en veldig ubehagelig død, eller man er 90 år og har hatt fire slag og bare oppbevares. Deprimert og lam fra livet og ned blir avslått. 1
skaftetryne32 Skrevet 10 timer siden Skrevet 10 timer siden Morromann skrev (21 minutter siden): Ja, selvfølgelig er det forskjell på å være en pasient som dør av en uhelbredelig sykdom under intense smerter og som det er meningsløst å holde i live mot deres egen vilje og til å være tung deprimert men fysisk frisk. Men problemet er jo fremdeles det samme, man er så syk at man ikke vil leve lenger, og som sagt, psykisk sykdom kan faktisk ha betydelige fysiske konsekvenser, at det er selvfølgelig for deg gjør det ikke like selvfølgelig for alle andre. Morromann skrev (27 minutter siden): Psykisk sykdom oppleves tungt; meningsløst ja; grusomt til og med MEN -det finnes alltid veier ut av det mørket Nei det stemmer ikke, og du burde ikke påstå det, det er ikke alltid veier ut av mørket, og det er akkurat derfor vi trenger tilbudet. Du kan bruke enkelteksempler så mye du vil, men greia er at enkeltpersoner å deres opplevelser ikke skal ikke få lov til å bestemme over alle andre, vi må ta avgjørelsene basert på enkelt individer ikke skjære alle over samme kam. Morromann skrev (20 minutter siden): Uenig. Avlivning er nettopp det ordet beskriver; at man tar livet av noen, enten det er et menneske eller et annet dyr og helt uavhengig om den avlivede har samtykket til det eller ikke. Noen diskusjon om dine eventuelle andre definisjoner av bestemte ord kommer jeg ikke til å bruke masse tid på. Det er ikke noe du kan være uenig i, ordet betyr hva det betyr, og du bruker det feil.
Morromann Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden skaftetryne32 skrev (5 timer siden): Fordi du ikke vil gi behandling til enkelte mennesker bare fordi de psykisk syke og ikke fysisk HVOR har jeg skrevet at jeg er imot å gi psykisk syke mennesker behandling? Tidspunkt? Innlegg? Det er veldig vanskelig å svare på spørsmål om hvorfor jeg mener ting jeg overhodet ikke mener. skaftetryne32 skrev (5 timer siden): tror du virkelig at psykisk sykdom ikke har innvirkning på det fysiske? Blir du aldri lei av å tillegge folk meninger de overhodet ikke har? Hvor har jeg skrevet at psykisk syldom ikke har noen innvirkning på det fysiske? Dette begynner å ligne på sealioning-argumentasjon og konstant flytting av målstreken og jeg finner det mer og mer meningsløst å fortsette diskusjonen når du kontinuerlig og nonstop tillegger meg meninger jeg overhodet ikke har. Som sagt; så har jeg mer kunnskaper om psykisk sykdom enn det jeg velger å legge ut på et offentlig forum men prøver så godt jeg kan å begrense det til å være mer generelt. Men jeg mistenker at jeg faktisk vet mer om dette enn det du gjør. OJ Doe skrev (4 timer siden): Jeg er for. Før jeg for, så var jeg mot en stund, men har endt opp på for igjen. Det var lett å si at det må være opp til den enkelte, sammen med noen kriterier, å velge å avslutte livet. Så hørte jeg på dem som var mot. Alle de etiske problemene med eldre og syke som ikke vil være en belastning, og velger å lette byrden for andre. Så da var jeg også mot. Etter en stund endte jeg opp med at dersom vi kan sette gode rammer og kriterier for det, er jeg for. Det må være "håpløst", uten sjanse for vesentlig bedring. Livskvaliteten må være så nedsatt at det er rimelig å ønske. Når man objektivt kan si at det rimelig å ønske å slippe, kan man søke, og ved utredning av helsepersonell kan man velge å avslutte livet 6 måneder frem. Det kan også innvilges dersom man aktivt har valgt det før man mister evnen til å være samtykkekompetent, og pårørende godtar det. Et eksempel blir da at ALS-pasienter kan velge å avslutte før man dør en veldig ubehagelig død, eller man er 90 år og har hatt fire slag og bare oppbevares. Deprimert og lam fra livet og ned blir avslått. Akkurat dette har jeg ingen problemer med å være enig om og jeg tror også dette er den vanlige holdningen til de som går inn for dødshjelp. Det at psykisk syke unge mennesker med sucidalitet også må få det tror og håper jeg bare er et veldig radikalt ytterpunkt noen veldig få støtter og ser hvor grunnleggende uetisk er. skaftetryne32 skrev (4 timer siden): Men problemet er jo fremdeles det samme, man er så syk at man ikke vil leve lenger Nei, det å føle tomhet og meningsløshet i livet selv om det er uttholdelig grusomt psykisk kan ikke sammenlignes med å ligge og dø av kreftsmerter eller å puste gjennom et sugerør mens man dør av en lungesykdom.
Morromann Skrevet 5 timer siden Skrevet 5 timer siden skaftetryne32 skrev (4 timer siden): at det er selvfølgelig for deg gjør det ikke like selvfølgelig for alle andre. Om noen med psykiske lidelser faktisk mener at de har det like forferdelig som døende smertepasienter og at de har like mye rett til å få dødshjelp burde kanskje eksponeringsterapi tas i bruk her gjennom å faktisk la dem bevitne hvordan disse faktisk har det; altså døende smertepasienter og spørre seg selv om de har det like grusomt. Det had de selvfølgelig ikke. Skjønt - legger her til at eksponeringsterapi slett ikke hjelper alle - spesielt ikke om man har narsissistiske trekk. Spesifiserer; narsissistiske trekk; alle har det vel egentlig mer eller mindre på en skala fra 1% til 100%; ingen er 100% altruistiske. Og det er også naturlig at når man er i en livskrise blir man ofte blinde for andre menneskers lidelser som er ganske så mye verre enn sin egen. Og ja; jeg VET hva jeg snakker om men hvordan og hvorfor er noe jeg avstår fra å dele på et offentlig forum. Men jeg kan legge til at av og til kan det å oppleve andres dødelige sykdommer hvis det er snakk om noen som står en veldig nær gi visse refleksjoner og perspektiver som man ikke har mens man går rundt og synes synd på seg selv. Dette er ikke for å snakke ned psykisk sykdom men at ikke egoismen kan være stor hos de som går rundt og fokuserer på egen psykisk lidelse vil være å lyve. Selv om man har en psykisk lidelse som er uhelbredelig i den forstand at man aldri blir kvitt den så lenge man lever. Ingen blir frisk av autisme for eksempel som var tilfelle hos den unge kvinnen som fikk innvilget avlivning i Nederland; men det er absolutt noe man kan leve med. Det er ingen dødsdom. Kreft med spredning og ALS er derimot en dødsdom. Så ja; de sistnevnte ER mer "verdig" å få hjelp til å dø tidligere av noe de uansett skal dø av. Mend et er ingen som dør av autisme. Eller bipolaritet. Eller ADHD. Man dør MED det. Og man kan leve med det med riktig hjelp, innstilling og oppfølging og før du dundrer i vei på tastaturet så legger jeg nok en gang til at jeg overhodet ikke sier det er "enkelt". skaftetryne32 skrev (5 timer siden): Nei det stemmer ikke, og du burde ikke påstå det, det er ikke alltid veier ut av mørket Nå er det ingen tidsbegrensning for hvor lenge man kan leve med heftig depresjon og selvmordstanker; eller det er jo selvfølgelig det og det er jo det tidspunktet man dør - før eller siden. Men det at det går lang tid og flere år er ikke noe argument for at man skal gi opp de menneskene og ta livet av dem. Men jeg vil legge til noe mer - selvmord hos unge mennesker går i bøler og desverre er det ofte sosial smitte inne i bildet i våre dager. For eksempel unge mennesker som finner tilværelsen meningsløs som finner en eller annen "influenser" på TikTok eller andre kloakkhøl på nettet som overbeviser dem om at det beste de kan gjøre i livet er å gjøre slutt på det og selvfølgelig overbeviser dem om at livet er meningsløst og med det utsettes for en selvforsterkende ide om at det ikke finnes noe annet håp enn å dø. Og at man får fysiske plaget av endeløs depreson som også fortsterkes av et meningsløst liv foran smarttelefoner fremfor å åpne seg for andre muligheter sier seg jo selv. Men psykosomatiske plager; som er reelle er ikke noen grunn til at man skal få statssanskjonert avlivning av denne grunn.
skaftetryne32 Skrevet 4 timer siden Skrevet 4 timer siden Morromann skrev (41 minutter siden): HVOR har jeg skrevet at jeg er imot å gi psykisk syke mennesker behandling? Du vet jeg snakker om aktiv dødshjelp? Det er behandlingen jeg snakker om. Morromann skrev (42 minutter siden): Blir du aldri lei av å tillegge folk meninger de overhodet ikke har? Er det du gjør med dette spørsmålet? Tillegger meg meninger jeg ikke har? Jeg spurte deg om noe, jeg kan stille spørsmål helt uten at jeg tillegger noen meninger, det samme kan du. Morromann skrev (43 minutter siden): Nei, det å føle tomhet og meningsløshet i livet selv om det er uttholdelig grusomt psykisk kan ikke sammenlignes med å ligge og dø av kreftsmerter eller å puste gjennom et sugerør mens man dør av en lungesykdom. Jo det kan det, og det kan være så veldig mye mer enn bare tomhet og meningsløshet, det kan så absolutt sammenlignes, du kan ha din mening om det, men jeg er ikke i nærheten engang av å være enig denne påstanden. Og hvilket grunnlag har du for å måle disse typene smerte opp mot hverandre egentlig? Faktum er at du fremdeles differensierer mellom fysisk og psykisk sykdom.
Simen1 Skrevet 2 timer siden Skrevet 2 timer siden Morromann skrev (8 timer siden): Sannsynligheten for bedring og oppveieng av smerter mot det å få slippe bør absolutt være med i vurderinger. Men - tilfellet som en ung autistisk kvinne i Nederland uten noen fysiske sykdommer som fikk dødshjelp, slike søknader bør ikke en gang vurderes. ALLE søknader fortjener en seriøs vurdering. Å vurdere noe betyr selvsagt ikke et ja, men man bør i hvert fall få lagt fram sin sak og ikke bare bli møtt av en makulator uten at noen har sett på saken. Det vil alltid være en enorm terskel bare det å levere en sånn søknad. Man skal ha det temmelig fælt for å levere søknaden. Da fortjener man jammen en seriøs vurdering. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå