Gå til innhold

Bør prisen på snus settes ned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Greia med alkohol er at man blir full, og dette har konsekvenser.

Konsekvensene er at man banker kona eller kjører i fylla? 

Mannen med ljåen skrev (4 minutter siden):

Man blir ikke full av tobakk, og det har ikke konsekvenser om man snusekjører. Ingen banker kona i Marlboro-rus. Helt unødig å begrense salgstider.

Man banker vel kona dersom man ikke får Marlboro-rusen, eller kjører med høy risiko som ett sinna lemen dersom man ikke har snus. 

Tenker vi bare forbyr begge, så slipper vi all konebanking og farlig bilkjøring /sarcasm

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Jeg forstår godt hvorfor man avslutter salget av alkohol om kvelden. Det betyr at folk ikke kan kjøpe mer øl på Rema etter at de ble sparket ut av baren for å være overstadig beruset. Når man ikke får tak i mer, må man ta taxi hjem og sove.

Jeg tror samfunnet har godt av denne begrensningen. Tobakk er annerledes.

Usikker på hvor mye det hjelper, sånn egentlig? Hadde vært morsomt å sett noen undersøkelser på det. For meg virker det mer som en regel som bare har en signaleffekt, lik prisen på alkohol og anti alkohol-reklame. Summen av alt, skal på en måte fortelle oss at alkohol er litt skummelt, litt tabu. Dessverre, så ser det jo ikke ut til å fungere i det hele tatt... I andre land har man alkoholreklame der man sier "drink responsibly" , men usikker på om det er noe bedre. 

Når det gjelder tobakk, så gjør vi nesten samme greia, det er advarsler om død og elendighet på alle pakkene, det samme ser vi ikke på alkohol. Ganske merkelig opplegg, vanskelig for meg å skjønne hvem av de som egentlig er farligst! 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Det kunne selvsagt vært krav om at ølboksen var samme grønnfarge som sigarettpakkene, med påskriften "Denne varen er helseskadelig og kan være avhengighetsskapende" i store skrift.

Men kan også forby fristende navn, og øl med smak. Ingen mer lettøl, IPA, pilsner, lager, bokkøl osv.

Kanskje man også skulle forby salg av bokser enkeltvis, i seks-og i tipakninger, men kreve at alt salg foregår i tjuepakninger i stedet.

Du går inn på Rema for å kjøpe en IPA til lørdagskvelden, men reglene er endret siden i går.

Du kommer ut med en tjuepakning Budweiser Portion nummer en. Helt uten smak, men menthol er fortsatt lov enn så lenge.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (10 minutter siden):

Det kunne selvsagt vært krav om at ølboksen var samme grønnfarge som sigarettpakkene, med påskriften "Denne varen er helseskadelig og kan være avhengighetsskapende" i store skrift.

Men kan også forby fristende navn, og øl med smak. Ingen mer lettøl, IPA, pilsner, lager, bokkøl osv.

Kanskje man også skulle forby salg av bokser enkeltvis, i seks-og i tipakninger, men kreve at alt salg foregår i tjuepakninger i stedet.

Du går inn på Rema for å kjøpe en IPA til lørdagskvelden, men reglene er endret siden i går.

Du kommer ut med en tjuepakning Budweiser Portion nummer en. Helt uten smak, men menthol er fortsatt lov enn så lenge.

Det kunne man gjort, men meg bekjent så ser det jo ikke ut som om noenting har noen særlig effekt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...